Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 4776 ggr
Virvlande
1

Bygge av bur, tips!

Jag vet att det finns trådar för det här redan, men jag behöver lite tips på hur man bygger en rolig bur för chillorna. ☝️

Vi har tänkt att köpa en garderob (minst 50 cm djup) och göra om den till en stor, hög bur. Jag har läst att pressade spånskivor inte är att rekommendera då det sväller i magen på dem. Vi tänker nog bygga hyllorna av plywood. Är det bättre?

Och hur gör vi med spån?  Det ska ju gå att rengöra på nåt smidigt sätt. Hur går det om man har en kattlåda med spån i botten, är det smidigt?

Tips mottages gärna! 😃

Millchan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Burar går att bygga på många olika sätt tänk bara på att måtten är rätt, räkna ut så att bottenytan för 1-2 chillor är 0,5kvm och kortaste sidan är minst 50cm och att höjden är minst 100cm.
Vill man ha en mycket högre bur behöver man dela av buren så att chillan inte trillar ner för lång och kan skada sig.

Inredningen ska ha minst 2st hyllplan, ett hus/chilla, vattenflaska och matskål gärna i keramik eller metall, plast gnager dom sönder och sandbad.

Sen är det fantasin som får sätta prägel på hur det ska se ut.

Jag rekommenderar fler hyllor, hängmatta är väldigt uppskattat av ullbollarna och ger en liten färgklick i buren.
Rå plank använder vi i våra burar som hyllor och fungerar bra, plywood går nog också bra, vissa målar burarna vita för att det ska vara ljusare och så är hyllorna lättare att torka av om chillorna har kissat på hyllan eller varit lite lös i magen.
Vi har inte målat själva så här blir det att byta ut några plankor som är kissiga.

Grenar (äpple, päron, rönn, pil, sälg och asp) går bra att inreda med och chillor gnager barken på grenarna vilket är bra då dom slipar ner tänderna, kan byta allt eftersom, använd inte grenar som är tagna från ett träd som står precis vid en trafikerad väg.

Belysning kan man ha i burarna också bara man fäster det på ett säkert sätt så att chillorna inte kommer åt det, vi har LED-belysning som inte alstrar någon värme alls som vi har fäst fast och nätat framför.
Belysningen är för vår skull för att det är mysigt inte för chillornas skull.

Kan tipsa om att ha plexiglas i botten så att chillorna inte kissar ner botten så slipper man byta hela botten på buren.
Att ha typ kattlåda i botten har jag ingen erfarenhet av då jag har spån i hela botten, vill gärna att hela botten är mjuk utifall att en chilla trillar ner från översta hyllan.

Bjuder på en bur bild, har dock sålt djuren som är i buren.
Hoppas ni har det bra grabbar ;)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

dewcn
0

Var kan jag köpa trädgrenar eller materialet för att bygga en bur?

Jag har kontrollerat bauhaus men det finns bara pine som inte är bra.

Millchan
0

#2 Billig material till buren har du på Byggmax, trädgrenar skulle jag inte köpa utan kolla efter om nån beskär sitt äppel träd.

Virvlande
0

Tack för tipsen! 🙂 Hade inte tänkt på att de kan ramla och slå sig om buren är för hög. Jag ska ta alla tips med mig när vi designar buren sen. =)

Millchan
0

¤4 Så lite så, lycka till med burbygget 🙂

Rafflan
0

#1 vad är det för mått på den buren? :)

Rafflan
0

Plywood är inte bra material till hyllplan då det innehåller lim ;)

dewcn
0

#7 #3

Tack för tipsen.

Och får jag fråga är OSB ett säkert material för chinchilla?

Vilket trä är det? Innehåller det lim?

Om ja, bör vilken typ av material som jag använder då?

Millchan
0

#6, våra burar har måtten djup 60cm, bredd 84cm och höjd 100cm det vill säga minsta lagliga mått som är godkänt för 2 djur då botten ytan är på 0,5kvm.

#7 mycket möjligt att det är mycket lim i plywood men det är vanligt att många använder det både reggade uppfödare, vanliga uppfödare mm annars kan du använda vanlig rå plank fungerar bra och är lite mer kraftigt så det tar ett tag innan chillorna har tuggat i sig plankan.

#8 Vi har ytterväggarna i OSB (större spånflis som är limmat) men skulle inte använda det inne som hyllor då OSB innehåller väldigt mycket lim, chillorna hinner inte gnaga mycket i OSBn när jag öppnar dörrarna så på så sätt är det inte farligt.
Många använder sig av spånskivor till väggar, tak, botten och hyllor och så målar dom det, vissa använder sig av MDF och målar det, jag gillar när det är så naturnära som möjligt varav jag har valt OSB.

dewcn
0

Tack.

Vilket material använde du inne i buren? Plywood? Köpte du på Byggmax?

Millchan
0

#10 vi har köpt virke på lite olika ställen, OSBn & reglarna på Byggmax, Plank på Bejer, skruvar, haspar & gångjärn på Biltema, nät & hjul som burarna står på- på Jula, Plexiglas för botten på K-Rauta.

Vi använder planhyvlad rå plank  22mm tjock x 170mm bred finns i olika storlekar att köpa, kolla tex Bejer, Byggmax, K-rauta, Woody, Coop Bygg mm.

Virvlande
0

Nu ska vi köpa garderob från blocket. ^^,

Den är 165cm hög, 110 bred och 50 djup. Vi tänker nog förstärka sidoväggarna med råplank, och botten med antingen plexiglas eller en målad träplanka. Antagligen sätter vi dit ett extra bakstycke (på utsidan för att inte förlora djup) då garderober från IKEA inte brukar ha så tjocka bakstycken. Vi vill ju gärna undvika att de biter hål i väggen..

Överst ska vi göra ett utrymme för förvaring av mat, sand och liknande. Det kommer bli ca 40 cm (Vi följer alltså fortfarande måtten för minsta lagliga bur).

Garderoben är avdelad i två, så vi tänker göra lite tunnlar emellan de båda sidorna. Optimalt vore att såga ut ett hål och sedan sätta in ett rör i metall eller keramik som passar i det hålet. Vi vill inte att de gnager för mycket på det pressade spånet.

Hyllor kommer göras av rå plank och i botten kommer vi ha hö och en låda med spån.

Kommentarer på våra planer så långt?🙂

Millchan
0

#12 låter som att ni har bra planer inför bur bygget.

Tänkte på bakväggen om den är för tunn, kanske att ni kan ta ut den helt och sätta en kraftigare vägg om det behövs, men det gör ni som ni vill ;)

Sen är det ju upp till alla hur dom vill göra, men jag hade nog hoppat över tunneln i hålen och haft en hylla under istället och skyddat hålen med metall kantband om man vill slippa tuggandet.

Har ni hö på botten så kommer nog chillorna att kissa och bajsa på det vilket ni får byta rätt ofta, rekommenderar att ha spån på hela bottenytan och höet för sig så det håller sig rent och fräscht.

Annars låter det kanon och en bra bottenyta på 0,55kvm 😉

-Aida-
0

låter som bra planer ni har, du får lägga upp bilder på de sen Skrattar

bakväggen i garderober brukar vara riktigt tunna, jag har en sån i min, det har fungerat jätte bra, dom hoppar emot den också, men utav säkerhets skäl känner jag som du att den är jätte tunn och kanske borde bytas ut men hit tills har jag inte haft några problem alls.

Virvlande
0

#13 Tack för tipsen! 🙂Bakstycket får vi se hur vi gör med. Vi ska hämta garderoben idag, så vi får evaluera situationen då. Naturligtvis ska vi ha en hylla under hålen, de ska ju inte behöva sikta in sina hopp varje gång de vill över på andra sidan. 😉Vi tänkte göra tunnlar just för att vi inte var säkra på om vi skulle få tag på böjliga metallband, men vi får leta lite.

Angående höet, jag kom på att de antagligen skulle kissa på det, så vi har redan ändrat det i planen. Vi funderar nu på att ha det i en keramikkruka istället (såg en bild på någon som hade det i sin bur, verkade smidigt.)

#14 Så fort vi är klara, vilket kan ta ett tag, så kommer det upp bilder. 😃Vi ska som sagt kolla på garderoben idag, så vi får se hur vi gör. 😛

Debbiej02
0

den blev fin:)

Love Laleh<3<3:)

Virvlande
0

En fråga: Hur är det med hyllor gjorda av furu? Är det farligt för dem att tugga på?

-Aida-
0

Jag brukar undvika furu eftersom det gjort på tall och en tall är ett barr träd, oftast används de till att göra spån, de spånet kan dock vara cancer framkallande, lungcancer till exempel på grund av dammet i spånet, råttor kan få rossel utav det, så jag tipsar om att undvika trä prylar gjorda av barr träd för att va på säkra sidan.

Spjetan
4

Jag använder furu till hyllor i våra burar. Och vi använder spån som bottenmaterial i alla våra burar. Vi har aldrig haft någon chinchilla som blivit sjuk av detta. Vi har inget i kanten på våra hyllor och byter ut dem när chinchillorna gnagt bort för mycket på dem istället. Vissa av chinchillorna älskar att gnaga sönder hyllorna och då får man byta ofta hos dem! Jag vill ju inte ta glädjen ifrån dem att få förstöra hyllorna! 😃

anneli_89
0

Men är det skadligt med osb till hyllorna? Har det i min buroch skulle helst inte behöva byta ;)

Spjetan
2

Osb skiva innehåller lim. Detta lim är formaldehydlim och ibland även isocyanatlim. Formaldehyd är enligt kemikalieinspektionen allergi och cancerframkallande. Jag tycker inte att det låter så trevligt att tugga i sig för chinchillor.

Osb tål dessutom inte fukt speciellt bra. Och om de kissar på detta material vet jag inte vad det kan få för effekt på de kemikalier som finns i det lim som används för att få dem att hålla ihop.

Att sätta metallband i kanten för att hindra dem att tugga i sig detta onyttiga material är ju en lösning kanske många kan tycka. Men betänk då att en chinchilla är gnagare och älskar att gnaga på saker. Deras hälsa och välbefinnande är beroende av att kunna få tugga och gnaga. Ge dem glädjen att få ett obehandlat trä på sina hyllor tycker jag.

En bräda av obehandlat trä är inte dyr. Och den ger chinchillan både sittplats och sysselsättning!

Glimaodin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nyss fått min gubbe att bygga bur 1, 80×96×53 håller på med inredning nu, hur små hål kommer de igenom ? Har nät dörrar.vart beställer man hängmattor och övriga saker? Ny i chinchilla branchen :)

Vagelöschinchilla
1

Hejsan! Måste börja med att säga att din bur inte blir lagliga mått för två chillor! Som jag läser det så är det första buren?! Lagliga mått är minst 100*100*50cm Jag beställer mina hängmattor/tundlar av silverklippan http://www.silverklippan.se/36709286

-Aida-
0

#22 är du nyfiken på hur små hål och springor chillor kan krypa igenom så kolla på youtube, de finns många videos som förvånat mig.
En leksak som man inte kan ha i buren men ute på golvet är en katt tunnel, de är otroligt populärt hemma hos mig, de älskar att springa igenom den flera vändor 🙂