Chinchilla, bur och inredning?
Funderar på att skaffa 2 stycken Chinchilla honor.
Angånde storlek på buren funderar jag på 100x**x50 är det ett bra mått? Vad är idealiskt att ha som längd på buren?
Hur högt/ långt kan en chinchilla hoppa? Hur ska man tänka på avståndet mellan hyllor, kan dom ramla ner ( Chinchillorna då ;) )?
Sen har jag en liten fråga angånde städning och renlighet på buren. Har sett att dom flesta bara har trä plankor till hyllor och spån i botten. Blir det inte skitigt på hyllorna efter ett tag?
Ni som har chinchillor vad har ni för metoder angånde städning?
Är det något speciellt jag ska tänka på att inte ha i eller när buren? Kan man ha nät eller gnager dom på det?
Annat som är speciellt med chinchillor som man borde tänka på?
Hej! jag har precis byggt en chinchilla bur till mina så jag kan förklara lite hur jag gjorde:)
Min bur är 2m lång 1,1 meter hög och 55 cm djup där har jag 4 chillor. om du ska ha två så räcker det med 1 meter lång bur. Chinchillor gillar att klättra/hoppa på höjden så om du kan ha en hög bur så är det kul för dem. ( jag han max ha 1,1 meter på grund av jag har snedtak)
Utanför buren har en av mina hoppat ca en meter högt. Men i buren är det bättre att ha hyllor som är mindre än en meter mellan dem såklart!
Vissa chillor är klumpigare än vad andra är. Så om du har en hög bur så är det bra att ha ett hyllplan som är typ lika stor som botten i mitten av buren, som man kan göra hål i så de kan komma igenom. När du har det så kan de inte ramla från toppen till botten:)
Tänk på när du bygger buren att ha en bra plats att ha vatten flaskan på :)
När det gäller hyllorna och rengöring så är det bara sopa bort det hårda bajset. Men de kan kissa ibland och det gör fläckar som man inte kan ta bort, det har jag löst genom att ha "mattor" på vissa ställen i buren det suger upp det mesta så det inte blir fläckar på hyllorna, dessa bytar jag ut när de är fula och slitna. Sen gillar chillorna att sova på dem:)
På dörrarna har jag nät, de gnager inte så mycket mest till kvällen när de vill ut och leka ;)
Plast är inte bra att ha i buren.
Hoppas du förstår vad jag menar!
100x50 cm i botten är ett vanligt och bra mått, men även större, tex 120x60 cm är bra, jag gillar även 80x70 cm som burmått :)
Ca 20-30 cm emellan hyllplanen så dem kan hoppa som en stege upp, men även så dem kan välja att hoppa ca 100 cm = från ena sidan av buren till den andre.
Är buren mer än 110 hög bör du ha ett hyllplan som täcker hela burens botten med ett litet hål i som dem tar sig igenom så dem inte kan falla från hög höjd :)
Sopa hyllplanen var/varannan dag från bajs, om dem kissar på hyllplanen kan man slipa bort det fula med slip-papper :)
Tänk på vart du ska ha vattenflaskan så du sätter ett hyllplan där, inget i plats i buren, inga vassa kanter. Du kan ha nät, endel gnager lite men det är sällan :)
Tack för alla tipsen, kan vissa en lite snabb skiss på hur jag tänkte ha det senare. Sedan undrar jag vad det är för "träbit" #1 har hängade på väggen inne i buren. Är det så att dom kan gnaga på?
Nått sånt här tänkte jag göra, kan förklara lite mer någrant. Bur kommer ha måtten 100x100x50 cm , för det är ett lagom mått va?
Hyllor / hyllplan: Tänke "dela av" buren på mitten och sedan såg ett hål så att dom kan komma upp och ner, men inte ramla så långt om dom skulle råka snubbla.
På den övre halvan tänkte jag sätta en hylla ( tillräckligt stor för att båda kan få plats ) var matskålen får stå. På höger sida tänkte jag bygga som två små "lådor" fast man delar inte av hela vägen utan dom kan krypa upp från den ena till den andra ( en "halv" planka i mellan ) I dom rummen tänkte jag hänga några rep var dom kan klättra + bygga en liten träkoja i övre "lådan" var dom kan bo, och sätta höet i den nere "lådan". Utanför den övre "lådan" sätter jag en hylla så att dom enkelt kan ta sig in till trä kojan samt. nå upp till maten. I det nedre vänstra hörnet tänkte jag sätta ett rymligt hus och vattenflaskan ( för det räcker med en va? ) Sedan blir det väl lite leksaker som får komma upp där dom blir använda.
På den nedre delen av buren tänkte jag lägga spån i botten + ställa sandband och en slags "grenhållare" så att det alltid finns nått att gnaga på för chillorna. Sedan bygger man två hyllor med rampar som går upp och ner. Tänkte även hänga en hängamatta och nån annan leksak där nere.
Angånde dörrarna vet jag inte om jag ska ta en eller 2 dörrar men kommer använda nät till större delen / delarna av dörren/ dörrarna.
Tänkte använda Plywood trä till själva buren och dörrarna och sedan bygga hyllorna av något annat ( kom gärna med exempel 🙂 )
Är det en lämplig bur? Lämplig inredning? Vad tycker ni om gren idén?
Vill bara säga att Y-formade grenklykor är farliga.
En vän till mig hade en chinchilla som fastnade i en sån grenklyka och kunde inte komma loss han blev hängande där och överlevde inte.
Så din grenidé ser lite farlig ut i mina ögon. Om de trillar ner på pinnarna kan de fastna eller bli spetsade på pinnarna.
#5 om man väljer att limma fast "gren hållaren på väggen då så att grenarna lutar ner mot botten? 😐
Det skulle nog fungera bättre. Men det är nog ändå bra att ha en hylla eller något över dem så att de inte kan trilla ner på dem. För de skulle nog kunna bryta revben och annat ändå. Men mindre allvarligt ändå kanske.
Tror inte grenarna är någon fara då den nedre delen är 50 cm högt så ingen direkt fallhöjd då dem kan falla som högst från översta hyllplaner =30-40 cm fallhöjd. Och har du tunna grenar och inte grova så kan dem inte spets sig/göra sig illa.
Ta tunna grenar som böjer sig om chinchillan ramlar på dem så är det ofarligt :)
Dem kan dock få en gren i ögat, men det han dem även få med hö ;)
En chinchilla kan göra sig illa på typ allt ändå om man har otur…
Var och en gör som de vill. Jag skulle inte sätta grenarna att peka uppåt. Jag anser att även en tunn pinne som petar rakt upp är farlig. Men de som anser det vara säkert får självklart sätta dem pekande rakt uppåt.
Men om jag låter hyllan under hålet gå hela vägen till kanten så att det inte går att ramla ner då?
#3 De är en dörr som jag kan öppna och stänga så jag kan dela chillorna :)
Det är ju jätte smart idé om man har många 😃