Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 5022 ggr
[lenniiis]
0

Köpa chinchilla/husdjur! =)

Hur är det att ha chinchillor? Jag har alltid älskat djur och vill väldigt gärna köpa något slags djur när jag flyttar hemifrån. Har varit väldigt inne på fågel (nymfkakadua/katarinaparakit), men nu har jag även kommit in på banor som hamster, igelkott och chinchilla.

Notera att jag inte kommer flytta hemifrån förrän om minst ett år då jag börjar trean nu i höst, så detta är bara för att få så mycket information som möjligt. Jag älskar att verkligen läsa in mig på saker jag är intresserad av. 

Skräpar chinchillorna ner mycket? Jag måste erkänna att jag inte är ett fan av att dammsuga flera gånger om dagen, men på något sätt känner jag ändå att de positiva hos djur väger upp mot de negativa så som städning osv. Jag har alltid haft hund och hundhår på alla kläder/soffan har jag aldrig sett som ett problem. Men ett icke skräpigt djur vore ett väldigt stort plus (jag tycker inte att hundar är skräpiga, så ni inte tror att jag är sjukt pedant haha).

Blir de tama? Jag vill inte ha något fint att titta på, jag vill ha en mysig kompis som vill vara med mig. Hellre lat och gosig än sprallig och nyfiken (fast sprallig, nyfiken och gosig hade ju inte varit dåligt det heller!)

Tipsa gärna på andra husdjur jag skulle kunna skaffa! Som sagt har jag funderat på hamster (igelkottsidén är inte så stor, det är ju så ovanliga djur och hur sjutton myser man med en igelkot?? Men söta är de verkligen!!

Jag är ute efter en hobby som jag kan lägga ner tid på. Som jag kan pyssla med efter jobbet, men som jag även skulle kunna låta vara en dag om jag har en stressig period.

Tack på förhand! :) (Jag lyckas alltid skriva så långa inlägg… Ni som orkade läsa är verkligen snälla! KRAMAR TILL ER =) )

Rafflan
0

**Skräpar chinchillorna ner mycket?
**Fåglar skräpar ner massor, hamstrar skräpar inte ner nåt och chinchillor skräpar ner lite, jag brukar sopa golvet 1 gång/dag i rummet där chinchillaburarna är så blir det inte skitigt :)

**Blir de tama?
**Fåglar och hamstrar är mer för att sitta still och bli klappade än vad chinchillor är. Chinchillor kan stanna till för att bli klappade/kliade en snabbis men det är mest fart i benen på dem :)

Igelkottar är väldigt krävande, inte haft någon själv men ska du ha en sån kommer det krävas en del från dig som ägare :)

Chinchillor är sociala och pigga djur med fart i benen och gillar att upptäcka allt och vara överallt. Inte så mycket för att vara still i knät och gosa, en hamster är ju mer still och lättare att kela med även om dem också gillar att upptäcka världen. Fåglar tycker jag är riktigt jobbigt att hålla rent efter men är otroligt coola ^^

Millchan
0

**Hur är det att ha chinchillor?
**Chinchillan är ett väldigt trevligt djur som är otroligt sociala av sig, har mycket sprätt i bena och är nattdjur vilket betyder att dom är som mest livliga framåt eftermiddag/kväll samt på natten.
Dom vill ha sällskap av artfrände för att trivas bra, ha stor bur med minst två hyllor och bolåda.

**Skräpar chinchillorna ner mycket?
**En del bajspluttar hamnar dagligen utanför buren men är väldigt enkla att sopa upp då dom är torra och hårda, kladdar alltså inte.
Sen beror det ju på hurdan bur man har, har man gallerbur så skräpar det mer har man träbur så skräpar det mindre men lite bajs och spån samt sand hamnar det utanför, sanden dammar lite också.
Stökigast blir det vid utfodring/storrengöring men det sopar/damsugar man upp snabbt.
Har 16 djur på 9 träburar och utfordring samt sopning tar ca 30min/dag.
Storrengöring tar för mig ca 3timmar.

**Blir de tama?
**Det blir inte tama som en katt som ligger i famnen och myser (undantagsfall finns), chillor är nyfikna av sig och springer hellre runt och kan hoppa upp i famnen på dig om du sitter på golvet, vissa kan hoppa upp på axeln och sitta där en stund medans man fodrar osv.
Chillor är inte lata utan dom är spralliga och nyfikan, är en chilla lat av sig kan det vara nåt fel på den.
En chilla behöver daglig tillsyn precis som alla djur oavsett sort så du kan inte ha ett djur som du struntar i en dag, kanske ett akvarium kan klara av om det inte får mat en dag men däggdjur behöver daglig tillsyn.

