Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 588 ggr
mmtilda00
0

fler chinchillor

hej!

jag har två honchinchillor en vit och en grå. Och vi skulle vilja avla lite. Då hittade vi två hanchillor som behöver ett nytt hem. Jag undrar om det går att ha två hanar och två honor?

JoJo!
0

Inte i samma bur om det var det du menade ? En hane och två honor kan funka, men med 2 hanar och 2 honor blir det definitivt bråk Två hanar som sitter tillsammans kan bli osams bara av att känna doften av en brunstande hona i samma rum

Ska man ha två par behövs alltså två burar Minst Sen får man tänka på att honan kan bli omparad så fort hon fött, så då är det bra att ta bort hanen straxt innan ungen/ungarna föds Blir det sedan en hanunge måste den flytta från mamman allra senast när den är 12 veckor gammal En honunge kan sitta förstås sitta kvar med mamma

Själv började jag med 2 hanar Sedan kastrerade jag 1 av dem byggde 2 burar till och köpte 2 honor Honan som satt med den fertila hanen blev snabbt dräktig och straxt innan hon födde fick hanen flytta till egen bur Det blev en liten hane, som 11 veckor gammal fick flytta till pappa

Annat att tänka på är att bara avla på djur med stamtavla Honan ska ha fyllt 1 år och väga 600g gram när hon sätts i avel Finns mycket information här på iFokus du kan läsa Annars går det bra att fråga