skaffa chinchilla?
hej! jag har läst lite om chinchillor och är väldigt interesserad! men jag har några frågor… man ska ha minst två va? klarar dom av att vara ensamma i en helg? vad är max dom kan vara ensamma? är det dyrt att ha en chinchilla? tar den upp mycket tid? jag har två (ute)kaniner och dom måste ju få sin kärlek också! :* kan den gå ut i sele? allergivänlig? jag är(enligt min läkare)hyper allergisk mot pälsdjur, MEN jag känner aldrig av mina kaniner eller min kompis katt eller min farmors hund!!! bara lite häst :/ är den svår tämjd?
1. Jag tycker det ja. Dom jag har haft har varit så pass sociala med varandra så skulle aldrig kunna ha en ensam.
2. Vad menar du med "ensam"? Någon måste ju se till att dom har mat, vatten och sand men man måste väl inte pyssla med dom varje dag.
3. Ptjaa.. Jag har två styck, blir väl kanske runt hundra i månaden eller så. (maten kostar 59:-/förpackning och går ca 1½ per månad plus sand och hö, men jag har gratis hö)
4. Mina är ute och springer minst en timma per dag är det mycket? Har i för sig ett chilla-säkert-rum så måste inte passa dom exakt hela tiden.
5. Nej, deras skelett är så pass skört så de ska inte gå i sele.
6. Har hört att deras päls ska vara så pass tät att de ska vara allergivänliga ja, men det är bäst att du träffar en chinchilla några gånger innan du köper några så du vet.
7. Chinchillor blir väl inte riktigt tama på samma sätt som till exempel kaniner, de har väldigt mycket spring i benen och är inte riktigt djur som gillar att bli gosade med en längre stund. Men att komma fram i buren och hälsa tycker åtminstone jag är ganska lätt att dom blir.
tack så mycket för svaret! :D med ensamma menar jag, kan jag ställa fram mat och vatten så att det räcker och sen åka bort i en helg?
för det är egentligen det enda problemet, jag åker till mitt landställe väldigt ofta, jag tar med kaninerna dit men jag har inte plats med packning+två kaniner+en chinchilla. blir dessutom alldeles för krångligt :/
Ehum. Jag skulle inte lämna mina så även om de har fri tillgång till mat så men man vet ju aldrig om det händer något. Tex. så brukar en av mina på något sätt knuffa ut vattenflaskan så den ramlar utanför buren. Han skulle inte vara så glad om jag var borta en hel helg då inte. Känner du ingen som kan passa dom då?
#4 alltså nej… mina grannar är väl dom enda men dom brukar följa med oss till landstället :/ jaja, får väl vänta tills kaninernas tid är över(vilket förhoppningsvis dröjer, läänge) tack för svaret i alla fall!
Så lite så. 🙂