Chinchillahanar som bråkar
Hejsan,
Inatt vaknade jag av att mina två ettåriga chinchillakillar bråkade, jag hann inte se hur allvarligt bråk det var men det levde om ganska mycket i buren. Jag sprang till buren och sa "SLUTA!" och dom stannade upp och kollade på mig och sen var bråket över.
Detta har hänt någon enstaka gång förut men i övrig tid gillar dom att sova med varandra och vara på samma ställen i buren.
Jag är dock rädd för att den mindre av dom börjar kämpa emot när den större visar att han bestämmer och att detta utan övervakning kan sluta mycket illa.
Som ni förstår så vill jag inte sälja en av dom eftersom att jag älskar dom båda två, det finns heller inte någon möjlighet till en extra bur.
Så min fråga, kan det hända att chinchillakompisar bråkar harmlöst ibland eller ska man ta dom ifrån varandra så fort dom bråkar det minsta? När jag säger bråkar harmlöst menar jag inte att dom sätter sig på varandra och försöker visa vem som är starkast, utan lite mer än det.
Vill också tillägga att jag ska gå till veterinären imorgon för att kolla upp om någon av dom mår dåligt och att det kan vara av den anledningen.
Jag köpte en far och son som alltid hade suttit ihop, pappan var då 8år och sonen 5år, första halvåret gick det jätte bra hos oss med men sen rök dom ihop ordentligt och det flög päls i massor, jag blåste igenom pälsen på dom och hittade en del små sår och då särade jag på dom!
Köpte sen en nästan 5 månaders baby hanne och satte ihop honom med pappan 8år och det gick kalas bra i ett par månader och sen blev det samma sak där med och särade dom med, här tror jag orsaken är könsmognad, brunstande honor och dominans!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem

Jag tycker det är väldigt olika vad folk har för erfarenheter av ihopsättningar.
När jag sätter ihop mina par så kan det vara lite grupp och puff första dygnet och sen är det bra. Efter det är det absolut ingenting, någonsin.
Jag hade en köpare som köpte en chilla av mig och satte ihop med sin egen äldre hane hemma som hon köpt av annan uppfödare. Efter ett år så blev det bråk mellan dem och hon skrev till mig och berättade. Då visade det sig att hennes äldre hane hade tandfel, kunde alltså inte äta ordentligt och mådde allmänt dåligt.
Men det behöver ju inte vara någonting sjukdomsmässigt heller. Jag har min egna lilla teori om bråk i burar och det behöver ju inte alls ligga nån sanning i det. Men det verkar lite som om chillor funkar som många andra djur. Om de blir sysselsatta ordentligt när de är vakna och har någonting att göra så bråkar de inte med varandra i buren.
Ja jag kan ju bara hoppas att det inte kommer att fortsätta med bråk. Dom har varit med varandra precis som vanligt sen bråket så det är ju lovande.
Det kan hända att dom bråkade om sin nya underbara hötunnel också.
Det är svårt det där med chinchillor, dom är så bestämda och envisa, men det är ju faktiskt det som gör dom så himla älskvärda också!
Har du bara dessa två killar eller har du nån hona i närheten?
Jag har bara två killar. Inga andra djur alls i närheten:)
oki, då är det ju inte så att dom känner brunst från en hona, kanske dom håller på att se vem som är högst i rang :)
Jag tror nog att det är så, jag beslutade att inte separera dom ändå. Bråkar dom mer får jag sälja en av dom. Men jag vill inte separera dom för några små bråk. Dom älskar varandra så mycket!
Våra två Chilla bröder hade bott i hop i 5 år innan lillebror kom på att han skulle visa vem som bestämde, de bor nu i Varsin bur i olika rum, lillebror blir som galen om han ser storebror. Det skiljer 4 månader på bröderna.