Annons:
Etikett08-beteenden
Läst 876 ggr
xDrocell
1/24/20, 9:15 PM

Chinchilla bråkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två chinchilla bröder som är 3 år å alltid varit med varandra. Plötsligt i kanske vintras så började de vässa lite mot varandra som jag nämnt i ett tidigare inlägg https://chinchilla.ifokus.se/discussions/5dff3e148e0e7461060052bb Nu har jag insett att det är min ena hane som försöker para sig ser det ut som med min andra, vilket han självklart inte uppskattar. Som jag förstår så är det den tiden på året men han har aldrig varit så ”på” som nu. Vad kan man göra? Ska man överväga å kastrera båda om det hjälper för i nuläget så vaknar jag upp på natten av att de jagar varandra i buren samt utanför buren. De har ju alltid fungerat med varandra men från å med julen tills nuläget så känns de som att de ignorerat varandra å när de är med varandra så vässar de till eller börjar jaga den ena för att para sig? Det är sjukt jobbigt att alltid behöva sitta på vakt att de inte ska börja bråka men har inte riktigt utrymmet att ha två burar hemma å vill inte att de ska behöva säras på då det funkat bra i 3 år. Jag tror även att min ena hane som alltid varit mer alfa (som nu plötsligt blir jagad av den andra) blir väldigt stressad för han har tappat pälstussar i samband med det, inte så att det blir kal-fläckar utan bara fluff typ. Note:medan jag skrev detta så jagade ena hanen den andra å ryckte med sig päls från ena hanen. Inga sår eller ”skrikande ljud” utan mer bara att de började jaga varandra och så stoppade jag upp dem å ena hade andras päls i munnen å han som blev jagad verkade väldigt stressad som tidigare.

Annons:
xDrocell
1/24/20, 11:04 PM
#1

Note: har satt de i olika burar för helgen med ca 5cm från varandra

Dionz
1/25/20, 2:18 PM
#2

Kastrering tar inte bort beteendet, bara förmågan att göra ungar, så det kommer inte hjälpa.
Har du flera olika hus, foderplatser, vattenflaskor, mm? det kan lätt bli bråk emellan vissa hanar om det bara finns 1 av varje, minst 2 gärna 3 av varje hjälper ibland.

Det är vanligt att dem släpper päls när dem blir jagade/bråkar, det är ett försvars beteende emot vilda djur, blås i pälsen så du ser huden och ser att det ej är sår eller liknande i huden. 

2 chinchilla hanar funkar till 98% av gångerna ihop, men ibland kan 2 hanar som alltid funkar ihop plötsligt sluta funka ihop tyvärr. 
Jag skulle rekommendera att prova ha flera hus i buren, fler matskålar, fler hö platser och fler vattenflaskor så dem ej behöver konkurrera om dessa, även att rasta av dem var för sig på kvällen så dem ej börjar bråka när dem är ute och rastas, för då borde dem vara trötta till natten och förhoppningsvis inte bråka under natten.

Fortsätter dem dock bråka, eller börjar bråka mer finns en risk att du tyvärr måste sära på dem, då alla hanar inte funkar ihop tyvärr.

Mizcha
3/6/20, 12:37 AM
#3

Det är ett typiskt beteende på dominans. Bröder som är lika gamla och så kan göra det svårt för "problemet" att lösa sig snabbt. Speciellt om de har samma temperament och så.

Jag äger två hanar som var omöjliga att sättas ihop i början. Fluffy var ca 3 år gammal medans Cloud knappt 1 år. Fluffy har aldrig varit "alfa" innan och är ingen dominant chinchilla av sig, men väldigt grinig och rädd av sig. Cloud är jättefram av sig, han blir bara arg på mig om han inte får som han vill, och väldigt atletisk och energisk av sig också. Dem är så otroligt olika men så otroligt tajta nu.

Idag är Fluffy snart 9 år gammal och Cloud 6 år,  jag vet inte alls vem den dominanta av dem är, men dem är helt beroende av varandra nu, det tog nog några månader tills de kunde vara ihopa utan att Fluffy försökte ha ihjäl Cloud.

Jag skulle säga Cloud annars att han är "alfa", för han är jättestor jämfört med Fluffy och väldigt allmänt bossig av sig (mot mig bara), busig och envis som fan. Men Fluffy är den med temperament och gillar lugn och ro, vilket inte Cloud alltid lyssnar på, så då springer Fluffy till mig när Cloud inte ger sig (han ska springa in på Fluffy ibland och puttas osv). Cloud springer alltid till Fluffy om han är rädd eller om det är något. Fluffy springer till mig om det är något, vilket mestadels är p.g.a Cloud som inte låter honom få vila ifred.

Alternativt skulle vara att du ger dem lite egentid emellanåt. Dvs, delar på dem. Det är så stor energiskillnad på mina pojkar så brukar dela på dem ibland korta stunder för att låta Fluffy andas lite, samt vänja Cloud vid att inte bli helt hysterisk över att Fluffy inte är med honom. Cloud får väldigt mycket mer uppmärksamhet för han kräver det enormt mycket, detta är också för Fluffys skull som det är så, han är mer beroende av att få vara för sig själv. Det har funkat väldigt bra att jag gjort så, och det gör att jag bondar med båda två lättare genom att vara med dem en och en små stunder eller iaf tills de inte har intresse längre. Chinchillor har väldigt unika personligheter. Man får se mer av det ju mer dem får lära känna dig och får bygga upp tillit för dig. Värt ett försök iallafall. Chinchillor är verkligen som små barn.

Upp till toppen
Annons: