Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1317 ggr
liva95
0

Knöl på chinchilla

Såg idag att min ena chinchilla hona har en knöl på hakan/under munnen, knölen är ganska så hård och man kan säga att den är stor som en tumnagel. Tror även att hon har gått ner i vikt på sistone. 😕

Har någon varit med om något liknade eller vet vad det kan vara? Och vet någon en bra veterinär i Malmö/Trelleborg området?

[ElinTjej]
0

Jag har sätt på ett program det var en mus med en knöl vid kinden som var hård och musen hade cancer. Men JAG vet inget om chinchillor!! Så lita inte på min teori!!

liva95
0

Jag har både haft marsvin och råttor med knölar så det finns nog en massa olika, fast jag hoppas inte på cancer.

[ElinTjej]
0

Hoppas jag inte heller!!! Det skulle ju vara tråkigt!

S*Silverklippan
0

Hejsan!

Detta låter som något ganska vanligt förekommande hos chinchilla. Jag har varit med om detta vid ett par tillfällen och vet även många andra som har det. Åk till en veterinär som gör en bedömning av bölden/knölen. Troligtvis får de lägga ett snitt och tömma bölden. Sedan får du hålla rent såret samt ge antibiotika (tillför även bakterier i form av yogurt) Om du inte beger dig snabbt till veterinär kommer bölden troligtvis spricka av sig själv och då kan det bli mycket mer svårläkt och lättare att det blir infektion.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

liva95
0

Tack så mycket för tipsen! skönt att veta om det nu är samma att det är vanligt.Smittar det till andra chinchillor? Så kan man ge dem yogurt om de får antibiotika? om jag förstod det rätt.

Zuzziquie
0

Håller med #4, har också varit med om böld under hakan på djur. Veterinär här nere, Cecilia Trägårdh på Fågelkliniken utanför Lund! http://fagelkliniken.se/ Hon är jättebra på chillor.

Och nej, det smittar inte till andra chillor, så ingen fara där!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

liva95
0

Okej tack så mycket för tipsen, ska ringa till dem idag!