Annons:
Etikett08-beteenden
Läst 1053 ggr
Ayneglins
2018-06-12 20:14

Chinchilla

Hej! Jag har haft en hona två månader nu. Sen flyttade Ragnar (en hane in) I en två veckors period fick de lära känna varandra så jag kunde sätta in de i samma bur. De pussas o myser o väldigt tysta även på natten Problemet är att när jag släpper ut de på kvällarna, börjar honan jaga hanen. Hon är så ilsken Biter i han med all kraft .. o det pågått nu i fyra dagar. Har någon några idéer varför gör hon så? Är det svartsjuka? Hanen är mer tam o vi myser o klappar honom jämt .. Tack för hjälpen

Annons:
Novachan
2018-06-12 20:49
#1

Honor brukar vara mer "boss" över hanarna jämfört med andra djurarter - lärde mig på chinchilla-utställning

Är hanen kastrerad? (Vet ej om chinchilla-honor kan kastreras/på ett bra sätt)

Annars undrar jag varför du har två chinchillor av olika kön? Vill du ha ungar?

Ayneglins
2018-06-12 21:42
#2

Jag har olika kön för det blev bara så när jag blev tillfrågad om vi kunde ta hand om en till. Jag vet att honorna som bestämmer i familjen men tyckte att hon var mycket aggressiv utanför buren..hoppas bara att hon slutar snart

Novachan
2018-06-12 23:30
#3

Det är fint att ni kunde ta hand om en till men om ni låter chinchillor av olika kön bo ihop kommer det bli ungar till lut. Gissar på att ni inte vill ha det, så sära på dem så fort som möjligt = ett kön i en bur, alltså ni måste ha 2 burar. Om ni inte kan ordna det bör ni omplacera den ena

Ayneglins
2018-06-13 16:55
#4

Jo såklart vet vi att det kan bli bebisar (är snart 50 år) men det är bara trevligt tycker vi

Novachan
2018-06-13 17:55
#5

Har ni haft kullar tidigare?

UlrikaD
2018-06-13 19:32
#6

Kan hon vara dräktig redan när hon kom? Då kan ju humöret pendla lite. Hur gamla är dom? Speciellt viktigt är det att honan har rätt ålder. Har hon en bra vikt så hon klarar en dräktighet? Verkar som om hanen gillar sällskap. Därför blir det ju lite "taskigt" om hon får bebisar och han måste flytta ut. Då kanske han känner sig extra ensam. Får du ungar av olika kön kan ju en hona stanna hos mamman och en hane kan bo med pappan. Men du behöver ha plats för två jätteburar från strax innan honan föder.

Annons:
Ayneglins
2018-06-13 22:51
#7

Nej, hon var inte dräktig när hon kom till oss. Hon är 1,5 år gammal, stor o fin. Vi har två jättestora burar redan från början så det skulle inte vara något problem Tycker bara att det är så tråkigt att vi kan inte rasta de samtidigt för hon blir galen :) varje gång de får komma ut. Vi har lagt ner ganska mycket tid på henne 2-3 timmar varje kväll så hon blev ganska tam o lugn med tiden. Nu lägger hon all sin energi på bråk Trist

UlrikaD
2018-06-14 05:24
#8

Om en chilla är snäll och lugn med sin kompis på ett ställe och tvärtom på ett annat så brukar det betyda nåt. Är det alla dagar hon gör det? Vissa tider? Börja fundera. Söker hon upp honom i buren nån gång eller söker han alltid upp henne? Hon kan försöka jaga bort honom ute där det finns mer yta. Men om dom båda söker varandras sällskap bör det ju inte bero på det. Men det är ju bara gissningar när man inte ser det själv. Oftast är det vid brunst och dräktighet som honan kan vara lite tjurig. Så bortser du från det får du fundera vidare. Rastar du dom alltid på samma ställe? Isåfall, testa att byta. Hon kanske är bråkig i vardagsrummet men inte så mycket i köket. Om det är en revir fråga. Du får testa dig fram. Olika ställen, olika tidpunkter. När du måste rastat separat släpper du alltid ut henne först? Byt isåfall. (Eller tvärtom) Gör saker och ting lite osäkert för dom ett tag. Om hon börjar fundera på om matte fått hjärnblödning kanske hon glömmer att bråka;) Det kan vara en period dom går igenom. Så länge dom inte bråkar i buren borde det lösa sig. En del reagerar mycket på förändring. Typ flytt, Ny bur, byte av rum, nya husdjur osv. Man får fundera och studera helt enkelt. Men det brukar finnas en orsak i botten, inte bara nu tror jag att jag ska revoltera lite.

Ayneglins
2018-06-14 22:21
#9

Tack för ditt kommentar Ulrika! Jo jag har oxå funderar lite omkring platsbyte. Förr när hon var själv rastade jag henne i köket.. sen kom Ragnar o burarna stått i hallen så det kändes mer naturligt att rasta de där de kunde gå in i varandras bur. Nu när de bor tillsammans ville jag återgå till köket för det lättare att kärma av. O först trodde jag oxå att bråket beror på att hon känner igen hennes ” egen” rastplats Men vi har gått runt i huset alla rum nu o ingenting fungerar Jag ändrade även tiden Till o med när de sov som bäst släppte jag ut de i tro att de är trötta o för slöa att bråka Men näääähäää Hon stå på vakt för att kunna attackera honom Det alltid slutar med att stackars Ragnar stannar kvar i buren ..O det tar längre o längre tid sen i buren innan de blir sams så jag funderar på att separera de igen Jag undrar om det kan beror på svartsjuka??? Såklart kelar vi mer med Ragnar då han kommer alltid till dörren o älskar bli klappad o genast hoppar upp i famnen :) Det låter kanske dumt men det känns som hon tycker att han är en tönt .. haha.. ibland hoppar han på henne som han ville para sig .. ser lite klumpigt ut .. hon bara sitter o fortsätter äta hö.. han är sprallig o en glad typ men hon verkar vara lite reserverad .. lite surkärring :) :) Men hon söker upp han i buren lika ofta o putsar hans päls o då blir de så söta för han är så tacksam .. oj vad detta blev ett långt inlägg .. sorry .. väldigt tacksam för alla inlägg, funderingar o tips //Agnes

Ayneglins
2018-06-15 09:12
#10
Ayneglins
2018-06-15 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Ayneglins
2018-06-15 09:12
#12
Upp till toppen
Annons: