Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 1531 ggr
Virvlande
0

Ny chinchillaägare behöver tips

Jag och min sambo har för tillfället en chinchilla hos oss. Han tillhör egentligen inte oss, utan vi har honom på prov. Ägaren verkar dock inte vilja ha honom kvar och det har redan efter en dag talats löst om att vi kan ta över honom om vi vill.

Chinchillan har redan fångat mitt hjärta, men det finns några mindre problem. Han verkar inte vara så människokär och han gillar inte när man har handen ovanför hans huvud. Jag vet att hamstrar inte gillar det heller, men han verkar inte gilla att bli gosad med. Kroppskontakt över huvud taget verkar lite läskigt. Jag har aldrig fått hålla honom (notera även att jag inte haft honom så länge), då han undviker att klättra upp på min hand. Som tidigare nämnt gillar han inte riktigt när man har handen ovanför honom, så det är svårt att få tag i svansroten och bakkroppen.

Vi släppte ut honom i köket en sväng igår och det verkade vara länge sen han fick springa fritt. Då jag aldrig haft en chinchilla förut vet jag inte riktigt hur jag ska tolka deras kroppsspråk och ljud, men han verkade väldigt glad. Han hoppade till och med upp i mitt knä flera gånger.

Det jag egentligen undrar är hur man kan få honom lite mer bekväm med kontakt. Jag har tålamod och har haft många andra djur förut. Det jag har gjort hittills är att försöka vänja honom vid att jag finns i närheten. Jag sitter vid buren och pratar med honom, öppnar burdörren och styr lite med hans hö, låter honom lukta på mina händer, matar honom ur handen och håller fram handen för att han ska klättra upp. Än så länge har han bara satt ner framtassarna, men jag ser det som en liten vinst. Han naffsar ibland, men jag har inte blivit biten. Jag tar det väldigt lugnt för att inte stressa honom och låter honom komma till mig snarare än att jag jagar honom runt buren.

Finns det något mer jag kan göra? Sen är jag fundersam på om jag och min sambo ska ta över honom till slut. Jag tycker mycket om honom, men är det verkligen det bästa alternativet för mig som inte haft chinchilla förut att ta över en som helt klart har lite problem med närhet.

Väldigt långt inlägg, men jag hoppas på svar. =) Jag vill ju bara hans bästa.

Virvlande
0

Jag kan även lägga till att han inte alltid har varit ensam, utan han bodde tillsammans med sin bror (som var lite mer kelig). Brodern fick tyvärr tas bort för ca ett halvår sedan på grund av sjukdom. Hur ser reglerna ut för att ha honom ensam nu? Jag tror det kan bli svårt att hitta en chinchilla som han trivs med.

Rafflan
0

Hur länge har ni haft chinchillan?

Det tar tid att få en chinchilla tam och endel blir tamare än andra. Chinchillor är ju inte "sitta i knä och bli klappad" djur, det händer ibland men för det mesta vill dem bara röra sig och upptäcka världen.
Det låter som han tyckte det var skönt att komma ut och röra på sig :)

Som jag fattat det är det ganska ovanligt att chinchillor går upp frivilligt i handen, en del av mina gör det, dem andra lyfter jag upp i famnen, tror det är en individ grej.

Det låter som du gör helt rätt, fortsätt så, ev kan du prova lyfta upp honom i famnen och ge honom godis där om du vill.

Någon chinchilla måste ju vara den första. Många köper sina första chinchillor från djuraffären och dem är sällan tama men det är inget problem :)

Ang kompis, till 97% går det bra att sätta ihop en chinchilla hane med en chinchilla bebis hane (max 4 månader gammal) och för många funkar det sen bra hela livet, för andra börjar chinchillorna bråka i vuxen ålder och man tvingas sära på dem.
Det du kan göra är att köpa en chinchillabebis hane med möjlighet att lämna tillbaka till uppfödaren om det inte skulle gå att sätta ihop dem. Dock finns ju en liten risk att dem bråkar sen i vuxen ålder och du kan tvingas sälja en. Det verkar vanligt att dem små tjafsar när den yngsta blir ca 1 år gammal och det är nog rang bråk.

Virvlande
0

Tack för ditt svar!

Jag är medveten om att de inte direkt är kramdjur, men det skulle vara skönt att kunna plocka upp honom ordentligt någon gång om det skulle behövas utan att han direkt springer iväg.

Jag har inte alls haft honom länge. Han har varit i vår lägenhet i två veckor medan vi var bortresta (Han fick stå hos oss eftersom vi och ägaren åkte iväg tillsammans och personen som vattnade våra blommor tog även hand om chinchillan) och nu har vi bestämt att han ska få vara kvar ett tag till. Jag och min sambo vill gärna ha husdjur, men han är väldigt allergisk. Han verkar dock inte reagera på chinchillor (hans bror hade chinchillor hemma utan problem).

Vi kom hem för några dagar sedan så allt är väldigt nytt än. Jag förstår naturligtvis att om jag tar över honom så kommer det ta lång tid att få honom van vid mig och min sambo, jag vill mest försäkra mig om att jag gör rätt från början.

Sedan jag skrev har jag läst in mig lite mer på hur man för samman två chinchillor, och det verkar vara bäst att ta en hanunge. Om vi bestämmer oss för att ta hand om honom kommer det nog komma en kompis tidigast i augusti, beroende på om och när vi hittar "den rätta".

Imorse fick jag för övrigt klia honom bakom örat. En liten stund i alla fall. 😃

Virvlande
0

Anledningen till att jag reagerar på att han inte verkar vara förtjust i kontakt är att ägaren själv påpekat att han inte "blev tam", men jag är osäker på hur mycket han försökt.