Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 595 ggr
Virvlande
0

Snart nya chillor!

Jag skrev här för ett tag sen och behövde tips för en låne-chinchilla som inte gillade kroppskontakt. Efter ett tag gick det faktiskt rätt bra och jag fick klia honom bakom örat. 😃 Sen åkte jag till England i tre veckor och efter det började han gnaga på allt han fick tag på. Min sambo fick till slut be sin bror hämta tillbaka chinchillan eftersom han visade tecken på att inte må bra. Jag vill dock påpeka att min sambo har växt upp med chinchillor i hemmet och han kom väldigt bra överens med den här chillan också. Han kände sig väl bara ensam antar jag.

Vi fick i alla fall mersmak på chinchillor! Nu har vi hört av oss till en uppfödare som får en kull inom 3-4 veckor och då kanske vi kan få köpa två stycken beroende på hur stor kullen blir. Kan vi inte få två ur samma kull väntar vi på nästa. Hon har flera par hon avlar med och vi vill gärna ha från samma uppfödare så att de har växt upp i närheten av varandra även om de inte kommer från samma kull.

Till bur tänkte vi köpa en garderob från IKEA eller Myrorna och bygga om den. Några tips på hur man gör det på ett smidigt sätt så att städningen blir så enkel som möjligt?

Virvlande
0

Jag tänkte på spånet, kan man ha det i en kattlåda i botten av buren? Eller kommer de kissa överallt då? Har sett att några använder sig av mindre behållare, men hur fungerar det?