Chinchillor
Hej hej! Jag ska int eha ngn Chinchilla eftersom jag bara är 11 år o ch har hört att det är 15 årsgräns ocheftersom vi ska skaffa hund :)
Men jag vill gärna veta om de så skriv gärn allt du vet :)
Finns ingen åldersgräns för att äga en. Att vara mogen & ta sitt ansvar som djurägare är viktigare än själva åldern. Men oftast blir man ju mognare & tar mer ansvar ju äldre man blir, drf säljer de flesta inte till folk under 15 år då chinchillor inte är några mys- djur osv.. När jag säljer ungar går jag efter min uppfattning av personen. inte ålden. Men bra beslut av dig ändå :) Finns massa bra fakta om dom här i arkiven.. Bara leta bland inläggen så hittar du massa! Lycka till :)
Jag köpte mina första chinchillor när jag var 12 år, hade dock haft/hade kanin, marsvin, hamster, fågel, sköldpaddor och ödlor så var van att hantera små djur och ömtåliga djur :)
Dem är väldigt sociala djur och man bör ha minst 2, speciellt om man skaffar en unge.
Dem ska ha stor bur, minst 100cm hög och 0,5m2 i bottenyta, så tex kan en bur vara 100 cm lång, 100 cm hög och 50 cm djup :)
I buren ska man ha hyllplan, grenar och gärna en hängmatta och ett hus + sandbadkar.
Dem ska ha vattenflaska, hö och rent chinchilla pellets. När jag var ung tyckte jag chinchillor var roliga då dem var så sociala, satt jag och plugga och såg att dem var vaknar kunde jag ropa på dem och dem svarade, dem hoppade gärna löst runt mig när jag satt vid datorn eller pluggade, riktigt sociala och kul djur men inget riktigt "kel djur" :)
Tack för faktan :)
Är de nattdjur ?
#3 ja, dock börjar mina vakna redan vid 16-17 tiden och är sen vakna på kvällen och natten :)
Jaha ok :)