Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 684 ggr
ValkyriaKnox
8/23/19, 10:27 AM

Många frågor från en nybörjare

Hej!
Vår familj har utökats med två stycken chillor. Två hanar på dryga 2 år. Har aldrig ägt en chilla förut så detta är nytt för mig. Dock finns det hamstrar och en katt I familjen sedan förut.

De har I dag en stor bur som medföljde vid köpet. Nått dyrt plastigt I två våningar. Ska vara godkänd enligt alla siter jag hittar och djuraffärerna säljer dem runt om I landet men kommer ändå bygga om ett skåp till dem, de tuggar oerhört mycket på precis allt! Buren är snart I flisor (ha ha..) men känner att jag vill inte att de ska få I sig massa plast.
De verkar trivas nu när de lärt känna oss en del. Katten är de väldigt nyfikna på, och har varit på ett ex antal gånger. Han försvinner dock oftast efter ett tag för att få vara i fred haha.. Sonen har Inga problem med att sköta dem, han klappar och borstar dem och släpper ut dem dagligen.  Men hur chilla-säkrar man igentligen ett rum? De har sprungit I sonens rum när han släpper ut dem, vi är bara noga med att alla sladdar är uppe så de inte tuggar på dem, men är där något annat vi behöver tänka på?
Hur "leker" man igentligen med en chilla.. ? Tips och trix tas tacksamt emot. Vill ju att de ska ha kul och få ut något mer än att bara "hoppa och springa omkring"..

Tips på hur vi lättast tar upp dem? De är e x p e r t e r på att sticka ifrån när man ska plocka upp dem. Tänker mer om det finns något man kan locka dem med? Så de faktikt kommer fram. När de väl tar sig in under soffan så blir det panic här hemma då en av dem fick för sig att börja tugga/försvinna in I soffan.

Vi ger dem idag pellets/hö och  grenar att tugga på. De har haft en stor träställning I sin bur men den e det bara flisor kvar av. Finns det något annat vi kan köpa och sätta in som de kan gnaga på. Tänker på att tänderna ska inte bli för långa..

Bra förankringssätt  till matskålar? Vi har I dag en I keramik och de välter omkull denna dagligen. Ibland hittar vi den på andra sidan buren. Och den e tung. och stor. Alltid nattetid, då de är som mest aktiva. Kan vi ta ur den från buren nattetid och bara ha inne dagtid? Ugnefär som med sandbadet. För det staller vi in nån timme på kvällen och tar sedan ur igen. Detta då de annars välter ur allt samt använder som toa.

Har läst på olika ställen angående strö I botten. Kan ni reda klarhet I det? Får så många blandade svar beroende på vart jag laser/söker information.
Jag tänker ju att nu när jag gör om ett skåp till bur att endast ha spån längst ner och sedan "naturliga" ytor på de andra planen, istället för att ha överallt som vi har I buren som vi har idag.
Det åker ut överallt (dammsugas runt buren varje dag) samt att de "föser ihop" spånet på visa ytor så botten ändå blottas. Eller ska man kanske blanda? Spån där nere och något annat strö på något annat plan? För variation?

Många frågor och ett oerhört långt inlägg men det är likabra att ta allt direct :)

Annons:
SE*Cosmo's Chinchilla
8/24/19, 10:39 AM
#1

Hej! Kul att ni skaffat chinchillor men förstår så klart att det är mycket nytt och svårt att ha koll på allt. Jag kan försöka svara så gott jag kan men utgår ju utifrån hur jag har det och vad jag trivs med, men kanske kan ni få lite tips eller inspiration iaf.
Ang att säkra ett rum gäller det att ni inte har framme något de inte får gnaga på, tex kablar eller växter överlag. Chillor tuggar gärna på allt så se till att det inte ligger något framme de kan komma åt. De gnager även gärna på lister och tapeter så det får man vara beredd på. Och att plocka upp dem tror jag mer eller mindre allt handlar om att ha tålamod och jobba på att få dem tama. En del lockar med russin eller johannesbröd, men godis överlag ska man vara sparsam med.  Chillan är naturligt ett bytesdjur så det ligger i deras natur att vilja fly när någon tar tag i dem, så bäst är att inte vara hotfull eller skrämma chillan, och kanske bör man egentligen ha dem springande fritt förrän de blivit så pass vana vid en att de kommer ut ur buren frivilligt, då blir det iaf lite lättare att få dem att komma till dig när de sen ska komma tillbaka till buren för då vet de att du inte är farlig.
Jag ger äppelgrenar till mina och ja, det går åt en hel del så kanske värt att satsa på riktigt grova grenar som de kan gnaga på längre. Rönn och hassel kan funka med men mina ratar de sorterna. Tänk bara på att grenarna ska vara torra och inte ha massa lavar eller svamp på sig. Men chillan är en gnagare så de kommer gnaga på det de vill gnaga på, jag har vanliga kalkstenar till mina som jag hänger upp på ståltråd i buren åt dem.

Jag har också tunga matskålar som välts och kastas runt med, men låter dem hållas och fyller på varannan dag oavsett. De skålar jag haft som suttit på ställning har nästan triggat dem mer att slita loss dem.
Sandbadet har jag inne dygnet runt åt mina och silar sanden varje dag för att få bort bajs och eventuella kissklumpar. Chillan är ju mer nattaktiv än dagaktiv så att ta ut sand och mat under just den tid på dygnet då de är som mest aktiva ökar nog risken att de blir stressade och understimulerade.

Jag har träbuar åt mina som är täckta bak och på sidorna, på framsidan har jag en skiva som täcker ca 10-15 cm av nederdelen, och bara strö på botten. Använder sånt spån man köper på bal hos tex granngården, och det har jag bara på burbotten. Hyllplanen är gjorda i trä och i taket hänger jag upp hängmattor och kuber i fleece.  De bajsar överallt så bajset på hyllorna åker så klart ut genom gallret på framsidan, men det blir avsevärt mindre att sopa upp eftersom de inte kan skvätta ut bajs från sidorna eller bakåt.

Jag hoppas du blev lite klokare av detta, har du fler frågor eller vill ha kontakt med någon uppfödare framöver rekommenderar jag att du kollar in http://www.caschilla.se eller söker upp CAS på facebook eller går med i gruppen Svenskt chinchillaforum på facebook, där alla är välkomna och ingen fråga är för dum.
Några av oss finns också här på iFokus i olika grader av närvaro ;)

MVH Cosmo, SE*Cosmo's chinchilla

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Upp till toppen
Annons: