Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 2356 ggr
mmtilda00
2013-11-08 15:29
3

varför?

Hej! Mina chinchillor gör ett ljud. Det låter som om de lite som om de tar luft och typ blåser ut det med ett ljud.först trodde vi att de hade gjort illa sig men när vi såg att andra gjorde det blev vi lugna. Jag veta att andra chinchillor gör så men jag undrar varför??

-Aida-
2013-11-08 17:20
0

Lite svårt och veta hur ljudet låter från din beskrivning, jag kan relatera till två ljud min ena chilla gör från din beskrivning, han känner sig upprörd över något som jag är orsaken till, exempelvis säga nej att han inte får vistas i min garderob, då brukar han andas in och låta lite samtidigt och gå och tjura i ett hörn, han använder detta ljud mot sin kompis också om han skulle bete sig irriterande lekfull.

Ett ljud som låter betydligt högre är ett skällande ljud då dom andas in luft och andas ut genom ett högt ljud, de kan låta som att deras andning är krävande i ett sånt ljud, om det är de du beskriver så är det ett varnings ljud chillor använder för att varna sina andra kompisar om fara som finns, de kan skälla om de känner sig oroliga, hör något ljud de inte gillar men också kan de skälla om dom känner sig ensamma, om de är orsaken så slutar den skälla om den får en kompis.

mmtilda00
2013-11-09 11:17
1

De kan sitta i buren och gosa och helt plötsligt låter de?

Ariess
2013-11-11 18:40
1

Låter det så här?
http://www.youtube.com/watch?v=UXKCmWYMSxM

Det är i så fall som #1 beskriver i andra stycket, ett varningsljud för att varna andra chinchillor om en "fara". Ibland är det svårt att veta vad som utlöser det, det kan vara allt från en doft till ett ljud. Som du säkert har märkt om du har flera chinchillor, så sprids det ofta vidare tills flera stycken sitter och låter samtidigt. Helt normalt med andra ord! 🙂

mmtilda00
2013-11-12 10:58
0

Då är det det för så låter de tack så mycket för svaren

Millchan
2013-11-13 11:21
0

Tycker själv att dom låter som pipleksaker när dom låter så, men visst är detta ett slags varningsljud eller kolla om vart alla är!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Virvlande
2013-11-14 11:19
0

Sådär lät våra i natt, men de blev lugna när vi kom ut för att se vad som hände. De verkade mest vilja ha lite uppmärksamhet för när vi kom ut så satt de bara där och kom fram till burdörren när jag började prata. Vi hade inte släppt ut dem igår, vilket är första gången sen de kom till oss. Vi trodde att det hade med det att göra, men vem vet, de kanske blev rädda för nåt. Bra att veta tills nästa gång i alla fall. :)

Virvlande
2013-11-14 14:43
0

Och de låter verkligen som pipleksaker! :P

anniejohanzzon
2013-11-18 17:35
0

Min gör det när han ligger och sover, som om han har någon mardröm eller något för om man kollar på honom så gör han det verkligen i sömnen så ibland måste man väcka honom för att han ska sluta ^^