Vänja chillor vid beröring etc?
Vi har fyra härliga pojkar här hemma, de är tama men de tycker dock inte om när man håller i dem. Jag vet att chinchillor allmänt inte är ett gosedjur, men vill inte heller att de ska kämpa emot ifall man håller i dem. Hur gör man, vill ju inte skrämma dom.
Dock ser jag dom som tama eftersom de är jämt vid dörren då jag kommer, fast det är snarare kanske nyfikenhet?
Sen när vi väl har dom ute så sitter dom mesta dels och trycker under soffan, hade velat att de skulle joina oss i soffan, visst ibland kan de tvär hoppa upp på en men när man väl rör sig springer de iväg lika snabbt. Jag har prövat att ge dom torkade äpplen, hö mm men de verkar inte bry sig när de väl är ute i de "fria"
Tips förslag vore bra att få!
:D
Ingen som har nåt tips? :))
Jag tycker det har med o göra hur mycket man hålls med dem, några av mina tycker inte om att sitta i handen eller mot bröstet, jag har rn som kan stressa upp sig väldigt mycket, han är en enenergikotte, men slappnar av såfort han får krypa in innanför tröjan o känna min kroppsvärme, en tös jag har är rädd i buren men myser gärna i famnen. Sen tycker jag att det kan ha med att göra som du säger, de är inte så gosiga i sig, kan va, men de flesta anser nog att det är mer spännande att springa runt!en ide är att ha dem i ett rum där de inte kan smita in under saker o gömma sig, du sitter på golvet och bara är, tålamod! :) vet inte om du blev mycket klokare av detta! Men det jag vill komma fram till är nog att: de är djur, inte gosiga i naturen, de är djur med stark personlighet. Tålamod med dessa luddisar är nyckeln till allt, typ :)
Tack för svaret! Lite klokare blev jag då :)