Annons:
Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 666 ggr
Arcade-Foodie
2020-05-26 14:24

Kan chinchillas bo i samma rum som kaniner?

Har planer att skaffa chinchillor men undrar om de kan bo i samma rum men att man håller i sär dem. Så att de inte kan ha någon direkt kontakt med varandra. Eller finns det fortfarande en risk att kaniner kan smitta dem med pastruella bakterier? För om de inte kan bo i samma hushåll pga indirekt kontakt mellan kanin och chinchilla, så får jag stå över att skaffa ett par söta chinchillor.

Annons:
Dionz
2020-05-28 02:29
#1

Det finns inget som tyder på att bakterien bordetella kan smitta från kanin till chinchilla. Så du kan absolut ha dem i samma rum utan problem 🙂

Dock ska du aldrig ha dem löst ihop då kaninens starka bakben lätt kan skada chinchillan + risk att dem slåss.

Arcade-Foodie
2020-05-28 07:52
#2

#1 tänker aldrig låta dem ha direkt kontakt och deras saker kommer hållas ifrån varandra. Ända gemensamma är att de är i samma rum. Fick lite mixade signaler från ett annat forum, så blev osäker. Då de sa att chinchillor absolut inte kan vara i samma rum som kaniner.

Dionz
2020-05-28 18:29
#3

#2 sa dem varför man inte kunde ha kaniner och chinchillor i samma rum?

Jag hade kanin och chinchillor i samma rum, samma utrusning, dem nosade på varandra genom gallret då kaninerna var lösgående, utom när jag rastade chinchillorna. Var aldrig några problem. 
Vet om fler som har chinchillor och kaniner i samma rum utan problem. Så enligt det man vet om kaniner och chinchillor behöver du inte oroa dig att ha dem i samma rum :)

Arcade-Foodie
2020-05-29 12:30
#4

#3 De sa att kaniner kommer smitta dem med snuva pga att kaniner kan ha Pasteurella multocida bakterier som ibland anses tillhöra kaniners normalflora då den kan vara i latentform hos friska kaniner. Vilket gör att de kan smitta chinchillan med snuva. Så på den chinchilla forum sa de att kaniner och chinchillor inte kan vara i samma rum. Vilket skulle bli svårt för mig då mina kaniner är lite som katter som springer löst här hemma. Så jag kan inte garantera kaninerna är inte i samma rum men kan sektionerna upp så att de aldrig kommer i kontakt. Då jag har en kanin som har en kronisk rinit men han har inte smittat de andra kaninerna med snuva. Vet inte om det är pågrund av någon bakterie eller om han är allergisk mot något, han håller fortfarande på att utredas av veterinären. Fick även tips att chinchillor ska ha mindre burar, då de mår bättre av det, för deras kropp är inte byggd att röra sig på större ytor. Men hade tänkt bygga en bur åt min chinchilla själv, då jag tycker att de köpta burarna inte är tillräckligt stora. Samt se till att den får ha en hage runt om den har lust att springa utanför sin bur. Fast blev avrådd att ha en hage åt chinchillan pga de ska ha en mindre bur. Tänkte liksom att chinchillan själv kan välja att spendera tid i buren eller hoppa omkring i en hage. Så förstår inte om de är olika regler i olika länder och förståelse om chinchillor.

Dionz
2020-05-29 19:48
#5

#4 Jag Pasteurella multocida kan ibland ligga latent hos kaniner utan att göra kaninen sjuk och Bordetella bronchiseptica kan kaniner bära på utan att visa symtom.
Men det är ovanligt att dem smittar till chinchillor, det finns MASSOR med virus och bakterier som katter och hundar kan bära på som kan göra en kanin eller chinchilla sjuk, det finns saker som en kanin eller chinchilla kan bära på som kan göra en människa sjuk. Men att det smittar emellan olika arter är OVANLIGT.

Bordetella bronchiseptica kan bäras på av katter och hundar, men ingen är rädd för att låta sin katt eller hund gå nära chinchillaburen pga det. Bordetella bronchiseptica kan även smitta från djur till människor, men ingen är rädd för att gosa med sin kanin, katt, hund eller chinchilla pga det.
Även Pasteurella multocida kan drabba hund och katt, men ingen är rädd för att låta sin hund eller katt gå nära chinchillorna pga det.

Jag tror att dessa sjukdomar har en variant för varje art, så tex katter med Pasteurella multocida smittar lättast andra katter. Och kaniner med Pasteurella multocida smittar lättast andra kaniner och inte andra arter.
Det finns en liten liten risk att viruset kan mutera och smitta från kanin till chinchilla, men det är lika farligt som att den ska smitta från katt till kanin tex. Det är ovanligt.

Många har haft chinchillor i samma rum som kaniner/marsvin/katter/hundar och såvitt jag vet finns det inget fall där chinchillan blivit smittad av en annan art med någon av dessa sjukdomar.

Däremot din kaninen med kronisk rinit skulle jag prata med veterinären om det! Det är inte farligt att ha dem i samma rum, men kaninen med kronisk rinit bör INTE nosa på chinchillorna ifall det är en bakterie eller virus då vissa såna kan drabba även chinchillor. Så dem bör inte nosa på varandra förens man vet vad det är kaninen har.

Vad är det för chinchilla forum du är inne på? 🤔
Chinchillor ska enligt lag ha en bur som är minst 1 meter hög, och botten ytan ska vara minst 0,5m2, normalt är 1 meter bred och 0,5 meter djup. 
Att ha större bottenyta är aldrig fel, har man dock en bur högre än 130 cm är det rekommenderat att ha ett helt hyllplan i mitten med ett hål i till nedervåningen, så ifall chinchillan skulle ramla ramlar den inte högre än 130 cm. Har man tex en bur på 2 meter utan hyllplan i mitten och chinchillan ramlar högst uppifrån hela vägen ner till botten kommer chinchillan skada sig allvarligt eller t.o.m dö.

Att chinchillor inte ska röra på dig är en lögn, i fångenskap ska man alltid försöka efterlikna deras vilda beteende så mycket som möjligt, och i det vilda rör dem sig på stora ytor i flera timmar.
Däremot är chinchillor värme känsliga, så tex under varma sommardagar är det inte bra att dem springer runt i flera timmar, även unga djur kan överanstränga sig då dem inte känner sina egna begränsningar så där måste man som ägare styra hur länge dem får springa runt.
En vuxen chinchilla ska kunna springa runt och leka och busa utan problem, om den inte kan göra det är det något fel på chinchillan, tex hjärt eller lungproblem eller liknande.

Problemet med en hage kan vara att få den chinchilla säker, chinchillor är riktiga rymmar experter och kan trycka sig igenom hål man inte trodda dem kunde komma igenom. Sedan vet jag inte hur det ser ut hos dig, men om chinchillan är i hagen och något kommer fram och skrämmer den kan chinchillor dö av skräck, chinchillor känner sig oftast tryggare i sina burar där dem har många gömställen.

Ja det är väldigt olika regler för olika länder, bl.a finns sjukdomar utomlands som lätt smittar mellan gnagare som vi inte har här hemma i Sverige. 
Utomlands är det vanligt med väldigt små burar, i Sverige har vi lag på att buren ska vara minst 1 meter hög och bottenytan minst 0,5m2. 
Utomlands är det vanligt att man ger färsk frukt och grönsaker, i Sverige rekommenderar man att absolut inte göra det då forskning och erfarenhet visar att sådan kost kan leda till mag/tarm sjukdomar som kan göra chinchillan allvarligt sjuk och ibland t.o.m dör chinchillan pga det.

Arcade-Foodie
2020-05-29 21:02
#6

#5 det var de jag misstänkte gällande virus och bakterier. Jag var inne på en engelsk chinchilla forum. Hade tänkt göra hagen så att man kan se om den är på golvet samt att den får uppsikt i hela rummet. Alltså klara/genomskinliga väggar typ plexiglas med trädram runtomkring, annars kan jag bygga hagen utifrån att göra allting av trä runtomkring men då skulle det bli lite för lätt att smyga sig på. Tänkte ha många tunnlar och gömställen i hagen, så chinchillan kan gömma sig. Tänker utifrån vad som skrämmer min halv blinda kanin mest och förstår hur rädda de kan bli när de blir skrämd. För honom hjälper det att ha många gömställen och att man gör ljud ifrån sig innan man går in hans rum. Tänkte göra samma sak med chinchillan och ha den i ett rum där det inte är mycket med folk som springer igenom, vilket skulle underlätta att kunna förvarna när man går in samt förvarna min ena kanin om jag går in. Rummet kommer vara en av kaninernas hembas med alla deras leksaker och sånt, så jag kan stänga in dom där inne i rummet om jag har folk över eller ska lämna dem ensamma och vill inte att de ska gnaga på möbler i resten av hemmet. Anledningen till varför jag undrar om kaniner och chinchillor kan vara i samma rum. Då jag hade tänkt fixa att chinchillan bor i samma rum som kaninernas egna rum. Så min chinchilla kommer få sin egna lilla hörna av rummet. Medan kaninerna har resten av rummet. Då kaniner känner sig mer trygg av att ha sin egna lilla hörna speciellt min lilla kanin som har dålig syn och blir väldigt lätt skrämd. Jag har 3 kaniner med olika personligheter, fast tror inte man kan hitta någon mer skvättig kanin än den jag har. Bara att jag rör mig i sängen kan skrämma honom så att han försöker gömma sig, så placerade tunlar under sängen som han springer in i när han blir skrämd och kan lugna ner sig. Det är samma kanin som har snuva och han håller på att undersökas, har tid hos veterinären igen nästa vecka för att se om medicinerna hjälper. Så håller på att ta hand om honom, han har ingen inflammation i luftvägarna och lungorna låter bra men han har en liten tätnos och har en öroninflammation. Vilket har gjort att jag har skjutit upp att köpa en chinchilla, då jag är inte alls säker hur mycket hans veterinärkostnad kommer sluta på, för om medicinerna inte hjälper blir det röntgen och andra läkemedel. Värsta fall en operation 🙄 Har lagt märke att medicinerna inte har hjälpt, så får se vart räkningarna hamnar på. Speciellt nu när jag inte jobbar denna sommaren. Har redan lagt 5000kr på veterinären och kan tänka mig det kommer bara bli mer. Kan bara hålla tummarna att de håller sig inom försäkringens belopp. Buren åt chinchillan hade jag tänkt göra att de är hela hyllplan varje 50 cm, så om chinchillan ramlar så är det inte en hög höjd den faller ifrån. Tänkte att djupet blir 60 cm, längd mellan 150-180 cm och höjd har jag inte bestämt än men åtminstone över en meter. Kan tänka mig ändra bredden om jag kommer på ett bra sätt hur man städar bur. Har för stunden Ac i hemmet som jag sätter igång när det blir varmt och något mina kaniner gillar. Så om jag flyttar någonstans så tänker jag kolla upp om jag hittar något som kan reglera kaninernas rumstemperatur under varma sommardagar. Då det är farligt att kaniner blir överhettade, så har jag alltid sätt till att reglera temperaturen och jag vet att chinchillor är ännu mer känsligare. Då chinchillor är vana att bo i svala förhållande upp i berg. Kommer först skaffa min chinchilla om något år, vet inte om det blir om ett år eller två år. Men gillar att planera allting långt i förväg och vara påläst innan jag skaffar något husdjur, så jag kan ge mina husdjur det bästa 💕 Kommer vara klar med mina studier om ett år, så kan börja jobba heltid då. Så pengar kommer inte vara ett problem senare. Är bara ett problem nu när jag läser på universitet och mitt vanliga extra jobb, har slutat upp med att jag skulle behöva ta hand om covid-19 patienter. Vilket jag inte vill göra då min egna hälsa är inte på topp och bristen på skyddskläder, så ville jag inte utsätta mig själv för den extra risken.

Annons:
Dionz
2020-05-30 15:46
#7

#6 tänk även på att ha tak på hagen så chinchillan inte kan hoppa ut, visa chinchillor kan hoppa högre än man tror, och taket får inte vara i plexiglas om sidorna är i plexiglas, för då kommer hagen blir för varm.
Chinchillor blir snabbt vana vid normala ljud, som människor som kommer och går, och liknande, men om tex en katt attackerar hagen finns risk att chinchillan dör av chock.

Det får gärna vara mer än 50 cm i höjd innan du gör hela hyllplan, för chinchillor gillar verkligen att hoppa runt mycket. 

En bur som är  60 cm djup och 150-180 cm lång är en riktig lyxbur för chinchilla :)
Några av mina burar är 65 cm-75 cm djupa, det är inga problem att städa om man gör så att hela framsidan kan öppnas som dörrar :)

Tänk även på att du måste ha minst 2 chinchillor av samma kön, då dem är sociala djur och inte vill bo ensamma :)

Arcade-Foodie
2020-05-30 15:51
#8

#7 Har tänkt att adoptera eller ta över ett par som behöver nytt hem. Så man slipper hela biten att sätta ihop dem. Störst chans chinchillan kommer se är kaniner som hoppar runt. Kan fixa så det är 60 cm mellan hyllplanen, så det är mer utrymme att hoppa runt på. Tack för tipsen ☺️

Dionz
2020-05-30 18:13
#9

#8 bra plan, finns många chinchillor där ute som behöver nytt hem, om man köper från uppfödare så är dem oftast redan ihopsatta och klara vid köpet, och ibland har uppfödare omplaceringar som söker nya hem.
Chinchillan borde inte bry sig om att kaninen hoppar runt :)Jag skulle nog rekommendera minst 80 cm för att dem ska kunna hoppa runt ordentligt :)

Bara att säga till om du har flera frågor :)

Arcade-Foodie
2020-05-30 19:06
#10

#9 Tack så mycket, kommer nog dyka upp senare med fler frågor när de närmar sig att jag skaffa två fluffbollar ☺️

Upp till toppen
Annons: