Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1090 ggr
idadamuffin
2018-10-16 11:55

Skriv all info ni kan komma på om chinchillor!

Jag har alltid varit förtjust i alla djur och har haft många smådjur innan (har just nu 4 marsvin). Jag är väldigt van vid hantering av de flesta djur, och läser alltid på noga innan jag köper och ser alltid till att mina djur får allt de behöver för att må bra! Därför skriver jag här nu! Jag har det senaste funderat på om jag ska skaffa något mer djur och har sedan en lång tid tillbaka varit inne på chinchillor. Jag har möjlighet till att ge djuren i princip allt jag kan komma på att de behöver, förutom mycket tid utomhus. Jag, sambon och våra marsvin bor i en lägenhet utanför München så det är svårt att släppa ut de små liven. De får dock springa runt fritt hur mycket de vill i lägenheten (får städa 2 gånger om dagen men det är det värt) Jag har sökt online och hittat mycket info om chinchillor, så jag vet en hel del, men att få direkt info från folk som har egen erfarenhet är alltid värt mest! Så nu ber jag er om all info ni har om chinchillor! Mat, boende, leksaker, hus, motion, sällskap, temperament osv! Allt ni kan komma på!

Annons:
Rafflan
2018-10-16 23:55
#1

Chinchillor lever normalt i 10 år+ så att skaffa chinchillor betyder ett ansvar i många år framåt.
Chinchillor är sociala flockdjur och ska vara minst 2 ihop av samma kön.
En chinchillabur ska vara minst 100 cm hög, bottenytan ska vara minst 0,5 m². I buren ska det finnas hyllplan, bolåda, sandbad, matskål och vattenflaska. Även hängmattor, tunnlar och leksaker av trä är uppskattat.
Chinchillor ska äta hö och rent chinchilla pellets tex Mästers chinchillapellets, Bello chinchilla pellets, Lottie kanin och marsvins pellets smaken havre och vete, Oxbow Chinchillapellets De Lux, Science Selective Chinchillapellets och Carriers kanin och marsvins pellets. 
Även viktigt att chinchillor har saker av trä att tugga på jämnt annars kan dem få tandproblem.

Chinchillor är ett väldigt socialt djur, men vill oftast utforska och upptäcka, och har sällan tid att sitta still och gosa lika länge som tex ett marsvin.
Chinchillor ska INTE vara utomhus, dem är känsliga för fukt, värme, blåst och regn, dem föredrar torrt och svalt klimat, vid fel klimat kan dem bli sjuka.

idadamuffin
2018-10-18 23:02
#2

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska skriva ned detta! Jag misstänkte att de var tvungna att bo iallafall två chinchillor ihop! Jag har även förstått att chinchillor är väldigt mycket mer aktiva än marsvin. Att de inte vill gosa så länge är inga problem då jag som sagt har 4 marsvin som väldigt gärna spenderar flera timmar med att gosa. Jag önskar ett lite mer aktivt djur som springer runt så marsvin inte är speciellt aktiva utan mer stora potatisar med ben 🥔😂 Tack så mycket!

Rafflan
2018-10-19 01:44
#3

#2 varsågod, ja chinchillor är väldigt roliga påhittiga djur som man ofta får många skratt åt :D
Har du fler frågor är det bara att fråga :)

idadamuffin
2018-10-19 13:31
#4

Ja det kan jag tänka mig! Super! 
Just nu står det mellan chinchilla, råtta och igelkott. Kan inte bestämma mig…Kommer förmodligen köpa alla tre inom typ ett år men det är vad jag ska köpa först…hmmmmm…🤔😂

Rafflan
2018-10-20 16:56
#6

#5 ingen av dem är 0,5 m² i bottenyta = för små :/

Annons:
idadamuffin
2018-10-20 23:48
#7

Jag vet men jag tänkte att eftersom de var så höga så var de stora nog ändå

UlrikaD
2018-10-22 08:48
#8

Om du tänker köpa alla tre arter inom ett år behöver du tänka efter om du har plats. En chillabur ska ha minst 0.5 kvm bottenyta oavsett hur hög den är. Och minst 1m hög. En råttbur får lagligt sett vara lite mindre men bör hålla sig i närheten av samma mått. Många råttägare har mycket högre burar än 1m dock. Chillor ska ju sitta två ihop och råttor trivs bäst två st eller flera. Sen ska dom rastas allihop men inte chillor och råttor samtidigt. Sen en igelkott ska ha minst 20 kvm stort och får inte vara instängd i bur alls. Och en kotte vill helst inte ha andra djur springandes på sitt revir. Så där krävs det kanske separata rum. Finns ju undantag såklart. Sen är kottar och chillor mest kvälls och nattaktiva.

idadamuffin
2018-11-01 15:30
#9

Tack för infon! Förlåt att jag inte sett ditt svar för än nu! Jag tänkte inte ha alla samtidigt utan funderade på vilken av dem som jag ska skaffa. Det lutar allra mest mot chinchilla och jag tror det blir det, alternativt fler marsvin. Jag ska hitta en bra chinchillabur med rätt mått! 😊

Rafflan
2018-11-02 11:42
#10

#9 denna modell är lagliga mått.
Sedan får man ta bort hyllplanen och stegarna som följer med och sätta in inredning anpassad efter chinchillor :)

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/savic_burar/279189

UlrikaD
2018-11-03 21:22
#11

#9 Det låter smart;) Många bygger sina burar själv. Från grunden eller med t.ex en garderob som stomme. Många uppfattar att gallerburar låter väldigt mycket och att det sprids mycket spån på utsidan. Menar förstås inte att gallerburen låter på egen hand, men en chilla som mitt i natten tycker det är jättekul att dra en gren över gallret tycker man själv just då kanske inte är jättekul:) Är ju olika med både vad ägare och chinchillor trivs bäst med såklart.

Upp till toppen
Annons: