Hur får jag chillorna att bli vänner?
Hej hej, det är så att jag var och hämtade en chinchilla bebis igår(7/8-13) på 10 veckor eftersom folk säger att man ska para ihop en ensam chinchilla med helst en liten chinchilla bebis. Men det är nu så att min chinchilla som är 5 år vägrar låta den lilla komma i närheten av honom och när den lilla bebisen kommer i närheten så ger sig den äldre chinchillan sig på den lilla bebis och hugger efter honom och brottar ner honom. 😕 Det bara flyger päls och jag är verkligen rädd att det kommer sluta illa, så jag särar på dom hela tiden. Dom sitter nu i två olika burar för jag vågar inte ha dom tillsammans då jag är rädd att förlora den lilla bebisen.
Så SNÄLLA ge mig några råd på hur man kan få dom sams. Jag är verkligen rädd att den äldre chinchillan kommer ta dö på den mindre om dom ska hålla på och slåss så fort jag försöker få dom att bli vänner.
Det är helt normalt att du blir lite skrämd av de, det blev jag också, när chinchillor ska bli vänner så måste dom göra upp om vem som ska bestämma vilket ska vara den äldre, det ser värre ut än det är, det är normalt om de brottas med varandra och flyger päls, men så länge de inte blöder är det lugnt.
Du kan städa ut hela buren, ta bort alla prylar i den, ta bort lukten från din chinchilla i den, helt urstädat och möblera om i buren så de blir annorlunda, så de känns nytt för dom.
Släpp in den lilla i buren först, låt den utforska, den stora släpper du ut i ett annat rum så den inte påverkas, när den stora chillan motionerat och har blivit av med sin energi, släpp in den i buren, då får dom göra upp där inne, håll koll på dom, se till att ha gömstället i buren, flera stycken så den lilla vet vart den ska gömma sig, den lilla kommer säker flyga runt som en galning men det är normalt dom är snabba av sig.
Det fungerar också bra om den lilla använt sand badet, då kan den stora rulla runt i den också, då får den ungens lukt på sig.
Detta råd fick jag och det fungerade utmärkt.
Mina chinchillor hade verkligen krig med varandra i början men det löste sig och man blir nervös den första natten dom är tillsammans, jag sov inte mycket den natten, men dom kunde sitta tillsammans och sen sova tillsammans på morgonen därpå.
Jag tycker INTE att detta låter normalt alls. En vuxen chilla ger sig normalt inte på en bäbis. En bäbis som blir nosad på av en vuxen chilla ger ifrån sig pip-ljud som visar att den är underlägsen, "jag är bäbis", och det är väldigt sällsynt att ett vuxet djur då ger sig på bäbisen.
I fall med ihopsättande av vuxen och bäbis behövs inget göra upp om vem som bestämmer. Att det skulle gå så vilt till att päls flyger osv tycker jag inte bådar gott.
Jag skulle nog vara väldigt försiktig i detta fallet. Det krävs tyvärr väldigt lite för att en 10-veckors bäbis ska få allvarliga skador.
Det finns några som gett mig tips på att man ska sätta dom i en transportbur då dom inte har stor plats att slåss på. Men jag tycker alla sätt låter farliga, jag är rädd att förlora min lilla bebis då den store verkligen var elak när vi försökte sätta ihop dom. Den store chinchillan var verkligen arg, men han gav inte ifrån sig några varningsljud, utan bara visade att han var arg och slängde sen omkring den lille bebisen. Så min pojkvän fick sära på dom helt.
En del säger att jag ska ha is i magen och låta dom göra upp om vem som ''bestämmer''.. Men det är verkligen svårt när jag ser att min stora chinchilla beter sig så illa mot den lille.
Den lille gav inte ifrån sig bebis-ljud, när dom var ihop. Han sa ingenting. Det var bara den stora som pratade och gnuggade tänder / verkligen försökte komma åt den lille.
#3 Jag hade en vuxen hona som satt ensam som jag köpte en 10 veckors bebiskompis till och det hände samma sak för mig som för dig och dessa två gick inte ihop.
Min vuxna hon rent av flög på bebisen (för att ta livet på den) så jag särade helt på dom och bebis fick sitta ihop med två andra ungdamer här.
Efter många funderingar fram och tillbaka så provade jag sätta ihop denna hona med en 5månaders hane och det gick mycket bättre med bara lite gruff.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Mina är två hanar. Eftersom jag ej vill ha några ungar än på ett tag.
Men många säger att man ska låta dom sitta i en transport tsm. Men jag har verkligen inte mod till de. Så himla rädd att ngn av dom ska skada sig lr dö :(
#5 Du har ingen uppfödare som bor i närheten av dig som kan hjälpa dig som du kan ta kontakt med?
Fick dom att bli vänner :) genom transports burs metoden.
Hur får jag bort detta inlägg?
Skönt att höra! Kul att de slipper sitta ensamma!
#7 Kul och höra att det gick vägen till slut 🙂