Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 742 ggr
Mysan_
1/11/18, 7:27 PM

Chinchillafrågor

Hej! 

Har lite frågor om chinchillor, dom verkar vara så härliga och söta djur och jag är ganska intresserad av att kanske skaffa i framtiden. Sedan jag skaffade mina råttor har jag blivit helt förälskad i smådjur och om allt går som planerat hoppas jag att jag kommer kunna äga många olika sorters smådjur nu när både pengar, tid och intresse finns! 😃

Vad är en lämplig chinchillabur? Har ni länkar/bilder på någon bra?
Borde jag välja honor eller hanar?
Vad bör jag inte mata en chinchilla med?
Vad är bra inredning i en chinchilla bur?
Andra viktiga saker jag borde tänka på?

Visa gärna era chinchillor och burar! 😍

Annons:
Dionz
1/13/18, 4:13 AM
#1

Vad är en lämplig chinchillabur? Har ni länkar/bilder på någon bra? Vad är bra inredning i en chinchilla bur?
enligt lag ska en chinchilla bur ha en botten yta på minst 0,5m2 och vara minst 1 meter hög. Sedan inreder man med hyllplan, hus/gömställen, matskål, vattenflaska, sandbad och gärna även tunnlar och hängmattor. Ingen inredning i plast.
Lagliga burar man kan köpa:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/illrarburar/1m/298302?gclid=EAIaIQobChMI46balvrT2AIVBagYCh3AuwGgEAQYASABEgJp2vD_BwE
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/illrarburar/1m/279189
plast hyllplan bör byta ut emot trä och dem där galler stegarna ska man inte ha till chinchillor.

Borde jag välja honor eller hanar?
spelar ingen roll, det viktigaste är att det är 2 av samma kön då dem är sociala djur vill dem inte vara ensamma.

Vad bör jag inte mata en chinchilla med?
det mesta är skadligt för chinchillor, dem ska ha fri tillgång på hö och rent chinchilla pellets av bra märke, tex mäster eller bello, Och sedan grenar från fruktträd att gnaga på, godis ska ges mycket sparsamt.
_
Andra viktiga saker jag borde tänka på?_
chinchillor skiljer sig från andra gnagare, dem är väldigt personliga och egna, dem har sällan tid att sitta still i famnen och gosa speciellt länge, utan det är väldigt mycket fart i benen på dem. Men när man väl fått kontakt med sin chinchilla har man en vän för 10-15 år framåt ❤️

Mysan_
1/13/18, 11:00 AM
#2

Tack så jättemycket för svaren Dionz! 🌺

Dionz
1/13/18, 1:58 PM
#3

Inga problem, hojta bara till om du har fler frågor 😃

Upp till toppen
Annons: