Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 1103 ggr
mellis98
0

Tips på att få tam chinchilla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en chinchilla på ca 1 år som är väldigt skygg och tillbakadragen. Hon vill inte att man klappar eller bär upp henne och hon håller sig helst inne i buren. Nu undrar jag om ni andra chinchilla ägare har några tips på hur jag kan få henne lite tamare! 

Jag vill kunna sträcka in handen mot henne utan att hon springer iväg och kunna bära upp henne (eller att hon hoppar upp i min hand) 

Jag har tidigare prövat att ge henne godis när hon kommer upp i min hand osv men inget verkar funka :( Jag vill bara att hon ska känna sig trygg i min närhet. Hon har inte hanterats dåligt eller blivit skrämd som liten.

En bild på lilla Sam 🙂

Millchan
0

Mitt råd är tålamod, tålamod och åter igen tålamod.
Sitt vid buren och prata lugnt, låt chillan bli nyfiken på dig, sträck dig inte efter chillan utan låt honom få komma till dig och börja lita på dig.
Det kan ta länge men det är det värt.

Har själv hemma nu en hona med bebis som jag har lånat av en vän och båda är lite tillbakadragna, nu efter nästan 4 veckor har mamman börjat komma ner från översta hyllan för att se på när jag fixar med maten men jag får fortfarande inte klappa henne men hon nosar lite som hastigast på mig och springer iväg.
Jag vill inte jäkta på henne utan hon får lära känna mig i hennes takt.
Nu när mammachilla har vågat lukta på mig har bebis också blivit mer modig och kommer och nosar på mig. 😃

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

mellis98
0

#1 tack ska testa!

mellis98
0

#1 tack ska testa!

Millchan
0

#3 Har Sam nån kompis?
Kanske att han skulle känna sig tryggare om han har en kompis av egen art att ty sig till.

mellis98
0

#4 Sam bor med mamma och lillasyster så hon har kompisar i samma bur :)

Millchan
0

#5 oki då är det nog bara tålamod från dig, lycka till :)