är det bra?
Hej! Undrar om ni har chinchillor som inte äter så mycket hö. Det sägs att chillor ska äta 90% hö och 10% foder men mina chillor äter 90% foder och 10% hö. Har ni någon koll på om jag ska vänja av de med så mycket foder eller hur ska jag göra för deras bästa?
Minska på pelletsen så äter dom mer hö!
Jag ger nu mina chillor två matskedar pellets/djur, fri tillgång till grönt fint grovt hö och vatten per dag.
Pelletsen är godare men höet är mycket viktigare för chillan dels för dom långa fibrerna och dels för att dom slipar tänderna med det när dom maler på höet!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Köp pressat hö, mina bara älskar det..
Chillor kräver grova höstrån så de slipar sina tänder ordentligt, annars kan det leda till att tänderna växer fel!
#3 Om du menar som en hint till mig så kan jag svara att jag redan är väl medveten om deras tänder etc. Mina får ju både vanligt hö och hökuber, sen får de rönnkvistar och andra grejjer de kan slipa tänderna med. :D
Slita ner kindtänderna är det bara löst hö som kan göra. Pressat hö, gnagstenar, kvistar och annat sliter bara framtänderna. Så det är viktigt att se till att chinchillorna inte äter sig helt mätta på pellets och pressat hö, för då kan vissa av dem låta bli att äta sitt hö i tillräcklig mängd.
Så att dosera pellets till de chinchillor som inte äter så bra av sitt hö är nog en mycket bra idé. Men försiktighet gäller nog med att dosera för snålt till dräktiga honor eller ungdjur som växer. Kanske öka på mängden pellets.
Mina äter då massvis med hö även fast jag har annat till dem, men det är kanske bara mina chillor?! Jo helt klart borde tjejen ifråga dra ner på pelletsen om de inte äter hö som de ska. :P
Jag har snarare varit lite orolig för motsatsen. Jag häller upp fyra matskedar pellets om dagen till våra två chillor, men de äter oftast bara tre. Visserligen är de inte så gamla än, så det har säkert med det att göra. Hö känns det som att jag fyller på två till tre gånger om dagen. :P
Tycker inte man behöver vara för orolig, bara chinchillan äter både hö och pellets så kan man vara lugn :)
Har en chinchilla som äter ca 70% hö och 30% pellets, och en som äter 98% hö och 2% pellets, och en som äter väldigt lite av båda hö och pellets jämfört med mina andra chinchillor men ändå är bra i vikt och hull.
Chinchillor är som alla andra djur olika, man ska inte stirra sig blint på att dem ska är 90% hö och 2 msk pellets, bara den äter mest hö och djuret mår bra i övrigt :)
#7 låter som att tjejerna sköter sig bra, pussa på dom från mig =)
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Okej tack
#9 Jag ska försöka. De är så snabba! Men Idun satt på mitt huvud igår 😃 och båda har blivit mer bekväma med att hoppa upp i knät och liknande. Snart kan man säkert klappa dem lite mer. 🤪