Vill du ha ett djur som är mer självgående, lat och mysig så tipsar jag om katt då behöver du bara ge mat 3ggr/dagen, byta sandlåda och kamma ibland.

Lycka till och hoppas du finner ditt favorit djur.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

[lenniiis]
0

#1 Jo, när jag läste på om fåglar förstod jag att de skulle bli fjädrar, frön och eventuellt bajs lite varstans i lägenheten, men efter att ha läst så mycket om dem så tror jag ändå att fördelarna väger upp för nedskräpningen. Att bara sopa en gång om dagen lät ju inte så farligt ändå! :D

Att jag vill kunna gosa med dem har inte så mycket att göra med att de ska sitta still egentligen, det är bara att jag inte vill att de bara ska vara nyfikna. Jag vill liksom skapa ett band och inte då bara på grund av nyfikenhet. Om chinchillan skulle komma fram och sitta på axeln i bara tre minuter skulle det räcka för mig!

Men jag har haft tusentals kompisar som har haft hamstrar som inte velat kela alls. De har bara velat springa därifrån direkt och så har de även bitits. Igelkottsidén var nog mest bara önsketänkande… Jag är nog inte så haj på den idén ändå.

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara! Jag uppskattar all information! :D

[lenniiis]
0

#2 Jag menar självklart inte att jag ska strunta i den en dag, menar bara att jag inte behöver ha den ute flera timmar om dagen en dag ifall jag måste plugga eller något sådant. Att byta vatten, kolla maten och umgås i någon halvtimma under sådana "jobbiga" dagar hade självklart hunnits med!

Nedskräpningen utifrån vad du och Rafflan skrivit tyckte jag ändå inte lät som något jobbigt, så det är ju ett stort plus! Och jag menar heller inte att jag vill att chinchillan ska ligga i mitt knä medan jag tittar på en film. Jag menar bara att jag inte vill att de ska stanna hos mig en stund i alla fall, för de hamstrar jag mött vill verkligen INTE vara hos sina ägare, de springer iväg direkt och gömmer sig och så vill jag helst inte att mitt husdjur ska vara.

Skrev i texten att jag vill ha något att pyssla med, och en katt tycker jag är lite tråkig. Mina föräldrar har en katt på 14 år som är gosig ibland och kommer och går lite som hon vill, och även fast jag älskar henne massor tycker jag att det är lite uttjatat med katt. Vill liksom ha något lite ovanligt och spännande. (Haha ja, för mig är till exempel hamstrar spännande då jag aldrig haft någon sådan).

Tack så mycket för svaret! =)

Anne.K
0

Kanske tamråttor hade vart något för dig? Det är dock en del städning men man får väldigt mycket tillbaka av dom och de är väldigt sociala och kontaktsökande djur. Så de kan jag rekommendera starkt :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[lenniiis]
0

#5 Jo, jag har faktiskt tänkt på det, men jag har hört att de luktar väldigt illa? Tycker chinchillor är så himla söta bara. Om de ville ligga på rygg och bli kliade hade jag aldrig slutat gosa med dom!

Rafflan
0

#6 jo jag tycker tamråttor luktar en del, mer än chinchillor :)

[lenniiis]
0

#7 Då är nog råttor inget för mig… :/

Anne.K
0

Jo de luktar ju tyvärr. Dock luktar honor mindre än hanar. Men ja klarar man inte av det så kanske det blir lite jobbigt. Kanske gerbiler? Helt luktfria, blir lättare tama än chinchillor.

[lenniiis]
0

#9 Jag tycker annars att råttor är väldigt söta, men jag tycker inte om lukt så mycket :( Jag tycker gerbiler verkar vara så tråkiga… De tilltalar mig inte alls. Har du något husdjur?:))

Anne.K
0

#10 jag håller inte med. Jag är uppfödare av gerbiler och de är riktigt roliga och underhållande djur. Men precis som med alla djur så passar det inte alla. Jag själv har förutom alla mina gerbiler även 2 katter och 2 chinchillor.

[lenniiis]
0

#11 Jag har noll erfarenhet av gerbiler. Har bara sett dom i Djuraffär så jag har ingen aning om hur de är som husdjur. Hur är dom att ha? Har förstått att de tycker om att gräva :D

Anne.K
1

#12 de gillar atr gräva så ett akvarium som bur är det bästa så man kan ha mycket strö. Sedan ska de likt chinchillor ha tillgång till ett sandbad. Gerbiler är flockdjur och ska vara minst 2 tillsammans. Gerbiler är sociala, nyfikna, pigga och är vaken när du är vaken. De kan med mycket hantering bli väldigt tama. Om man har viljan kan man även lära dom trick och agillity. Vill man ha trevliga gerbiler så köper man ifrån en seriös uppfödare som avlar på temperament. Vill du veta mer så är det bara läsa på gerbiler i fokus och du kan även PM:a mig för fler frågor :)

Rafflan
0

#9 jag tycker tvärt om, chinchillor blir lättare tama än gerbiler ;)

Anne.K
0

#14 hehe :P ja det är väl olika individer. Hemma hos mig är mina gerbiler mycket tamare än mina chinchillor. Dock med en liten skillnad bara. Mina gerbiler låter sig bli hållna och upplyfta utan protester. Men chillorna vägrar bli lyfta av mig. Men de sitter dock gärna på mig när de springer fritt. Så det är ju en ytterst liten skillnad :) Men jag älskar båda arterna :) dom är charmiga på sina egna vis.

[lenniiis]
0

#15 Ååh undrar vad som passar mig bäst… Hade velat ha allihopa, haha! Det känns ju som att chinchillor är mysigare än gerbiler, de är ju så stora och mjuka!

Anne.K
0

#16 dock vill chillor sällan mysa tyvärr :P dom tycker det är roligare att utforska och sätter sig i knät nån minut bara för att bli kliade bakom örat för att sedan skutta iväg igen :P men roliga är dom trots det. Chillor är väldigt busiga djur :)

[lenniiis]
0

#17 Åååh… Men jag är uppvuxen med en bondkatt som har kommit och gått som hon ville och det har jag aldrig tyckt varit tråkigt. Så jag kommer förmodligen inte tycka det är trist att chinchillorna gör så heller. Eller?

Har du förresten några bilder på dina chillor? :D

Anne.K
0

Det ska finnas bilder någonstans här på forumet, men minns nu inte vilken tråd :P och skriver tycärr ifrån mobilen nu med så har inga bilder att lägga upp. Men ska försöka fixa det nån dag. En sak som du bör tänka på gällande chillor är ju att de bör gärna få komma ur buren ganska mycket på kvällarna. Gärna minst 1 timme om dagen. Och en stor bur krävs så du får tänka om att det tar mycket plats. Sedan är det bra att du också tänker på att chillorna kommer leva i 10 - 15 år (även 20 år) och fundera på om ditt liv tillåter det när du kanske får barn, familj, jobb etc. Det blir ganska tufft. Jag sitter själv nu i den sitsen och har svårt att få tiden att räcka till mina chillor. Så tänk gärna 10 gånger om innan du väljer ett så långlivat djur.

[lenniiis]
0

#19 Jag har faktiskt tänkt väldigt mycket på graviditet och så vidare. Är i ett stadigt förhållande på två år så det kommer säkert hända inom minst 10 år i alla fall (om vi fortf. är ihop och om han vill ha barn dvs, han är bara 19 och känner nej tack till barn, men man har ju hört att man växer ifrån det där!)

Jag har absolut inga problem med att ha ute djur på kvällen. Det är ju bara att låta dem vara med när man tittar på Tv och sedan dammsuga (så får man ett nystädat golv varje dag också! hur bra som helst ju!). Men det kanske är bäst att "bara" ha hamstrar tills man blir lite äldre och vet hur livet blir? (Hur gamla blir gerbiler?)

Ska leta upp bilder så får vi se om jag hittar dem :D

Spjetan
1

Jag tycker att chinchilla är ett mycket bra husdjur. Om man väljer en bra och praktisk bur, så skräpar de inte ner så mycket. Men i en opraktisk gallerbur skräpar de ganska mycket. Om man städar buren 1-2 gånger i veckan är de i stort sett luktfria.

Bra är även att de är allergivänliga. I framtiden vet du ju inte vilken kille du kommer att träffa eller om dina barn blir pälsdjursallergiker. Det finns andra allergier självklart. Men då är det en mindre att tänka på. Jag hade några guldhamstrar och dvärghamstrar när jag träffade min sambo. Han tålde inte riktigt dem, men chinchillorna går alldeles utmärkt.

Jag har många chinchillor och jag har en del av dem som det går bra att gå runt och gosa med. Jag tar ut dem försiktigt ur buren och håller dem i famnen eller mot kroppen och lutande på armen och många av dem verkar uppskatta att bli gosade en stund. En del av dem vill inte tillbaka in i buren igen utan hoppar ut i mina händer direkt när jag släpper dem i buren. De är alla olika och har olika saker de tycker om.

Om du köper chinchillor med stamtavla från en uppfödare är det lättare att hitta nytt hem ifall något i framtiden gör att du måste skiljas från dem. Att köpa två som sitter tillsammans är också bra. För det kan vara svårt att föra ihop två okända chinchillor med varandra och det går inte alls ibland.

Om du kan hitta någon som har chinchillor är det en bra idé att åka dit och träffa chinchillor. Prata med ägaren och titta på buren, maten, och allt annat och se om chinchillor verkar vara något som passar dig.

Och om du vill ha en hobby, så kan du engagera dig i SCAF och åka med dina chinchillor på utställning. Det finns många väldigt engagerade chinchillamänniskor att prata med och ha kontakt med. Under ett år är det mellan 4 och 6 utställningar ungefär. Du kan göra hur mycket eller hur litet av denna hobby som du själv önskar!

Om du har en bur, så tar inte den dagliga skötseln så lång tid. Och burstädning av en bur tar inte heller så värst lång stund. Så även med småbarn tror jag att tiden finns till att ha chinchillor. Och på kvällen när de små barnen sover passar det bra att ta ut chinchillorna en stund!

Du kan också prata lite med din kille och se vad han tycker om att ha djur. Det är bra om båda tycker att det är en bra idé.

Rafflan
0

#20 dock kräver inte en chinchilla så mycket under den "jobbigaste tiden" när man har barn, komma ut 3 ggr/vecka funkar och mat, vatten och lite kel, det kan ju sambon hjälpa till med om ni har barn oavsett vilket djur ni skaffar ;)

Jag har ett mindre zoo här hemma och älskar alla mina djur, visste jag kanske skaffar barn om några år men kan ju inte undvika att leva livet nu "ifall att" och när barn kommer in i bilden får vi se till att få det att funka :)

[lenniiis]
0

#21 Tack så himla mycket för all information! Om jag skaffar chinchillor tänker jag slå till med en hemmabyggd bur för att det inte ska skvätta ut från buren, och för att de ska få det så bra som möjligt förstås! Sedan är det ju väldigt coolt med en värsting bur också… Det tycker i alla fall jag haha!

Åh, så du menar att vissa är kelvänliga? Vad gosigt! :D Hur många chillor har du? Jag hade skaffat två stycken om jag skulle köpa chinchillor. Jag tror inte det finns någon i mina trakter som har chinchillor :o Jag bor i Skaraborg.

Vad roligt det där med utställningar :D Tycker chinchillorna att det är roligt?

Jag tror inte att jag skulle ha problem med att städa en bur en gång i veckan (har haft degusar och det tog mellan 15 min-40 min att städa buren, tyckte det var lätt som en plätt.

Jag har pratat med honom och han säger att jag får köpa vad jag vill, att han skulle gosa med dem, men han vill inte vara lika engagerad som jag. (Alltså, han vill inte vara med dom en timma om dagen eller städa buren, och det tycker jag är helt okej!)

#22 Det var ju skönt att höra! :D Han skulle definitivt hjälpa till om jag hade en stressig period.

Hur vet man att man inte tröttnar då? Jag skulle få så dåligt samvete om jag tröttnade. Jag tror itne riktigt på "tänk efter noga innan"- metoden, för jag tror att man måste prova. Visst ska man tänka efter, se för och nackdelar och förstå vad man ger sig in på - men provar man inte, kan man ju inget veta. Eller hur?

Anne.K
0

#22 jag själv har dock fått så dåligt samvete över att inte kunna ge chillorna lika mycket uppmärksamhet nu som jag kunde för 1 år sedan innan mitt barn föddes. Nu när man har ett så litet barn så går nästan all tid till henne. Men såklart finns det ju dom som klarar av att kombinera säkert :)… Men jag känner att det är nästan på gränsen för mycket för mig iaf. Jag trodde allt skulle vara lättare men det är inte så enkelt man alltid tror innan man väl är där. Därför vill jag bara förvarna folk att försöka lägga en tanke ett steg längre även om det känns som långt in i framtiden :) #20 gerbiler lever ca: 2 1/2 - 3 år brukar väl vara medel idag. Sedan kan de bli runt 4 år eller om man har riktigt tur även upp till 7 år gamla men det är ytterst sällan tyvärr.

[lenniiis]
0

#22 Åh, det förstår jag! Men jag tror inte de mår så dåligt av det om du inte skiter i dem liksom. SÅ intelligenta är de väl ej? Vad mysigt med ett litet barn då! Hur gammal är hon? :D Jag tror det kommer bli bättre när hon är lite större, tänk när hon börjar på dagis (om hon nu ska göra det vill säga), då kommer du helt plötsligt ha mycket tid (om du inte har ett 7-16 arbete, för då hämtar du ju henne efter jobbet säkert…)

Åh, okej. Hmm… Jag är så kluven i vad jag vill haha. Jag vill ha chinchillor för de är så OTROLIGT söta och för att de verkar vara söta i personligheten med sin sprallighet. Men jag vill fortfarande också ha ett liet mindre djur för att det är så lättskött. De är ju också otroligt söta! Åh, att alla beslut ska vara så svåra.

Anne.K
0

#25 nej självklart skiter jag inte i dom. Dom får såklart fortfarande all daglig skötsel som dom behöver. Det är just rastningen utanför buren bara som blivit lidande sedan dottern kom. Men som tur bor dom i en hyffsat stor bur så är ju egentligen ingen större nöd på dom, det är nog mest mitt samvete som spökar med mig. Min dotter är 11 månader gammal nu så det är full rulle :) Dagis väntar jag med tills hon är minst 2 år gammal. :)

[lenniiis]
0

#25 Det var det jag tänkte! Det är ändå bra att du har ett samvete, hellre för mycket än för lite. Jag tror du tar jättebr hand om dina små liv!

Åh, vad mysigt :D Det är bra att du väntar! Bebisar behöver sin mamma de första åren.

Millchan
0

Vill bara inflika lite om att ha barn och chillor, jag skaffade mina första två när min son var 2månader och med tiden har det blivit fler, jag påbörjade uppfödningsplanerna och började gå på utställningar när min dotter var 6månader och barnen eller djuren har aldrig varit i vägen för varandra.

Det ska då läggas till att båda våra barn har måttlig utvecklingsstörning, sömnstörning ena har ett stort hjärtfel och andra Grand-mal epilepsi.

Det perfekta med chillor är ju att dom sover dagtid och när vi har lagt barnen ja då får chillorna våran uppmärksamhet.

Sambon har ytterligare två barn så ibland har vi 4 barn hemma och hinner ändå med djuren.

Utöver 16st chinchillor har vi för tillfället 5st katter. 😃

[lenniiis]
0

#28 Men oj! Det verkar ju som att du har väldigt mycket drivkraft inom dig i alla fall! Är det full rulle hela tiden, eller? :D Hoppas hjärtfelet kommer kunna lösas och att h*n klarar sig… :/

Nu är det ju bara en annan sak… "Tänk om jag ångrar mig". "Tänk om jag tröttnar". "Tänk om mina chillor inte alls blir tama"…. SKulle kunna hålla på i tid och evigheter….

Rafflan
1

#29 Du kan välja att skaffa ett djur nu och om 2 år upptäckta att du tröttnat, det viktiga då är att man är mogen nog att ta ansvar = ta hand om djuret tills ett bra hem dyker upp, oavsett om det så tar 1 år.

Man kan inte veta sånt innan man provat :)

[lenniiis]
0

#29 Jag köpte degus för ett år sedan med min kille, vi köpte tyvärr en gallerbur så det blev spån överallt i hans rum (han hade katt så vi kunde bara ha stängt). De i affären sa att man kunde sätta för plexiglas vilket vi gjorde men det hjälpte ingenting (notera att vi bara är 18/19 så vi var ju inte värst erfarna). De var gallerbitare och efter två månader av gallerbitande orkade inte min kille mer. Han var i slutspurten av trean och var sjukt stressad, blev väckt 5 på morgonen av gallerbitandet och vi var tvunga att sälja dem. Det blev även spån i hela rummet och vi var tvunga att dammsuga tre gånger om dagen eller något.

Får fortfarande ont i hjärtat då jag tyckte om de väldigt mycket. Vi hade dem i över ett halvår… Känns som jättelite och jag får så dåligt samvete varje gång. Det var helt enkelt inte rätt tidpunkt i våra liv, och därför ska jag vänta tills vi flyttar hemifrån då vi ska ha buren i vardagsrummet (där vi kommer vara helatiden, men inte störas på natten). Åh, nu känns det som en kniv i hjärtat… Vill verkligen inte att folk ska tro att jag impulsköper - tröttnar - köper nytt. Jag älskade ju degusarna, det var bara dålig timing =(

Millchan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 Ja det är full rulle 24-7, vi har koll på grabbens hjärta, han har blivit opererad 2ggr och kommer att opereras ännu minst en gång när han kommer upp i tonåren, han är 7år nu.

Om ni har tänkt vänta med att skaffa djur ett tag så hinner ni nog fundera fram och tillbaka så jag tror ni kommer fram till rätt beslut så småningom.

Hoppas ni kommer på vad det är för djur ni vill ha.

Bjuder på en bild på min Hagberg's Katara som kommer bli avelshona här om 1år hon är 8 veckor gammal i morron. 🙂

[lenniiis]
0

#32 Vad bra att det går så pass bra med hjärtat! Hoppas det löser sig till slut! :)

Vi ska inte skaffa djur förrän vi flyttar hemifrån och det kommer dröja minst ett år. Ja, jag hoppas det! Men risken att tröttna eller att komma på att "det här var nog inget för mig" kanske kommer uppstå ändå… Sådant vet man ju inte i förväg :( Jag vill väldigt gärna ha chinchilla. Det är inte jobbigt att städa buren och så eller? Tyckte inte degusarnas bur var jobbig.

Alltså, åååh vad fin! Jag blir så AVUNDSJUK! Just den färgen tycker jag är finast! Och så fin päls hon hade!

baltazzarr
1

Hejsan! Om du är rädd för att du kommer tröttna eller att det inte kommer funka så kan du lämna dom till mig ;) Jag driver nämligen det enda godkända omplacerings hemmet via scaf! I mån om plats är det bara att lämna dom! Jag tar 50kr/st för Chillor utan stamtavla å dom andra får komma grattis ;) Har även endel omplaceringar inne! Så du kan spana in vad som finns då om du vill hjälpa en eller flera Chillor att få ett nytt å tryggt hem! Mvh Sofia www.vageloschinchilla.se

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Reggad omplacerare i SCAF

[lenniiis]
0

#34 Åh, det är ju hur bra som helst!! Vart finns du någonstans? Och vilken söööt liten chilla!

S*Silverklippan
1

Hejsan,

även jag vill säga lite om barn och chinchillor…har själv 5 barn hemma på heltid, jobbar heltid på fabrik samt har mellan 50-60 chinchillor. Om man bara vill så går det alldeles utmärkt =)

Kan tillägga att jag är väldigt aktiv i SCAF, det ger mig så mycket, så många goda vänner alla med samma brinnande intresse =)

Bjuder på en bild av S*Silverklippan's Greta

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[lenniiis]
0

#36 Ooj! Då verkar det ju inte som att det verkar vara något som hela problem! Hur sjutton du har tid kan ju jag undra förstås… Men vad glad jag blir att det inte ska vara någon fara när man skaffat barn :D Vilken otroligt söt chinchilla! :D :D

[lenniiis]
0

Helst*…

baltazzarr
0

Jag finns i Östergötland mellan Norrköping och Örebro! Men frakt från andra ställen brukar inte vara några problem åt minstående vid utstställningstiderna då folk åker från dom flesta städerna ;)

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

[lenniiis]
0

#39 Nej, det ska väl gå bra antar jag :D Vilken fin hemsida du har! Ååh, önskar jag kunde köpa mig ett par chillor nuuu. Men måste vänta tills jag flyttar hemifrån… *suck* 😓

Millchan
0

#33 I korta drag så sopar jag hyllorna från bajs, slänger ut gammalt hö, tar ut spånet, fyller på nytt spån, nytt hö, nytt vatten, silar sanden i sandbadet och sätter in ny pellets!
Tar ca 15-20min att städa en bur.
Jag storstädar en gång varannan vecka och mellanstädar en gång i veckan samt sopar hyllorna efter behov så det ser rent och snyggt ut.

Ja är själv jätte förtjust i brunisar och hon är våran första egenuppfödda Brown ebony, hoppas verkligen det blir fler framöver =)

[lenniiis]
0

#41 Ungefär som med degusarna då! Med andra ord - inte alls jobbigt!

Vad är brunis för färg? :o Och vad kallas den där ljusgråa färgen som jag tycker är så fin? :D Har du någon bild kanske? :D

Spjetan
1

Jag lägger in en länk till en sida som visar och beskriver olika färger.

http://www.chinchilla.se/index.php/2012-03-18-17-45-28/faerger-samt-mutationer

[lenniiis]
0

#43 Men gud vad många det fanns! Jättefina allihopa :D Jag gillade den långhåriga! Väldigt fluffig och söööt :D Helsvart tycker jago ckså är fint.

[lenniiis]
0

Är det förresten inte svårt att hitta en bra bur till chinchillor? Hur djupa ska burarna vara? Om man ska bygga om en garderob t.ex brukar ju garderoberna vara runt 60 cm djupa bara. Är det litet, normalt eller stort? 🤔

Spjetan
0

Jag tycker 60 djup är bra. Om de är djupare blir de svårare att städa. Om buren är 60 djup ska den vara minst 90 cm lång och en meter hög.

Anne.K
0

#45 minsta tillåtna mått på en chinchilla bur får inte understiga: 100x100x50 cm (höjdxlängdxdjup). Dock ju större bur desto bättre för chillorna :)

[lenniiis]
0

#46 Så chillorna tycker inte det blir för trångt? :)

#47 Okej, tack så mycket :D Bra att veta! Trivs chinchillor i en 100x100x50 bur, då? :)

Anne.K
0

#48 ingen aning hur dom trivs i en sådan, då det är ganska litet i mitt tycke… Min bur jag själv har, har måtten: 160x110x60 cm (höjdxlängdxdjup) och i den verkar iaf mina chillor trivas väldigt bra i då den är stor och rymlig och har 2 bolådor och mycket hyllplas, och även hängmattor m.m.

[lenniiis]
0

#49 Jo, jag tycker också att det låter ganska litet! Oj, vilken stor bur du hade! :D Hur många bor i den? Har du någon bild eller något? =))

Anne.K
0

#50 det bor två tjejer i den buren :) … jag ska se om jag kan gräva fram min gamla burtråd här någonstans på sidan :P

Anne.K
0

wohoo, jag hittade min 2 år gamla tråd :P

såhär såg min bur ut för 2 år sedan… har dock gjort om i den sedan dess… ändrat om hyllorna och lite annat så inredningen ser ju inte riktigt likadan ut längre.

http://chinchilla.ifokus.se/discussions/4e526db2d4ebea7f2f00d92e-forsta-hemmabyggda-chillaburen?participating-1

Spjetan
0

Om buren är 60 djup behöver inte buren vara mer än 90 cm lång. Det är inget tvång att buren ska vara just exakt 50x100x100. Men den får inte vara mindre än 50 cm djup och inte lägre än 1m hög. Och bottenytan måste vara 0,75 kvadratmeter. Om buren är mer än 1 meter hög måsta man se till så att det inte finns någonstans där chinchillan kan falla för högt.

Rafflan
0

#53 rättelse bottenytan måste vara minst 0,5 kvadratmeter ;)

TS: Burens botten yta måste vara minst 0,5m2
kortaste sidan ska vara minst 50 cm :)
Tex 100*50 (cm) = 5000/10 000= 0,5m2
eller 90*60 (cm) = 54000/10 000= 0,54m2

Och höjden ska vara minst 1 meter :)

[lenniiis]
1

#52 Vilken jättefin bur!! Är det spån du har i en liten "låda" längst ner? Jättegulligt och finurligt! :D

#53 Hmm… Jag förstår =) Tack så mycket!

#54 Haha mitt mattehuvud är helt värdelöst så förstod inte mycket av det där… Men tack i alla fall :D

Millchan
0

För 1-2 chillor är måtten 0,5kvm
För ytterligare chilla lägger man till 0,25kvm.

Mina burar är 60x84x100cm vilket är precis lagligt och själv tycker jag inte det är trångt för chillorna men allt är tycke och smak.

Något gamla bilder lite är ändrat.

Anne.K
0

#55 tack :) … Ja i den lådan har jag själva ströet och i den lådan kissar dom i. Jag har turen att mina chillor är rumsrena :) både inne i buren och utanför buren så det är väldigt skönt att slippa kiss på hyllorna :)

[lenniiis]
0

#56 Du hade ju också en jättefin bur! :D Har du gjort den själv?? =)

#57 Vad smart! :D Oj, hur har du lyckats med det?? :o Det vore ju så skönt att slippa kissfläckar i lägenheten…

[lenniiis]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan ni gosa så här med era chinchillor? Det vore ju så GOSIGT 😍

Rafflan
0

#59 såna där gosiga chinchillor är nog väldigt ovanligt ;)

Anne.K
0

#58 det lustiga är att de blev runsrena på egen hand. Så jag behövde inte göra något mer än att ha burluckan öppen medans jag hade dom i lägenheten så valde dom själva att gå och kissa i burlådan :) #59 sådär kan jag inte göra med mina iaf :P

[lenniiis]
0

#60 Vad synd! Det vore ju så otroligt mysigt att ha en liten sovandes chilla i knät medan man tittade på TV…

#61 Åh, vilken lyx! :D
Haha åh, då är det nog inte så vanligt som Rafflan sa… Man kan inte få allt här i livet 🙂

Millchan
0

#58 Det är jag och mins sambo (mest sambon) som har byggt burarna, han här världens bästa kille som hjälper mig med det 😛

Här är 5 av mina 11 burar

[lenniiis]
0

#63 Men hjälp vilken bra bur!!! Hur har ni gjort?? Riktigt impad!

Millchan
0

#63 man tackar!

Vi har köpt 45mm reglar som vi gjort stommen av, klätt runt med OSB skivor, i botten har vi plexiglas ovanför OSB,t så kisset inte går igenom, hyllorna är gjorda av rå plank, sen har vi hjul under burarna så att vi kan flytta dom lätt och städa lätt samt nät i som vi har nitat fast i dörrarna.

[lenniiis]
0

#65 Hur lång tid tog det? Och hur sjutton kom ni på idén? :D Smart det där med plexiglaset! Är burarna på bilden gjorda så att chillorna kan använda hela, eller är det avskillt, om du förstår hur jag menar? =)

baltazzarr
0

Millan! Hur gjorde ni med plexiglaset?? Ligger det löst på eller har nu limmat fast det?? Är dags att byta botten i några av mina burar, så tänkte sno din idé då ;)

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Millchan
0

#66 Hur lång tid det tog att bygga burarna menar du eller?
Första tre som är i botten tog ca 2 veckor att göra med två dagars paus i mellan då vi behövde mer material och vi fick slut på kosing 😮😃

Dom burarna över tog ca en vecka att bygga.
Det är 5st separata burar som inte går att springa i mellan och just nu används bara tre av dom burarna så två står tomma för ev avkommor.

Vi byggde först den som vi kallar tre-buren som är på bild sen byggde vi en 4-bur där det är två under och två över.
Sen ville jag ha fler djur och då byggde vi två burar ovanför tre-buren och sena ytterligare två burar till en under och en över.

Plexiglas iden var sambon som jag tyckte var en kan ide och lätt att torka av när man har tagit bort spånet 😛

Fia

Vi har klippt till plexiglaset så att det är lika stort som hela botten och kört silikon runtom längs hela väggarna, låtit torka ordentligt och lagt på spån, chillorna har aldrig kommit åt silikonet,
Hmmmm… måste fundera på om du får sno iden, kanske att jag snor en chilla av dig då 😂

Millchan
0

Bild på 4-buren

Millchan
0

Lägger ut bild på dom två senast byggda också, alla burarna står i vårat vardagsrum/chillarum/datarum 😉allt i ett varför inte hihi

[lenniiis]
0

#70 Vad duktiga ni är! :D Hoppas jag också får till en bra bur när det är dags! :)

baltazzarr
0

Millan! Jag du kan få en ful en! Eller fresten jag har inga fula! ;) Men måste fråga mera ;p har ni bara silikonat under skivorna eller han ni även gjort det på sidorna??? Måste man silikona?? Tror du inte dom ligger still endå!?? Kram

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Millchan
0

Fia:Vad!!! har du fula chillor 😮nä då vete f-n 😂
Men du Baccarat eller Vailea kan jag tänka mig 😛

Plexiglaset hoppar nog inte i väg men vi har tagit det säkra före det osäkra, man måste nog inte silikona men om chillorna kissar mycket i hörnen kan det ju rinna in under !!!

Kraaaam.

baltazzarr
0

Millan! Då får du allt köpa dom ;) Ge mig ett bra pris ;)

Sofia "Fia" Grundström

www.vageloschinchilla.se

Millchan
0

Fia
10kr tassen och en stor kram 😍

UrchinFamiljen
0

#6 Jag tycker inte att min 6 hanråttor luktar särskilt mycket. Man vänjer ju sig vid doften. ;) Och råttor blir mycket tama och vissa är väldigt gosiga! 

(Har inte läst hela tråden)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[lenniiis]
0

#76 Hmm… Jo det kanske man gör! :) Jo, har förstått att de älskar att ligga under tröjan och mysa? :D

UrchinFamiljen
0

#77 Tja, vissa gör det, dock inte mina, bara Ceder. De andra är fortfarande för unga och spralliga för det. :P 

Ceder är oftast en riktig mysråtta. Han ska alltid komma fram och hoppa upp på axeln, och ibland gå in i tröjan och hänga där ett tag. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[lenniiis]
0

#77 Men vilken söööt! Är dock lite skrämd över själva råttgrejen… Vilda råttor är ju ganska äckliga tycker jag. Hade blivit vettskrämd om jag möttes av en sådan i hemmet. Men av någon anledning tycker jag tamråttor är söta (??).

Millchan
0

#77 jag har haft råttor förut och håller med dig om att det är väldigt mysiga djur och att dom blir lätt tama och så kan ju hanarna bli rätt sora också.

Men jag måste bara få fråga en sak, kollade in matskålen på bilden och ser att dina råttor har fått ett skrovmål med makaroner, köttbullar och morötter, kan det vara bra för dom???

Saknar mina råttor lite nu 😛

UrchinFamiljen
0

#80 Ja, råttor måste få färskmat utöver torrfodret. På bilden fick de köttbullar, makaroner och orange paprika som blev över av lunchen.

Millchan
0

#81 ok, såg bara lite lustigt ut med makaroner, men man lär sig alltid nåt nytt ;)

UrchinFamiljen
0

#82 Hehe, ja :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.