Chinchilla sand
Hej hopp alla chinchilla ägare :)
Jag är en blivande chilla ägare och har nästan allting klart å redo för de två nya familjemedlemmarnas inflyttning, men har en liten fundering angående sanden.
Jag har här hemma Puik chinchilla Badzand 1,9 kg som jag har till min gerbil och undrar då om jag kan använda samma märke till chillorna också? Denna sanden är lätt för mig att få tag på då den finns i djuraffären nära mig. Så vore ju helt klart både billigare å smidigare för mig om den sanden även funkar till chillorna.
Någon som har erfarenhet av Puiks chinchilla sand?
Tack i förhand :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hejsan!
Puiks badsand är en okej badsand av de lite "mindre bra varianterna"
Så visst kan du använda den till dina chillor.
Den bästa enligt mitt tycke är Witte Molle sanden men det är lite svårare att få tag i. En del chilla uppfödare här den samt utsällningarna brukar sälja den.
Lycka till =)
Okej tack så mycket :) då får den fungera tills den är slut helt enkelt och under tiden ska jag se om jag kan få tag på bättre sand.
Vill ju att dom ska ha det så bra som möjligt, så det får allt bli bättre sand sen framöver :)
Men till att börja med så får det väl gå med puiks eftersom det är det jag har hemma.
Fungerar absolut att använda PUIK, är väl bara det att det finns bättre (i form av witte mollen sand) och är jag inte fel på det så tror jag dessutom att WM-sanden är billigare än PUIK(?)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Denna PUIK jag har som är på 1,9 kg kostade 39 kr på djuraffären, vad kostar WM sanden i jämförelse? :)
Ah okej, ungefär samma pris då :)
Brukar räkna 20kr/kg, men köper man i lösvikt från uppfödare kostar det ofta 25-30 tror jag(?)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Okej, men skönt att höra iaf att det funkar med PUIK till chillorna. Den verkar iaf funka fint till min gerbil. Men tänkte att eftersom dom har olika typer av päls så kanske inte samma typ av sand passar till de olika arterna.
Men är betryggande att höra att det är okej att använda PUIK till chillorna med :)
Jag köpte denna sand, egentligen brukar jag använda sand i lösvikten från zoo affären då de är billigare och min hamster tok gillar den. men den va slut så köpte den du har.. Men.. Vad är det som luktar om den? Är den parfymerad med något eller vet du om det är något tillsatt?!? Hittar i gen info om detta någon stans! Min hamster badar inte alls lika glatt å länge sen jag hällde i denna sand i badburken!
Om man tittar i puik sanden mot ljuset ser man att den glittrar. Så jag tror den innehåller kvarts och i längden tror jag den sliter lite hårt på chinchillans päls. Men korta perioder går den nog bra.
Jag använder inte puik längre utan använder en billigare sand som kan köpas i 15 kg säckar (har lite fler djur nu än jag hade 2011). Minns inte att den luktade något? Mina tror jag inte luktade öht utan det var bara sand. Kanske har du råkat få tag på någon med tillsatt doft?
Hejsan!
Jag rekomenderar som flera ovanstående WM-sand (Witte Molen).
Jag har ingen erfarenhet av Puik. Undrar dock angående den 15 kg säcken (#9)… Är den i platssäck? Heter den möjligtvis Brogård?
Mvh
#10 den heter Rådasand. Tyvärr inte super för chillornas pälsar. Men fungerar däremot utmärkt till mina gerbiler. Men blir för dyrt att köpa olika sorters sand till gerbilerna och chillorna, så därför får jag kompromissa lite där.
#11 Innan jag visste bättre använde även jag rådasand till mina chillor, det var billigt.
Chillorna badade i den utan problem, dock så såg dom inte alls trevliga ut i jämförelse med andra chillor, fettiga och skiviga var dom.
Fick tipset att byta till WM sand och kan lova att det gjorde susen i chillornas päls.
Witte Mollen sanden är rund i kornen med små hål i och fungerar typ som en tvättsvamp, den tar med sig fettet ur pälsen och skivar inte upp pälsen som rådasanden gör.
Så här såg min ena chilla ut med rådasand:
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Så här blev hon ett tag efter att jag bytte ut till WM sanden.
#12 ja tyvärr ser mina sådär skiviga ut i pälsen också. Kan man beställa WM-sanden över nätet någonstans?
För i djuraffären här i stan så säljs inte den sanden tyvärr..
Så tipsa mig gärna om en nätbutik som har den, där inte frakten är galet dyr.
#14 Från den här sidan köper jag min sand:
http://www.gnagarboden.se/mabra-c-317-1.aspx?pagesize=12&pagenum=2&useparams=0
någon som vet hur länge en förpackning på 1,5 kg varar med WM-sand till 2 chinchillor? för det för 20 kg var alldeles för dyr för min plånbok när det kommer till att köpa sand.
Rådasanden är mycket billigare och den kommer jag iaf fortsätta med till mina gerbiler. Men till chillorna kan jag tänka mig att köpa finare sand till, men då vill jag att det inte heller tar slut på nolltid så att det ändå blir för dyrt i längden.
Jag köper 1,5 kg åt gången och behöver köpa ny förpackning varannan månad.
#14 Det går att beställa WM sand hos en del uppfödare som kan skicka mot frakt.
Hej, tänkte bara fråga hur Vitapol Badsand Chinchillasand funkar till chinchillor?
Vet att det funkat bra till Gerbilerna jag hade förr och till dvärghamstrar.
Länk:
#19 Jag tyckte inte vitapol fungerade alls på mina chillor, deras päls såg inte så fin ut i längden och sanden såg mest ut att ligga på ytan av pälsen och inte riktigt gå in helt å hållet och rensa.
WM sanden har jag för mig att den kan köpas på pwss.se också..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Ja den kan köpas på pwss men bara i 20/kg förpackning ;)
WM går att köpa också på vissa Djurkompaniet butiker, köper själv därifrån!
Fråga om dom köper in sand via Gibbon som leverantör för har jag inte fel så är det bara gibbon som gör Witte Mollen sand.
Ja det är Gibbon ;)
Jag kör med sanden som finns på zooplus, tycker den funka bra, billig dessutom http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/smaadyr_pleje/badesand/186945
Vad tycker ni om Vitakraft? Använde den till min dvärghamster, men vet att det är annorlunda för chillor. Var på Djurkompaniet i Linköping idag och de hade i princip bara Vitakraft och Puik.
Hagbergs och Pepita har varsin chilla som kommer hem till oss nästa vecka. 😃 Jag är så lycklig!