Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 778 ggr
anniejohanzzon
2

klia mig på hakan?

För ca. en timme sedan så låg jag och läste i min säng och samtidigt så lät jag buren vara öppen så att Mikko kunde springa ut och in som han ville.
Han sprang runt och busade vilket han inte brukar göra mitt på dagen men i alla fall för att komma till saken så hoppade han efter en stund upp i sängen och satte sig bredvid mig varpå jag började klia honom på hakan samt huvudet som jag vet att han älskar att bli kliad på.

Efter en stund så slog det mig, varför är det så många chinchillor som gillar att bli kliade på hakan/kinderna för? Vid vissa tillfällen så har jag suttit i minst 15 minuter och bara kliat honom utan att han har sprungit iväg.

Någon som vet varför? Liten kul grej att veta bara 😃

hhejlollo
1

Är han ensam? Dom flesta ensamma djuren älskar att bli omhändertagna eftersom djur som har sällskap gör det på varandra!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

anniejohanzzon
0

Ja han är ensam :)

Härligt att höra för det är precis det jag med vill! Ta hand om honom då :) Han är otroligt mysig när jag till exempel sitter på golvet och städer hans bur och han kommer och hoppar upp i knät eller på min axel och kräver uppmärksamhet :)

Han är väldigt självständig förövrigt och verkar trivas med att vara ensam men när han är ute och har sprungit runt en stund så kommer han till mig och vill bli kliad :)

[lenniiis]
0

Hur kommer det sig att han itne har en kompis? Bara nyfiken!:)

anniejohanzzon
0

Jag ville att han skulle bli präglad på mig och sen ville jag verkligen inte ha fler än en.
Jag har ju sagt det att om jag märker att han blir deprimerad eller något liknande så ska jag självklart skaffa en kompis till honom men jag har verkligen inte märkt något sådant. Han är en glad liten chilla som älskar att springa efter min hunds tassar och sitta i knät och bli kliad :)

[ChinHeart]1
6

Fast det är lag på att de ska vara minst två. Så att skaffa en för att "du verkligen inte vill ha fler än en" är bara en dum bortförklaring. Ville du bara ha ett djur, skulle du ha skaffat dig en guldhamster. För chinchillor ska sålänge de själva inte visat hat mot andra djur av samma art, bo minst två och två.

Du kanske kan klia honom på halsen. Men sätter du sig i hans bur och äter med honom, sover med honom, putsar hans päls osv? Nej, det kan bara en annan chinchilla göra.