Ensam chinchilla!
Jag har funderat på det här med att en del personer köper chinchillabebisar eller vuxna chinchillor och tycker att de bara vill ha en chinchilla. De planerar inte att köpa en till utan tycker att en chinchilla är det som passar dem bäst.
Hur bör man ställa sig till detta som uppfödare? Är det rätt att sälja en bebis som med stor sannolikhet kommer att sitta ensam kanske resten av sitt liv?
Oj det var en bra fråga!
Man vill ju helst att chillan har en kompis.
Men som uppfödare behöver man ju få sålt djur också så det inte blir för många hemma och att det inte blir inavel mm.
Man kan ju rekommendera köparen om att för djurets bästa att dom köper en kompis men det går ju inte att tvinga köparen.
Alternativt inte sälja till denne.
Men man vill ju inte neka folk från att köpa.
Svårt fall där, kram
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jo, det är en svår fråga! Jag har funderat en hel del på den nu ett tag. Diskussionen uppkommer ibland med personer som vill köpa chinchilla.
Jag tycker inte det känns okej att sälja en chinchilla om jag vet att den ska sitta helt ensam, kanske hela sitt liv.
Jag förstår inte riktigt varför någon vill köpa en chinchilla och inte två. Om det handlar om det ekonomiska, så finns det ju chinchillor i olika prisklasser. Jag har förklarat varför en chinchilla ska ha sällskap av en annan chinchilla och att det är lag på att ha två. Och att ha två chinchillor i sitt hem kostar obetydligt mer än en chinchilla. Jobbet att sköta två chinchillor är samma som en ensam chinchilla.
Köparen söker en bebis som ska vara sällskapschinchilla. Om jag då istället erbjuder köparen två chinchillor mycket lämpliga för sällskap till ett bra pris. Rätt färg och inte speciellt gamla. Då har jag svårt att förstå att en del köpare fortfarande håller fast vid att "nej, vi har bestämt oss för en chinchillabebis och planerar inte att köpa ytterligare en".
När man säljer chinchillor kan man aldrig veta exakt hur de får det i sitt nya hem. Men om jag får indikationer i förväg på att det inte finns så stora förutsättningar för att det blir bra, så väljer jag nog att behålla chinchillan kvar hemma.
Jag vill att en förståelse för chinchillan som husdjur och deras behov ska finnas hos köparen. Finns inte denna förståelse, så känns det inte rätt för mig att sälja. Ett bra hem är viktigare än pengarna.
#2 Känner du att det är fel att sälja till en person som inte vill ha en kompis till den du säljer skulle jag rekommendera att låta bli att sälja till just den personen och vänta på nästa köpare som förhoppningsvis tänker bättre ur djurets perspektiv.
Mår chinchillor dåligt om de är själva? Hur vet man det i så fall? Räcker det inte med en människa? (Detta är bara frågor, jag har ingen åsikt i detta).
Först och främst kan jag säga att det finns lag på att ha minst två chinchillor tillsammans. Precis som det finns lag som reglerar hur stor bur de ska ha och en del andra detaljer. Jag skulle tro att jordbruksverket har gjort en stor utredning med chinchillors bästa för ögonen.
Jag har i perioder varit tvungen att ha chinchillor ensamma. T.ex. hanar som fått sitta ensamma medan deras hona suttit med ungar och det varit olämpligt med omparning. Jag har i nästan alla fall märkt att chinchillan inte trivs att sitta ensam. Han kan så klart inte tala om det för mig. Men han är rastlös, tappar i vikt, sitter och skriker och rycker och drar i nät eller galler. Så jag skulle påstå att man märker att de inte vill sitta ensamma.
Och att säga att man ägnar mycket tid med sin chinchilla uppväger inte avsaknaden av en chinchillakompis. Detta delvis med tanke på att chinchillans vakentid till stor del är när vi människor sover. Och att ha chinchillan ensam för att den ska vara mer tam är ett missförstånd. En chinchilla som sitter med en vän blir precis lika tam om detta ligger i hans natur. Alla chinchillor är olika och blir tama i olika grad!
Vill man skaffa chinchilla, men bara en, så är man inte redo för chinchilla än. Chinchillor ska enligt lagen inte sitta ensamma. Dock finns det undantag från de chinchillor som själva visat att de inte vill ha någon vän, men de som inte gjort det SKA ha en kompis. En människa kan aldrig ersätta ett djur av samma artfrände. Tyvärr finns det mycket dumt folk som på riktigt tror det.
Vill man ha ett ensamt djur och inte två ställer jag frågan varför? VARFÖR en och inte två? Är det frågan om pengar eller? Ja har man inte råd att skaffa sig två chinchillor har man då inte råd att ha chinchillor i längden heller, så det bortsluter jag direkt.
Vissa skaffar en för "den ska fästa sig vid mig och bli tamare". Nästan lika dumt det för vadå har man inte tid att ta hand om två chillor samtidigt? Jag säger det till alla som förklarar sig så, SKAFFA EN GULDHAMSTER! Där har du ett djur som inte vill ha någon kompis. Jag har alltid haft mina chinchillor två och två och de är ändå världens goaste. Sedan finns det olika individer men det är en helt annan sak.
Jag håller med ovanstående om att man absolut ska köpa två.
Dock så har jag en chinchilla som inte trivs med andra chinchillor. När jag köpte henne så ställde jag mig på kö med en unge men det blev inga så jag fick pengarna tillbaka. Jag fortsatte att leta efter en unge och jag hittade en. Jag försökte att sätta ihop dem, försöka att få dem att vänja sig med varandra men den vuxna honan visar tydligt att hon ville bo själv.
Det slutade med att dem fick bo i varsin bur och den lilla ungen har tytt sig till mig. Hon är jätte gosig.
Den vuxna honan har haft ungar tidigare i sitt förra hem, kan det vara så att hon ser det som sitt jobb att uppfostra ungen och inte orkar med en till? Chinchillorna bor i samma rum och har burarna mitt e mot varandra så de har sällskap av varandra på så sätt. Båda två får mycket kärlek.
Hur skulle ni ha gjort?
Ha en trevlig dag!
Jag hade en hona som jag köpte för många år sen som satt ihop med sin syster, olyckligt vis så fick vi ta bort hennes syster som inte mådde bra.
Efter systerns bortgång blev den som var kvar aggressiv mot andra chillor.
Jag fick tipset om att sätta ihop henne med en bebishona men hon bara flög på bebisen i försök att ta kål på bebisen som bara gömde sig i buren och pep högt och ljudligt av skräck.
Vi tog ut bebis och satte ihop bebis med två andra unga honor vilket gick jätte bra.
Min hona satt ensam ett tag men jag ville inte ge upp, jag ville inte att hon skulle sitta ensam så jag köpte in en ren standard hane och hör och häpnad med bara lite rummel i början så gick det kanon för dessa två att sitta tillsammans.
Jag tror att allt handlar om att hitta rätt partner till sin chilla så går det, tid och tålamod är mitt råd vad gäller chillor och vilket jag själv får råd om hela tiden.
Bjuder på en bild på "enligt mig" världens finaste underbaraste chilla Stich
I en del lite besvärliga hopsättningar har jag gjort en tvådelad bur. Det är en vägg i mitten med en ruta. I rutan sitter dubbelt nät med mellanrum. I den buren sätter jag dem på varsin sida av väggen. Rutan är nere på botten i buren. De kan sitta och lära känna varandra utan att skada varandra. Efter ett tag försöker jag sätta samman dem. Om det inte fungerar får de sitta ett tag till med rutan mellan sig. Oftast går det efter ett tag att ha dem i samma bur.
Josse5233: Om jag inte minns fel så är det du som har Mellow. Jag har en son till henne här hos mig. Jättesöt är han och mycket lik sin mamma. 🙂
#8 Precis så beter sig min äldre hona! Du har nog helt rätt i att det handlar om att hitta rätt "partner". :)
#9 Det är hon! :) Vad roligt! :)
Ha en trevlig dag!
Jag skulle vägra låta ett enda flockdjur flytta till ett hem dömd till ensamhet :(
Mvh Nathalie
Min chinchilla föredrar att vara ensam .. Jag fick höra av henne jag köpte den av att den hade bråkat med chinchillor tidigare men hon var hur snäll som helst mot andra djur och människor!!!!! Så vissa föredrar att vara ensamma! :D
Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥
"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"