Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1282 ggr
ChinchillanMolly
2018-06-01 21:46

Namnförslag!

Hej! Ska snart skaffa mig två chinchillor, en hane och en hona så skriv gärna namnförslag, tack på förhand

Annons:
Travis D
2018-06-01 22:01
#1

Link och Zelda kanske? :)

ChinchillanMolly
2018-06-01 23:39
#2

#1 Haha ja det kanske funkar

UlrikaD
2018-06-02 15:38
#3

Är planen att dom ska bo tillsammans? Hur gamla är dom? Brukar oftast behålla uppfödarnamnet på djur. Heter dom inget kan man lära känna dom först. Dumt att döpa en till Trötter t.ex om det visar sig att han aldrig sover.

ChinchillanMolly
2018-06-03 08:05
#4

#3 Jag vet ingenting om de,m jus nu, men kommer få mer information imorgon, dem ät väl yp 1 månad gammal eller nå, så väldig små

UlrikaD
2018-06-03 19:03
#5

Då tar det ju ett tag innan du får dom då dom är 10 veckor vid flytt. Anledningen att jag frågade var att chillor ska bo i par. Och man sätter inte ihop två bebisar av olika kön. Köper man två till sällskap behöver man två av samma kön. Så jag antar att dessa två är syskon. Då kommer dom att behöva varsin kompis när dom ska flytta ifrån sin mamma.

Dionz
2018-06-05 00:59
#6

Enligt lag ska chinchillor bo 2 och 2, så köper du 1 av varje kön kan dem inte bo ihop utan måste bo i varsin bur, och då måste du köpa 2 till chinchillor så dem får sällskap av någon av samma kön.
Då dem är så små är det långtid kvar tills du får hem dem så då har du tid att hitta sällskap till dem :) 
Chinchillor kan lämna sin mamma tidigast vid 10 veckors ålder.
Jag brukar använda det namn dem är döpta till i stamtavlan eller något som passar deras personlighet :)

Annons:
Travis D
2018-06-05 16:27
#7

#6 kan dom inte bo tillsammans? Oavsett kön?

UlrikaD
2018-06-05 17:16
#8

#7 Kan dom inte bo tillsammans oavsett kön? Jo om det är två hanar kan dom bo tillsammans. Eller två honor kan bo tillsammans. En hona och en hane som är syskon och bor ihop kommer att para sig inte så långt fram i tiden. Då har man en dräktig bebis som kanske inte ens klarar födseln pga att hon är för ung. Dom är dessutom syskon så dom ska absolut inte ha ungar tillsammans. Har man en hona som man planerar kull på så sätter man ihop henne med en hane när hon är ca 1 år gammal. Eller äldre såklart. Så en mamma som har en kull med en hona och en hane i ser man till att separera vid 10 veckor. Bebishanen kan inte bara para sin syster, han kan även para sin mamma. Så antingen säljer man dom (separat) till någon som redan har kompis av samma kön att erbjuda. Eller om man vill behålla nån eller båda själv så kan bebishonan bo kvar med mamma. Och om pappan är ensam så kanske han vill ha sin son till sällskap:)

Travis D
2018-06-05 18:40
#9

#8 kan man inte kastrera?

UlrikaD
2018-06-05 23:01
#10

#9 Man kan kastrera hanen men då måste han ha uppnått viss ålder och vikt. Bli vuxen. Olika människor tycker helt olika om kastrering av chillor så vill inte starta nån diskussion om det. Men till skillnad från en del andra djur fortsätter hanar att para sig ändå. Det blir bara inte bebisar av det. Men om honan inte vill kan det bli slagsmål där istället. Inte bara hanen som kan skada honan utan det finns honor som slåss för livet om dom inte vill. Sen finns det risker som med alla operationer. En del chillor dör av ingreppet, andra klarar det hur bra som helst. Om man har en chilla som man kan hitta kompis åt av samma kön utan problem tycker jag inte man ska krångla till det. Jämför med råttor t.ex (även om dom bor i flick) Ingen som kastrerar där enbart i sydte att ha en hona och en hane tillsammans. Man skaffar kompis av samma kön. Däremot har jag varit med om situation där kastrering var något som kunde ge otroligt bra resultat i slutändan. Var en kvinna som hade en 13 årig chilla hona. Hon hade suttit dom senaste 5 åren med kastrerad hane. Fick inte få ungar pga hälsoproblem tidigare och nu absolut inte pga åldern. Hanen hade dött och honan var otroligt deprimerad. Gick inte att sätta ihop med hona oavsett ålder för hon slogs. Där valde vi en vuxen hane utan hälsoproblem och kastrerade honom. Och det var en otroligt lyckad ihopsättning. Enda chilla jag kastrerat under 10 år med chillor. Annars finns det ingen poäng tycker jag. Men återigen vet jag att ändra tycker kastrering är helt ok. Men då gör man det ändå inte "bara för att" utan det finns oftast nåt mer bakom. Ber om ursäkt att det inte alls har med själva grundfrågan. Men när man nu frågade så ville jag ändå svara:)

Dionz
2018-06-07 01:22
#11

#7 nej då honan kommer bli dräktig innan hon är redo så man riskerar att både honan och ungarna dör + att det blir inavel då dem är syskon.

#9 jo, man kan kastrera men då ska hanen gärna vara över 1 år, och då en narkos är riskabel är det bättre att köpa 2 av samma kön på engång :)

Travis D
2018-06-07 17:31
#12

Okej (som ni kanske märker har jag inte så stor /ingen erfarenhet av chinchillor) 😃

ChinchillanMolly
2018-06-08 19:46
#13

Nu fick jag precis reda på att det är fyra chinchillot, alltså två hanar och två hono, så hanarna kommer bo tillsammans och honorna kommer bo tillsammans

Annons:
Travis D
2018-06-08 19:59
#14

Kanske: Rosalina/Daisy , Peach (tre prinsessor från mario spelen) och Luigi, Mario 😃

UlrikaD
2018-06-08 20:43
#15

#13 Fyra chillor i samma ålder? Dags att börja bygga burar nu då:) Fast du kanske lyckats hitta två stora i bra mått att köpa? Bygga bur är annars riktigt kul. Fast ett kanske bara är jag;)

ChinchillanMolly
2018-06-09 11:03
#16

#15 Ja jag får två jätte stora burar med, så det är ingen  stress med att bygga egna,men i framtiden ska jag nog göra det

UlrikaD
2018-06-09 20:35
#17

#16 Vad bra att få allt på en gång:) Var säker på att dom har rätt mått bara. Chillor är aktiva och busiga varelser. En annan sak angående burar. Se till att dom är rymningssäkra! Om du har honor som brunstar i närheten av hane kan båda försöka att ta sig ut för en liten "dejt" på egen tass. Många upptäcker svaga punkter i burar lite för sent så skadar aldrig att kolla en extra gång.

Upp till toppen
Annons: