Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 782 ggr
Elsa Lundholm
9/13/19, 11:01 AM

är chinchilla ett bra djur för mig?

hej, 

jag är 15 år och ska snart flytta till Södertälje för gymnasium och jag tänkte köpa en chinchilla till mitt elev hem, (man får ha djur där) dom sover ju på dagarna och är aktiva på morgonen och kvällen har jag läst så det blir ju bra när jag är i skolan. jag vet inte hur stor bur jag kommer kunna ha jag skulle vilja köpa en garderob från Ikea (jag har hittat en) men jag vet inte om jag får plats med det. 

kan man ha en chinchilla. mår dom bra av det. om dom inte mår bra av det så kommer jag inte ha en. men vill helst ha en, för att det går mindre foder och plats och städning. 

det kommer antagligen bli ganska dyrt så jag kommer nog vänta tills jag går ut gymnasium, men jag vill gärna veta redan nu vad jag behöver tänka på. 

jag har alltid haft djur och tar hand om dom helt själv. mamma tycker inte om gnagare. så jag kan ta ansvar. 

hö och kutterspån får jag av min pappa. som har kor och det är det jag har till mina hamstrar dom följer antagligen också med till Södertälje. till min kanin och hästar.

 jag vet att dom helst ska bli ganska gamla. jag kommer inte avla eller para någon gång i framtiden, jag vill ha ett sällskaps djur. 

skriv gärna det ni tycker jag behöver veta och tänka på innan jag köper. (obs kommer inte köpa på ett bra tag)😃

Annons:
-Aida-
9/13/19, 12:15 PM
#1

Chinchillor ska vara två, annars kommer den som är ensam att skrika på nätterna. Det finns undantag, vissa individer vill helt enkelt vara ensamma och dessa är okej att hålla själva. Kommer dom vara i ditt sovrum eller hur va de tänkt? För det är bara att glömma allt va de heter med att sova om du har dom i ditt sovrum för att dom kan föra mycket oväsen mellan dom och när dom hoppar runt i buren. För mig slutade det med att dom fick stå i ett annat rum, man orkar inte hur mycket som helst när man själv pluggar dagtid och har chillor vakna på natten. Hos andra kan dom hamna i rum som källaren, hallar, vardagsrum, dom gillar att stå där det är tyst på dagtid, så de får sova. Bygger du från garderob så räkna med att dom gnager på allt som tänderna kan fastna i, därför de flesta har plexiglas i botten eller plåt.

Dom är nattdjur, dom är aktiva allt från 8 på kvällen till hela natten. Min andra och tredje va vakna från 10-11 på kvällen till hela natten igenom och sov hela morgonen och hela dagen, så deras dygn är olika beroende på individ. Min första chinchilla va vaken lite hipp som happ och sov då och då istället. Så du ska inte lita blint på att dom har de dygn som man läser om.

Jag själv anser att chinchillor inte är så dyra månadsvis men det beror på hur din ekonomi ser ut, vilka utgifter du har, hur mycket det kommer förändras. Man bör ha dom försäkrade för att dom lever länge och pengar kan kuta iväg hos veterinären.
Förutom det, är dom nåt enormt störande djur att ha inomhus, dom gillar att riva i tapeter och gnaga på lister, dom är nåt enormt envisa. Dom behöver aktivering ute på golvet så som tunnlar, kartonger och allmänt intressanta objekt att gnaga på.

Chillor är otroligt lättlärda, kan lära sig tricks för rätt muta och är otroligt sociala djur men inte direkt gosiga, man kan klappa dom lite granna sen skuttar dom vidare på sina äventyr. Det är svårt att ta bild på dom för de susar runt som fluff bollar överallt.

Elsa Lundholm
9/13/19, 1:09 PM
#2

då går jag med två, i värsta fall får man bara köpa en till bur. jag har tänkt ha dom i mitt rum. jag sover med musik i lurar av någon anledning. jag kommer inte låta dom komma till en källare, hall eller vardagsrum. jag får hitta på någon lösning på bur, det kanske blir billigare om jag bara bygger själv från grunden utan att köpa en garderob. jag vet inte så mycket om försäkringar men jag får fråga mina föräldrar och läsa på. jag har också hört att dom har mycket problem med tänderna och att oftast täcker inte försäkringarna det, stämmer det? när jag tar ut dom hur länge ska dom vara ute, kan dom hoppa upp på typ byråar eller i fönster typ 80 cm upp ifrån golvet? tack så mycket för svaret, hjälpte otroligt mycket😃 blir bara mer taggad för att skaffa två nu👍

Dionz
11/14/19, 12:18 PM
#3

Chinchillor kräver ganska stora burar så man får ibland möblera om eller liknande för att få plats med buren om man har lite plats.

Chinchillor är sociala djur och ska vara minst 2 av samma kön för att må bra, 2 chinchillor ska enligt lag ha samma yta som 1 chinchilla så det blir ingen skillnad i burstorlek, och dem äter ganska lite då dem är så små djur så kostnaden för foder är ganska liten för 2 chinchillor, dem äter mest hö och det kan du ju få hemifrån så det blir ju bra :)

När jag bodde hemma hade jag chinchillorna i mitt sovrum och hade inge problem att sova med dem i sovrummet, så det beror nog på hur känslig man är.

Jag har inte mina chinchillor försäkrade då försäkringen inte täcker så många problem, tex tandproblem, istället har jag ett sparkonto vid behov, men försäkring är ganska billigt och täcker ju skador, böld och liknande som inte beror på tandproblem så har man inte möjlighet att ha sparkonto är ju försäkring ett bättre alternativ.

När dem är ute kan dem hoppa väldigt högt, endel är upp på garderober och busar, andra är i fönster, och visa föredrar att vara på golvet enbart :)

Chinchillor är sociala, nyfikna och trevliga djur, dock är det sällan djur som vill sitta still och gosa, dem vill mest springa, hoppa, busa och utforska :)

Upp till toppen
Annons: