Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 1417 ggr
Lena
10

GÖTEBORG: Rädda Omhändertagna djur!

Länsstyrelsen i Göteborg har omhändertagit flera smådjur som nu befinner sig i riskzonen för att avlivas. (Bland annat 17 Chinchillor) Några är redan avlivade pga sjukdom/hög ålder. Ytterligare 7 djur har avlivningsbeslut som ännu inte verkställts. Resterande (se lista nedan) har bedömts omplaceringsbara men kan trots detta bli avlivade om de inte omplacerats inom 14 dagar från att beslutet meddelats djurägaren. Denna tridsfrist löper ut den 13/6 om inget överklagande inkommer i tid och får laga kraft.

Dessa djur är som jag tyder handlingarna fortfarande i livet man har bedömts som icke omplaceringsbara (avlivingsbeslut):

2 katter (1 pga hög ålder i pga sjukdom som den får medicin emot)

2 chinchillor (1 pga klumpfot, i pga förlamad svans/ben)

2 degusar (pga hög ålder)

1 mus (pga böld)

Följande djur har bedömts som omplaceringsbara: 

6 illrar

17 chinchillor, 

6 hamstrar, 

40 möss, 

1 sjusovare 

7 katter 

Omplaceringen sköts vis Polismyndigheten i Göteborg. Det är såldes till dem ni ska höra av er om ni kan ta emot något/några djur. Var noga med att ge precisa uppgifter med namn och adress till Polisen och var aktiv med att höra av er. Det ska finnas särskilda Djurpoliser som har hand om ärendet. Dessa kan dock vara svåra att få tag på. Man kan då ringa till inre befäl i Göteborg. 

OBS! Ber er hålla er till ämnet och i denna tråd bara diskutera hur ni kan hjälpa dessa djur så de ej blir avlivade. OBS! 

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Moa-]
4

Jag undrar direkt, är det alltid vänligt att omplacera sjuka och gamla djur istället för att avliva? Jag håller inte med, det måste ske bedömningar i varje enskilt fall.

Lena
9

#1 Vi ska inte diskutera i denna tråd. Här handlar det om hur vi räddar djuren från avlivning. 

Följande djur har bedömts som omplaceringsbara: 

6 illrar,

17 chinchillor, 

6 hamstrar, 

40 möss, 

1 sjusovare, 

7 katter 

Kan du bidra konkret till att dessa djur blir omplacerade? Vill du diskutera andra frågor runt djurskydd ber jag dig göra det i annan tråd. Annars förloras fokus i den här viktga frågan.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Moa-]
3

Lena; dock måste jag ju få uttrycka att jag anser att det är omänskligt att försöka stoppa avlivningen av alla djur, det är inte etiskt försvarbart enligt mig. Djurens bästa måste komma i första hand.

Friska djur är en helt annan fråga. Tyvärr bor jag långt ifrån Göteborg och saknar kunskaper om gnagare för att kunna hjälpa de aktuella djuren.

Rafflan
3

Jag har plats för 1-2 chinchillor men tyvärr ligger jag för långt bort (Västerås) :(

Ska se om jag kan komma på någon lösning, annars hoppas jag det går bra med djuren, dem ska inte behöva lida pga lst :(

Tazzar
0

Har pratat med insatt och vill bara inflika att överklagan är inskickad.

Inga djur är för omplacering än.

Tidsfristen till 13/6 gäller inte längre, då överklagan som sagt är inskickad och en jurist har hand om ärendet.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
4

#3 Men det är inte det saken gäller här Moa! Därför blir diskussionen malplacerad i den här tråden. 

#5 Om överklagan kommer in, vilken den verkar ha gjort enligt djurägaren, blir tidsfristen längre. Att en överklagan inkommer är dock inte detsamma som att Länsstyrelsens beslut inte gäller längre. Det gäller tills en omprövning eventuellt äger rum. Brukar dock vara svårt att få tillstånd. 

Om det blir aktuellt med omplacering kommer det inte göras förrän Länsrätten/kammarrätten tagit ställning. Men då är det dessa 10 dagar som det handlar om vilket är försvinnande lite. Därför är det klokt att redan nu söka hem till djuren. Ingen (varken djurägaren eller andra djurvänner) vill väl att djuren ska bli avlivade för att det inte hinner fixas nya hem?

Tazzar
0

#7 Lena, jag tolkar dina svar till mig i flera av dina trådar om detta, som att du tänker att jag är för att djuren, även de friska, ska avlivas.

Jag har inte skrivit det någonstans. Jag har bara skrivit in att datumet som du skrivit inte längre gäller. Jag har även skrivit, i samråd med insatt, att överklagan är inskickad, vilket man tror i din text i trådstarten att den inte är. Men det är den. Bara förtydliganden alltså.

Någonting annat skriver jag inte. Inte att tråden ska tas bort, inte att djur ska avlivas, inte att de inte ska få chansen till nya hem om överklagan avslås, ingenting sådant.

Jag låste tråden i Hamster för att förhindra onödiga diskussioner och spekulationer, men tråden finns kvar. Vi kan diskutera saken vidare via PM om du har missuppfattat mig.

Lena
3

#8 Någon sådan tolkning har jag inte gjort. Däremot försöker jag förklara hur det fungerar i den här typen av djurskyddsärenden. Vill även förtydliga att jag inte startat dessa nödrop utifrån elakhet gentemot djurägare utan för att öka chansen att djuren överlever omhändertagandet. Något som jag tror ligger i allas vårt intresse. 

Såg i en annan av dessa nödrop att jag anklagades för att sprida falsk information. Vill därför nämna att min information helt är baserad på de offentliga handlingar som jag begärt ut via Länsstyrelsen! 

Vad gäller tidsfristen skriver jag följande: 

"Denna tridsfrist löper ut den 13/6 om inget överklagande inkommer i tid och får laga kraft".

Att det nu kommit in ett överklaganden gör förhoppningsvis att det blir mera tid än dessa 10 dagar.

Tazzar
0

#9 Att det är pga. elakhet tror jag inte heller. 

Precis, så skrev du, och just den tidsfristen till 13/6 gäller inte längre, skrev jag, samt varför, ingenting annat. 🙂

Lena
1

#10 Bra du förstår vi varandra! :)

Som jag ser det är det lika viktigt att fortsätta jobba för alternativa lösningar för djuren under tiden. (Att de som kan ta emot något djur anmäler sig). Skulle djuren av någon anledning sedan inte behöva omplaceras är ingen skada skedd.

Rafflan
0

Någon som vet hur det går med överklagan?

Gerro
0

Jag vet att några av djuren håller på att omplaceras, det är iaf vad en nära källa har sagt.

Rafflan
0

#13 okej, så överklagan gjorde ingen skillnad? :(

Gerro
0

Verkar inte så :/

Rafflan
0

#15 inga djur är ute för omplacering i nuläget tydligen

Gerro
0

Jasså?
För att jag har fått höra att några har blivit eller höll på att omplaceras.

Rafflan
0

#17 jo några fick nya hem men den blev allt stoppat i väntan på att överklagan ska bli klar och det är där dem är nu :)

Gerro
0

Jaha okej :)

Lena
0

Omplaceringen är stoppat i avvaktan på den överklagan som juristen sänt in. Vissa djur ska ha blivit omplacerade innan överklagan kom in. Alla illrar t.ex.

Lena
0

#20 Vill rätta det jag skrev ovan. Illrarna är inte de uppgifter jag just fått inte aktuella för omplacering.