Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 700 ggr
mmtilda00
0

en tam chinchilla?

Hej! När vi köpte vår ena chinchilla så var hon inte handtam vi har gjort henne lite mer tam men skulle vilja få henne tamare. Hon splattrar och sitter inte still vill ha henne tamare.Har någon några tips på hur vi kan få henne tamare så vi kan hålla henne längre normalt?

-Aida-
0

chinchillor sitter oftast inte länge, bara ett par sekunder och speciellt inte stilla, dom är väldigt aktiva och sprattliga av sig, för att komma varandra ännu närmare så kan du öva tricks med henne, men till o med då kan de vara otroligt sprattliga, du kan göra en sån här övning, håll en god bit framför nosen och sen ta bort den, hon kommer sitta och fundera i ett par sekunder vad som hände, ge henne god biten så länge hon va stilla i den lilla stunden, du kan sen förlänga tiden hon väntar, detta fungerade på min svarta chilla, de gör de lättare att fota honom till exempel, om du inte vill att hon ska sitta på golvet kan du lära henne att vänta i din hand istället.

Alla chinchillor är olika och detta fungerar inte på min ljusa chilla, han struntar totalt i allt och bryr sig bara om att leka.

Millchan
1

Tålamod är mitt tips och att du är själv väldigt lugn!
Chillor är olika individer och behöver olika mycket tid för att känna sig trygga i sitt nya hem.
Jag har fått lära mig att A-O med chillor är tålamod!

Dock rekommenderar jag inte godis som russin då det innehåller mycket socker och chillor inte har någon emalj på tänderna.
Däremot kan du sitta vid buren och ha handen innanför och låta chillan komma till dig, prata lugnt med den så kommer den med tiden bli tryggare.

Jag har i dag chillor hemma som springer iväg när jag öppnar burdörren och jag har såna som hoppar i famnen direkt, men med försiktighet kommer dom som är lite rädda av sig fram och nosar och jag får klia lite bakom örat.

Lycka till med dina chillor =)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem