Liten unge?
Jag har en bebishane som i söndags blev 8 veckor. Vad jag förstått brukar de flesta sära på pojkar från mamman vid 10 veckors ålder om de uppnått en viss vikt.
Min lille pojke var pytte pytte liten när han föddes, ingen trodde han skulle klara sig men han var den enda som klarade sig!
Nu är han alltså 8 veckor och väger 150 g.
Väldigt pigg o glad.
Men hur gör jag när han är 10 veckor om han inte uppnått vikt över 200g? Sära på honom från mamman ändå o flytta ihop honom med hans blivande kompis?
Kanske korkade frågor men frågar man inget får man inget veta 😃
Du kan ju han exta mycket med mat och ringa och råd fråga veterinärer och har du en vitamin sten åt dom? Dricker han ännu mamma mjölk? !
Jag skulle låta honom sitta i alla fall till 11-12 veckorsåldern med sin mamma. Kanske att han hinner komma upp i en bättre vikt då. Jag tror inte att en så liten bebishane blir könsmogen. Men om mamman är irriterad på honom, så tror jag också att det skulle gå bra att flytta honom till kompisen när han är 10 veckor.
Känn efter och gör det du tycker känns mest rätt i ditt fall.
Mamman är inte irriterad på honom än iaf, men båda de har fri tillgång till både pellets och hö. Tyckte mig se att han snuttade på mamman förra veckan.
Han var ju som sagt liten vid födseln så han tar väl lite längre tid på sig att "komma ifatt" normalstora chillor:)
Man säger att man inte bör skilja bebisar från mamman förens dom är 10 veckor eller väger minst 220g - 250g, så om bebis är liten så skulle jag vänta till den väger 220g innan jag skulle ha satt ihop den med en ny bebiskompis.
Låt bebis sitta hos mamma tills vikten är bättre, det är nog snällast för bebisen.
Kul att höra att minstingen klarade sig, tråkigt att inte alla i kullen gjorde det! :(
Får man vara nyfiken på vem som kommer bli kompis till din bebis?
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Ja men då får han sitta hos mamma så länge han behöver:)
Kul o se iaf att han är så pigg o tuff för att vara så liten;P
Dartangan från Mystics chinchilla i skåne ska bli "storebror" till min bäbis så småningom:)
Det låter nog som det bästa för bebis att vara med mamma en stund till.
Kul att du hittat en kompis till din lille!
Du har inte bild på honom?
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem