Annons:
Etikett08-beteenden
Läst 599 ggr
Regina_Bippe
2019-07-17 21:48

Gör jag rätt?

Hej!

Jag har precis adopterat en 9 årig chinchilla och han har varit hos oss i 5 veckor nu.

Jag vill bara veta om hans beteenden och läten tyder på att han trivs och att vi gör rätt.

Det huvudsakliga ljudet jag funderar på är att han sätter sig och tuggar fort med ett dovt ''klickande'' ljud.  Han gör detta ljud ibland när jag pratar med honom när han är i buren och ofta när vi släpper ut honom för att få leka. Han sitter gärna med oss och klättrar på oss så jag tycker inte att han verkar rädd för oss, men när han ''klickar'' blir jag rädd att något är fel.

Vad säger ni? Är det normalt eller är det så att jag gör något fel?

Annons:
SE*Cosmo's Chinchilla
2019-08-24 10:43
#1

Hej.
Hmm.. jag har bara hört det klickandet när de försöker varna en fiende eller är rädda för något, alltså ett negativt ljud. De hackar tänder för att visa obehag, typ. En del kan göra det även utan att det finns någon anledning, men oftast hör jag det i samband med att de varnar sin burkompis, vid dominans/hierarki, eller tycker jag stökar för mycket i buren vid städning osv.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Dionz
2019-11-14 12:37
#2

Är chinchillan ensam? 
det kan vara ett beteende där chinchillan försöker få kontakt med en artfrände, chinchillor är väldigt sociala djur och ska enligt lag vara minst 2 ihop av samma kön.

Upp till toppen
Annons: