Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 1468 ggr
Glimaodin
0

bäbisar

Jag fick två chinchillor och har nyss byggt en garderob bur :) nu ska de nog få barn och jag behöver lite råd å så d det är mina första chchinchillor :)--

Isfolketschinchilla
0

Chinchilla.se :)

Rafflan
0

Mycket finns att läsa på chinchilla.se och om man söker på nätet

Vet inte hur mycket du redan läst på men kan berätta lite info :)

Honan och hanen bör vara minst 1 år när man sätter ihop dem, honan löper ca 1 gång/månad och sen är honan dräktig i 111 dagar (=15 veckor och 6 dagar), dock kan det ta år innan honan blir dräktig trots att hon löper så ofta.

Honan vill ha lugn och ro när hon föder och det är sällan hon behöver hjälp utan oftast klarar dem förlossningen själva. Om hanen sitter kvar med honan finns risk att han parar om henne direkt efter förlossningen.

Ungarna är igång och röra på sig efter några timmar och efter några veckor kan dem ta sig upp på hyllplanen.

Vid 10 veckor måste hanungarna flytta ifrån mamman och honungarna, annars finns risk att det bli inavel. Lämpligt är att flytta ut hanungarna och låta dem bo med pappan och låta honungarna bo kvar med mamman tills dem är runt 12 veckor och redo att flytta hemifrån :)

Att tänka på:
* Tänk på att mamman och pappan inte kan sitta ihop hela tiden då det är slitsamt för honan att få kull på kull och det kommer förkorta hennes livslängd. Så nu när du bygger chinchilla bur bygg 2 burar så du kan sära på dem :)

* Det är alltid en risk att ta kull.

* Det är svårt att hitta chinchilla kunnig veterinäre så kolla upp innan vem du kan åka till som kan nåt om chinchillor om det blir problem + det kan bli dyrt att ta chinchillor till veterinären så ha en "buffert" sparad.

Det var väl lite kort och enkelt, fråga om det är nåt du undrar över :)

Spjetan
0

Mitt råd är att börja väga chinchillorna om du inte redan gör det. En gång i veckan är lagom. Anteckna datum och vikt och spara detta papper. Då kan du se ifall honan ökar i vikt. Viktökning på honan brukar innebära dräktighet.

När bebisarna kommer ska du väga dem när de torkat upp efter födseln. Sedan ska du väga varje dag i början. Detta måste göras för att se ifall du behöver gå in och hjälpa till med mjölkersättning.

Men om du inte har våg, så skaffa en våg till att börja med. Sedan finns vi här för att svara på dina frågor efterhand som de dyker upp! Lycka till!

Glimaodin
0

Tack, tyvär var dom inte handtama då dom kom för några veckor sedan, hanen är mer trygg men honan går undan i buren.men det är väl bara pyssla på.om hon får ungar så är dey alltså onej att ta ut den ifrån henne direkt,?men jag läste att chinchillor inte trivs ensam såbdå ska Man ha 4; som i mitt fall som har en av varje? Ursäkta stavfel mobilen som gör allt så smått :)

Rafflan
0

#4 ja det är bara att jobba på så blir dem handtama :)

Ja det går att hantera ungarna från start, dock bör dem få vara ifred med mamman dem första timmarna så hon får dem rena, torra och kommer igång och diar dem, sen brukar ja ta ut dem en kortis och kolla så dem är friska och väga dem och sen in i buren igen, jag brukar inte börja hantera dem för att få dem handtama förens dem är 1-2 veckor, speciellt om det är honan första kull ska man ta det lite lugnt i början :)

Ja om du vill ta en kull och sen är nöjd med det och ska ha föräldrarna isär kan det vara bra att ha 4, dock om du vill ta en till kull är det okej att ha dem ensamma medans honan vilar, om hon vilar emellan varje kull brukar jag låta henne vila minst 6 månader, om hon får 2 kull på rad brukar jag låta henne vila i minst 1 år :)

Millchan
0

Som Spjetan skriver så är det bra att väga djuren gärna redan innan man sätter ihop ett par så man vet vad vikten på djuren är från början och att honan har en bra vikt för att klara av att ta en kull, gärna över 600g.
En hona går upp ca 100g för en unge och ytterligare 50-60 per nästa unge (självklart kan detta variera på olika djur)

En hona börjar öka i vikt ca 6-8 veckor in i dräktigheten och framåt och kan då öka mellan 20g - 50g i veckan och märker man en sån viktökning så vet man att honan är dräktig.

När ungarna föds efter 16 veckor så väger man ungarna samma dag, man kan vänta nån timme efter födseln så att ungarna har fått ty sig till mamman men ofta har inte honan nåt emot att du plockar ut ungen/ungarna, väger den/dom och kollar kön.
Fortsätt gärna och väga ungarna en gång om dagen första veckorna så du ser att dom ökar i vikt, i början kan dom tappa lite i vikt men bör vara i födelse vikten när dom är en vecka gamla.

Honan brunstar direkt vid födseln så en omparning går fort precis som Rafflan skriver därför är det bra att sätta hanen i egen bur redan ett par veckor innan förlossning.
Jag rekommenderar dock inte att sätta hanen med en annan fertil hane då det kan bli bråk mellan dessa två när dom känner den brunstande honan.

Avel är lite knepigt och man lär sig nya saker hela tiden, alla djur är egna individer och fungerar olika.
Tänk på att ha tillräckligt med burar så att pappan kan flyttas och ev hanungar kan skiljas från honan vid 10 veckors ålder.

Får man vara nyfiken på vilka färger föräldrar djuren har?

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem