chinchillor rädda för blåsten + irriterade?
Igår skulle min sambo ta ut chinchillorna när jag var på jobbet, de ville inte gå ut alls, trots att de hade hoppat runt och pockat på uppmärksamhet. När de kom ner och hoppat ut så sprang de in igen så fort de hörde blåsten utanför. Vi har alla fönster stängda, men det blåste rätt ordentligt igår.
När jag kom hem och satte mig så blåste det inte lika mycket, så de kom ut en stund, men sen verkade de börja bli irriterade på varandra. De "skällde", men det var lägre än när de är ensamma i rummet. Sen såg det ut som att de försökte pussa varandra (jag tror att de bet varandra), men sen sprang de åt varsitt håll, de jagade varandra, hoppade på varandra och lät hela tiden. De har aldrig bråkat innan, så jag är osäker på om de bara lekte eller om de faktiskt hade nån maktkamp. De lät mer irriterade än glada, men jag är inte så bra på att tolka deras ljud än. Känslan var ändå att de var irriterade, men de kanske mest var rädda?
Jag kan tillägga att de nu sover med varandra precis som vanligt. men jag har märkt att den ena (Idun) försöker dominera den andra (Azura).
Det kan vara att dem blev rädda/stressade för blåsten/oljudet och om jag minns rätt är dem ganska unga så kan vara rangordnings-tjafs :)
Ja de är inte så gamla än, så det var därför jag tänkte att det var nåt sånt. :) nu är de sams i alla fall.
Som #2 skrev de kan ha blivit osäkra på den starka blåsten, mina chillor får samma reaktion när min pappa ser på kanal 10 och gubben på tv'n börjar skrika om jesus, chillorna vägrar komma ut då, men stark blåst och fyrverkerier går bra att lyssna på :P
Kan vara dominansbeteende, lite om vem som bestämmer i buren och det kan ske flera gånger! Ena stunden är det den ena som bestämmer medans i nästa stund den andra!
Det där löser dom själv, var bara noga med att det inte blir för rejält bråk!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Det har inte blivit mer "bråk" än i alla fall, men de visar lite tendenser till dominansbeteende ibland. Men det verkar ju normalt. =)
#6 det är fullt normalt, inget att oroa sig för och undrar du över nåt så slå en pling 😉
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem