Hur "fungerar" en chinchilla
Jag har aldrig ägt en chinchilla och vet inte riktigt vad jag tycker om dem än, vissa är jätte söta men andra kan jag bli lite "äcklad" för då deras öron påminner någorlunda mycket om marssvin (gillar inte marssvin)
MEN hur är de till sättet, hur tama blir de? Ska de bo själva eller med en kamrat? Är de självständiga djur som mest håller sig för sig själva eller kan man jämföra dem med t.ex en kanin? många tror ju att kaniner är tråkiga djur som bara äter,bajsar,gnager och typ sover, men i själva verket kan de bli som typ hundar.
Hur sköra är de? har hört massa om att man knappt kan ta i dem utan att de går sönder och hur stora blir de?
Vad äter de? vad kräver dom för aktivering,bur/utrymme m.m?
Har de några sjukdomar som förekommer ofta? t.ex tandproblem eller nå slags parasiter?
Är inte så inne på att skaffa en chinchilla nu men när jag kollade bilder på dem så blev jag lite små förtjust i vissa, så kanske nångång att de blir en :)
Chinchillor är sociala djur och bör bo 2 och 2.
Dem är sociala på det sättet att dem är med en, men dem vill sällan sitta i knät och gosa eller vara med genom att vara nära. En del gillar att sitta på axeln en stund :)
En chinchilla väger emellan 500-900 gram, ibland mer. Dem blir större än marsvin men mindre än kaniner. Deras skelett är skört därför bör dem hanteras försiktigt men det går utan problem att ta ut dem, hålla fast dem, osv, bara man inte håller för hårt :)
Dem äter rent pellets, finns en del olika sorter på tex granngården och i vissa djuraffärer och så ska dem ha fri tillgång på hö, vatten och ett badkar med sand i.
Buren ska vara minst 100 cm hög, kortaste sidan ska vara 50 cm och bottenytan ska vara minst 0,5m2. Tex 100 hög, 100 bred och 50 djup.
Den vill gärna hoppa utanför buren en stund ett par gånger i veckan, tex 30 min 3 ggr/vecka. Men 1 timme varje dag är väldigt bra om man det går :)
Tandproblem är vanligt, parasit och liknande är mindre vanligt, mag/tarm problem är vanligt vid fel kost.
Tänkte bara höra först vad det är som är otäckt med öronen?
Tycker själv att det ser lite musse pigg ut över öronen på många chillor hihi.
Chillor blir ju tama på sitt sätt, dom är väldigt sprattliga av sig och det är mycket spring i fötterna men med tålamod kan man få dom riktigt handtama, det finns dom som kan sitta med chillorna i knäet och vissa tillochmed ligger i famnen men ofta vill dom springa och fara istället för att bli hållna ;)
Man bör ha chillor minst två tillsammans då dom är nattaktiva så att dom har en av sin egen art att "prata" med när vi själva sover.
Chillor sover och äter tillsammans, leker/busar ihop så jag rekommenderar att ha dom 2-2.
Sen finns det vissa enstöringar men med tålamod tror jag att man kan finna en partner till alla!
Chillor är både robusta och sköra, man kan ta i en chilla utan att den går sönder men man bör inte ta över ryggen och trycka för skelettet är lite skört, men det går att klappa dom, när jag tar ut en chilla ur buren så håller jag i svansroten med ena handen och håller handen/armen under kroppen på chillan.
Storlek på chillor varierar men vanligt är att chillor ligger som vuxna mellan 500g - 1000g, beroende på vad det finns för gener bakom djuren.
Chillor äter "tråkig" mat, Pellets, hö (utan klöver) och vatten, en chilla ska inte äta frön, grönsaker, maskrosblad mm.
Som godis kan man ge äppelgrenar tex.
Burstorlek 1m i höjd kortaste sidan ska vara 50cm och bottenytan för 1-2 djur ska vara 0,5kvm.
Tandfel är rätt vanligt hos chillor, diarré och förstoppningar kan förekomma.
Oftast beror det på fel foder.
Parasiter får inte chillor då deras päls är så tät 60-70 hårstrån/hårsäck.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Hmmm hänger nog inte med på hur du menar med att chillans öron påminner om marsvins? Marsvin har hängande öron och chillor har stående, men men vi alla har olika tycke och smak 😃
Märkte att jag har varit lite morron trött i mitt förra inlägg!
Det ska stå att chillor inte får kvalster i pälsen pga deras täta päls, allts inte parasiter utan kvalster. 😛
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Tack svaren, de är intressanta djur dedär!
#2 & #3 de är/ser hårlösa ut vilket marssvins öron också är/ser ut, egentligen är dom kanske inte så lika men har alltid bara förknippat deras öron till varandra på något konstigt sätt :p
Juste, hur gammal blir en chinchilla ? och kan de bli rumsrena?
En chinchilla kan bli upp mot 20- 25 år !
Rumsrena hade varit en dröm.. men nej tyvärr. Men deras skit är så gott som torr när den kommer ut så blir inget jobbigt torkande som med andra djur, utan det är bara att hämta soppkvasten ;)
Om man har en chinchilla gäller det även också försöker ge den så mycket kärlek som det går men det går tyvärr inte att gosa med dem men ett bra sätt är att placera dem i ett rum men mycket liv ex. vardagsrummet mina chinchillor älskar att stå där det är mycket rörelser och tv är påslagen då och då. Men min kompis hade också chinchillor som va ett tag i deras vardagsrum med såsmåning om tröttnade dem på chinchillorna och ställde dem i en mörk och ganska kall källare och det slutade med att en av chinchillorna blev deprimerad och slutade äta. En annan vanlig sjukdom som en av mina chinchillor har är eplepsi de är en sjukdom som gör att dem kan ex. börja skaka,halta och se väldigt svag ut då är det vanligt att dem kan ramla ner från höga höjder och bryta nacken och dö
#7 20-25 år är tyvärr ovanligt bland våra tamchinchillor men emellan 10-15 år blir många, en del blir äldre än så :)
Har 2 st chinchilla bröder på ca 7 år, Storebror Ozzy är ca 4 mån äldre än lillebror Flipp.
Flipp har stora problem med sina tänder, vi har varit inne hos vetrinären tror det är 4 ggr och filat och slipat och dragit tänder medans Ozzy aldrig har haft problem. De äter fiberrik pellets, äter hö och gnager mycket pinnar, men trots detta växer Flipps tänder kanonfort.
I övrigt har de varit friska och krya. Flipp är jättesocial, älskar att sitta innanför tröjan och mysa och mycket "pratig", Ozzy är lite mer reserverad.
#9 tog upp äldsta exemplet för att man ska kunna vara redo för det.
Men det är ju så med alla alla sorters djur att de kan dö i förtid p.g.a. sjukdomar & andra anledningar.. :)