Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1254 ggr
Råttälskaren4ever
12/7/17, 10:19 AM

Skaffa chinchilla

Hejsan. Jag funderar på att köpa en chinchilla. Men är det mycket jobb med dem? Måste de komma ut ut buren varge dag? Om du har en chinchilla eller vet mycket om dem. Så berättar gärna lite om era chinchillor om det är mycket jobb med dessa små sötnosar och gärna lite mer info. Har de speciella egenskaper också?

Annons:
Fridaaaa
12/7/17, 10:27 AM
#1

Jag personligen tycker inte att det är mycket jobb med dem.
Mina rutiner med våra två:
- Morgon: Påfyllning av hö och pellets
- Kväll: Rengöra sanden, påfyllning av hö samt nytt vatten
- Minst 2 gånger per dag: Sopar bort bajs på hyllorna
- Väger dem ca 1 gång/månad (vill ha koll på vikt)
- Rastning 3-5 ggr/vecka utanför buren, kort stund (10-15 min), dock inte just nu då jag har en liten bebischinchilla.
 - Burstädning: 1-2 gång/vecka
- Nya grenar flera gånger/vecka

Men skaffa två chinchillor om du ska skaffa chinchilla :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Råttälskaren4ever
12/7/17, 11:10 AM
#2

#1 ja, det är inte alls lika mycket jobb som jag trodde. Tack ❤️
Vilka färger finns det på chinchillorna. Och varierar det mellan priserna beroende färg?
Och finns det olika "raser" på chinchillor.?

Fridaaaa
12/7/17, 11:15 AM
#3

#2 Finns inga raser inom chinchilla, enbart olika färger. Sedan finns det visserligen angorachinchilla men de är inte speciellt vanliga :)
Ja det brukar skilja beroende på färg men även på stam.
http://chinchilla.se/chinchillan/faerger-samt-mutationer här ser du olika :) 
Bra sida att hämta info ifrån :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Råttälskaren4ever
12/8/17, 8:08 AM
#4

#3 ok tack. :D

Steffie99
1/4/18, 11:17 AM
#5

Vi funderar starkt på att utöka vår familj med 2 Chinchillor. MEN jag skulle gärna vilja träffa en för att få umgås lite för att se om jag och min son tål dom. Vi undrar om det finns nån runt om Jönköping som skulle kunna tänka sig att bjuda hem oss för att se om vi tål dom. Vi bjuder gärna på fika för besväret 😁😁😁

SE*Cosmo's Chinchilla
1/18/18, 12:08 PM
#6

#5 i facebookgruppen Svenskt chinchillaforum har du många uppfödare av chinchilla som du säkert kan få hälsa på oss eller som kan hjälpa dig komma i kontakt med någon :) de har inte kommit igång med föreningens hemsida riktigt än så lättast är att få kontakt med dem alla i den gruppen :)

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Annons:
Upp till toppen
Annons: