Chinchillor
Hej! Är ny på iFokus men jag gör mitt bästa!:) min syster ska köpa 2 chinchillor till mig på min 18:e födelsedag, (som är på onsdag) och jag undrar lite, vad bör man tänka på, har de nåt speciellt foder eller samma som kaniner? Jag har läst på lite men tyckte det var bättre att få hjälp av er som har/haft chinchilla hemma!:)
Gnagarblandningar ska man inte!
Bäst är Mäster chinchilla pellets, används av dem flesta uppfödare i Sverige, kan köpas hos uppfödare.
Andra bra:
Lottie
Bello
Carrier
Oxbow
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Tänk på hur ni ska göra med bur, dem flesta djuraffärer säljer olagliga chinchilla burar och en laglig bur kostar väldigt mycket. Många bygger sina egna burar.
Fri tillgång på hö och vatten, ett sand bad (ej i plast) och dem ska äta rent pellets, inte gnagarblandning som innehåller tex fröer och oranga och gröna godis bitar i då dessa foder är skadligt för chinchillor och kan t.o.m leda till döden om man ger fel foder.
Du ska köpa 2 av samma kön, folk säger att det går att ha 2 av olika kön och ungar är ju så gulliga, men om honan får fler kullar på rad sliter det på hennes kropp och är farligt.
Fråga om det är nåt speciellt du undrar över, kunskapen om chinchillor i tex djuraffärer och på en del faktasidor är ofta felaktig :)