Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1223 ggr
anniejohanzzon
0

Tilltugg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
Jag undrar om ni har lite bra tips på vad man kan lägga in för tilltugg till sina chinchillor t.ex. grenar. Något som dom får kämpa med och hålla på med en liten stund, något som dom uppskattar och något som dom får använda tänderna mycket med.
Jättetacksam för tips på sidor där man kan köpa olika saker eller hur man kan fixa själv :)

Här är en liten bild på min lilla Mikko :)
Mvh. Annie

Cayenne*
0

Mina chinchillor tycker om äppelgrenar. Någon av dem tycker bättre om hassel, men det är populärt att få grenar att gnaga på.

http://www.totoroschinchilla.n.nu/

anniejohanzzon
0

Ja, det brukar jag ge honom, det har han i princip alltid i buren och när han har gnagt av barken brukar jag byta ut dom men tack för tipset :)

Josse5233
0

Vilken söt liten chinchilla! :) Något jag testade att köpa i djuraffären var såna där "sticks" med frön på. Mellow (en chinchilladam på 5 år) blev helt tokig i dem. :) Annars så får även hon grenar. :)

Ha en trevlig dag! 

JoJo!
0

#3 Vill bara lite vänligt påpeka att man aldrig ska ge "frösticks" köpta på djuraffärer till chinchillor Kan tänka mig att de tycker om dessa, men de är alldeles för söta

TS Det bästa att ge dem är egentligen grenar Här hemma får de äppelgrenar Du kan ju alltid variera lite Rejäla grenar att ha i buren som inredning Små pinnar som godis Prova även att såga till "mynt" av tjocka grenar

Nån gång ibland kan jag ge dem lite oskalad havre Det håller dem sysselsatta ett tag

Josse5233
0

#4 Okej, då vet jag. Tack för att du påpekade det. :)

Ha en trevlig dag! 

anniejohanzzon
0

Tack så mycket för alla svar och det med frösticksen var jag redan medveten om :)

Tror att jag ska köpa hem lite hökuber eller liknande som är gjorda för chinchillor :)

JoJo!
1

#6 Väldigt bra idé 🙂 Höbuker är bra komplement till vanligt hö och kul att leka med Här hemma brukar det hamna hökubsrester lite överallt i buren (Tycker inte det är jättebra när de envisas med att äta i badet, men vad gör man inte för de små gosingarna)

Miiwijoy
0

Tål chinchillor kartong t.ex. skolådor och toarullar?

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Isfolketschinchilla
1

Ja, det ska ju inte vara det ända de ska äta, men om de gör det, så är det ingen fara! Deras magar kan smälta det :)