Epilepsi
En av mina chinchillor har börjat få ryckningar och vi har märkt av det två gånger. Hon blir alldeles slapp och skakar när det händer och när det har slutat rycka så blir hon normal väldigt snabbt det syns inte ens på henne att hon har varit dålig… det är väldigt otäckt när det händer och jag vet inte vad man ska göra heller för att hjälpa till.. så jag undrar då om det skulle kunna vara nån epilepsi av något slag? Är det någon som har varit med om detta?
kom inte och tjata om att jag ska till veterinären för det vet jag redan.
Det låter som att det kan vara epilepsi!
Har själv en chilla som har haft skakningar/kramper 2ggr med 4 månaders mellanrum och båda gångerna blivit efter anfallen helt normal!
Är dock inte 100% säker på om det är ep anfall eller B-vitamin brist (kan också orsaka kramper) då min hona växer otroligt snabbt, hon är 9 månader och väger över 900g.
Däremot pratade jag med Mälardalens smådjursklinik och fick där till svar att är djuret äldre/vuxen kan det vara olika sjukdomsfall som kan ge kramper, är det ett yngre djur så lutar det sig åt Epilepsi.
Får djuret ofta anfall typ en gång i månaden eller oftare så är det humanast att plocka bort djuret men händer det mer sällan så kan man ha kvar djuret men försöka att inte utsätta den för stress och ha bra koll på sitt djur.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
B-vitaminbrist och kalciumbrist kan orsaka krampanfall.
Jag hade en hane för några år sedan som hade några krampanfall på ganska kort tid. Jag gav honom kalciumtillskott och vetegroddar (rika på B-vitamin). Han har nu varit krampfri i nästan tre år.
Jag kan tillägga att han precis kommit hit som vuxen och hade lite rörelsehinder och undvek troligtvis att äta av hö och dricka ordentligt. Jag ändrade om i buren så att han lättare kunde hoppa och komma åt sitt hö och vatten.
Så det kan vara något att prova. Det kostar inte mycket och i vissa fall kan det vara en behandling som har bra effekt på krampanfall.
#1 föra gången hon hade kramper var för typ 3-4 månader sen. Hon är bara 1 år.
#2 jag ska testa att ge hon de så se vi ju om det blir bättre.
Tack för tipsen.
Ska vetegroddarna vara torra ?
Man köper dem i matvarubutik i en påse. De är malda och ser ut som fina vita gryn (nästan pulver). 1 msk/dag kan du ge. Jag brukar lägga det på hyllan så kommer chinchillan som en dammsugare och äter upp det. Bäst att inte lägga det i matskålen för då kan chinchillan få den fula ovanan att gräva i matskålen.
Kalciumtabletter för chinchilla brukar finnas i djuraffär. Vitakraft Calci Fit heter den sorten jag använder. Jag brukar ge dem en halv tablett ibland. Och om jag misstänker Kalciumbrist ger jag en halv om dagen ett tag.
#5 okej tack för hjälpen! är väldigt tacksam.
Vill bara fråga om din chilla vuxit snabbt och väger mycket?
Vad ger du för pellets?
Ger du Mäster chinchilla pellets så innehåller den rätt mängd B-vitamin för djuret, den ska också innehålla rätt mängd kalcium.
Det finns kalk/mineralstenar man kan köpa till chillor som är ämnade till dom, jag har ett gäng här så om du vill kan du få köpa en av mig så kan jag skicka mot frakt.
Annars om du bor i närheten av Linköping så kan du komma till mig så slipper du frakten.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Kalciumtabletterna Vitakraft Calci fit är också ämnade för chinchillor och innehåller både vitaminer och kalcium. Chinchillorna tror att det är en godbit de får och blir glada också på samma gång som de får lite extra kalcium i sig. Det står att man kan ge dem en tablett om dagen, men eftersom de även får i sina pellets brukar jag ge mindre dos.
Jag ger till dräktiga honor och nykomna chinchillor som fått felaktig kost.
Jag har även kalk/mineralstenar i mina burar. Men jag ser att vissa chinchillor tuggar lite i hörnen och sedan struntar de i dessa stenar. Men tabletterna gillar de flesta och då ser jag att de gnager i sig tabletten.
#7. mina chillor är inte rätt avlade eller vad man ska säga, alltså dem är inte utställnings avlade så dem är väldigt små. jag ger bello som pellets. jag bor i västerbotten.
#8 ska kolla upp om det finns i butiken nära mig, det finns bara en djurbutik här och det är en hund och katt shop men det finns även lite smådjurs grejer så brukar handla då och då så jag ska kolla där.
Jag hade en hona för ett par sedan som hade ep anfall. De var ganska kraftiga och kom allt som oftast. Valde tillslut att ta bort henne och då var hon lite över året gamla. Åkte till vet, ett par gånger men dom fatta inget och tog inte några prover heller. Har en film på ett av hennes anfall. Är ruskigt jobbigt att se. Hoppas din chilla blir bättre Mvh Simone och chillorna
#10 Jo det är riktigt jobbigt, men har inte sätt något mer iallafall.