Annons:
Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 438 ggr
celineamelia
1/15/20, 4:00 PM

När kan man börja ge "godis"?

Så jag har precis skaffat 2 chinchillor och detta är första gången jag äger chinchillor. SJälvklart har jag sökt så mycket information som möjligt på nätet, både på engelska och svenska. Men en sak hittar jag inte, när kan man börja ge chinchillor godis? Informationen verkar lite otydlig. Sedan undrar jag vad ni ger för godis och hur ofta? Till exempel såg jag att man kan ge rötter (tex maskrosrot) och olika torkade blommor (tex. rosenblad), hur ofta kan man ge sånt?

Annons:
SE*Cosmo's Chinchilla
1/20/20, 10:34 PM
#1

Ger man bara noga utvalt godis som inte riskerar att göra chillan sjuk eller påverka negativt på andra sätt, så kan man nog ge dem nån smakbit ganska snart efter att man fått hem dem. Glöm inte att de ser även äppelkvistar som godis, och just pinnar att gnaga på kan de gott få dagligen bara de är torkade ordentligt. Annat godis, som text torkade örter (obs läs på vilka som gäller) några gånger i veckan eller strösslat i höet så äter de inte allt på en gång, annat godis nån gång i veckan max. Tänk på det räcker med mycket små mängder annars äter de sig mätta på sånt och inte på sin pellets och sitt hö. Russin och andra "söta" godisar bör egentligen undvikas, russin kan de få om de är förstoppade men inte annars.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Upp till toppen
Annons: