Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1334 ggr
sotlynx
3

Fufu :)

Fufu flyttade hem till mig igår. Det var som flera av er vet ett akut läge. Fufu hittades i en pytteliten hamstertransport i en park för ett tag sedan. Hon är den minsta chillatös jag sett och väldigt mager. Ungefär hälften så stor som mina grabbar, och Bamse väger säkert tre gånger så mycket. ( Han är å andra sidan en riktig tungviktare. ) Funderade på om hon verkligen kunde vara vuxen, men pigmentfläckarna på hennes öron talar ju för det..  Hon är i alla fall nyfiken och framåt. Hon är störtförtjust i höet jag har och har ätit massor.  ( Jag har haft svårt att sova i natt av oro eftersom hon är så mager.. En flytt kan ju stressa och jag visste i ärlighetens namn inte om hon skulle klara det så bra.) Hon verkar i alla fall trivas i sin bur, har studsat runt och hittat vilket av bona som är bäst att sova i, tuggat på inredningen osv. Sandbadet blev också godkänt. Så fort jag närmar mig buren kommer hon fram och ska nosa.  Grabbarna är nyfikna. Molle studsade runt hennes bur och hälsade på henne flera gånger igår, medans Bamse gjorde vad han alltid gör, letade efter något ätbart som jag kanske tappat på golvet eller glömt framme.  Håll tummarna för att allt ska gå bra och att hon lägger på sig snabbt. Om någon har tips och idéer är ni varmt välkomna att dela med er här i tråden! Bilder kommer senare när Fufu är mer hemmastadd!

Millchan
1

Skönt att höra att Fufu har fått ett hem nu, vill önska er all lycka och att hon kommer att lägga på sig mer hull. 🙂

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Moonchillas
1

Vetegroddar är ett tips jag har fått, dels för kalcium och för viktens skull. En liten matsked/tesked med vetegroddar om dagen, viktigt att hon inte får i sig för mycket av det för då kanske hon inte vill äta sin pellets eller hö utan mumsar bara vetegroddar. 

Är så innerligt tacksam Sotlynx att du tog dig an denna tjeja. Önskar er all lycka.

sotlynx
0

Tack tack!! :)

sotlynx
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lät faktiskt Fufu skutta ut i mitt knä sent igår  kväll.. Hon är väldigt nyfiken och orädd! Hon skuttade runt i rummet och kollade in Molle och Bamse. När jag pratar med henne sätter hon sig på bakbenen och tittar på mig. Hon kommer fram och nosar och klättrar, och det är inga som helst problem att lyfta upp henne i famnen. Hon verkar gilla mitt långa hår, i alla fall att ta tag i det med tassarna och tugga på det…  ( ..nej, jag låter inte henne äta upp det..)

Hon har ätit ordentligt, både pellets och hö. Bajsar fint. Pälsen är superfin efter några turer i sandbadet.  

Men hon har fläckar i ögonen, typ pigmentfläckar som är mörkare. Svårt att förklara. Det syns på bilden ( Lånad från första tråden om henne ). Vet inte riktigt vad det är, men hon verkar inte ha några problem med synen..  

Någon måste älskat den här lilla tjejen någon gång… Jag undrar var hon kommer ifrån och varför denna/ denne någon beslutade sig för att lämna henne vind för våg ute.. Det är ju inte direkt något man gör med någon man tycker om om det inte finns en ganska jobbig anledning.

Spjetan
1

Fläckarna i öronen och ögonen är helt normala. De är kopplade till hennes färg. Hon är Beige heterozygot och de ska ha pigmentfläckar i öronen och kan även ha i dem i ögonen.

Lycka till med henne! ❤️

sotlynx
1

#5 Åh, skönt att höra! Molle har bara på öronen… Har aldrig sett att dom kan ha i ögonen också! Tack!!

Millchan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min bebishona (Brown Ebony) på 4 1/2 månader har nu fått pigmentfläckar, upptäckte det i går.
Så det är helt vanligt att ha dessa skönhetsfläckar och gulligt också 😍

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Moonchillas
0

Hur går det med lilla Fufu?

sotlynx
1

Hej! Det går superbra! Hon är jättebusig och har börjat gå upp i vikt ordentligt. Hon är väldigt nyfiken och orädd och kommer skuttandes när jag ropar. Hon älskar att vara ute och springa och hälsa på killarna. Helt orädd för katterna som ibland får komma in i rummet och hälsa. Till helgen hämtar jag hem en kompis till henne! :)

Moonchillas
0

Är så skönt att höra och veta att hon fick ett riktigt gott hem den lilla ❤️