Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1421 ggr
Wanjaandersson
9/1/17, 9:10 PM

5 årig kille gör hund svartsjuk *VIDEO*!!!!

Snääääääälla har ni nå tips o råd? Min hund e så nyfiken men vill ju inte riskera att han ska skrämma ihjäl min nya fina chinchilla kille… båda e hanar o 6 år i år! Snälla- godtar vad som helst! *****Video finns***** (Sekunden senare fick jag kasta ut han ur rummet innan han rev buren)

Annons:
Herveaux
9/1/17, 9:25 PM
#1

Du kan fråga inne på hundar iFokus också.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
9/1/17, 9:39 PM
#2

Jag hade lärt in en stadig passivitet på hunden runt chinchillan. Lär hunden att det lönar sig mer att ignorera chinchillan (belöna stort när hunden ignorerar den, belöna bort från chinchillan) än att stirra. Sen separera dem så fort du inte har tid/energi till att lägga 100% fokus på träningen, för bådas skull. 

Tränar du + ger det tid så tror jag absolut att det lägger sig snart :) 

Edit: Vad menar du med svartsjuk? Jag anser inte att hundar känner sådana känslor, snarare skulle jag tolka situationen och hundens beteende som jaktlust. Eventuellt om man kan sträcka sig (vilket jag inte tror är lika plausible) så handlar det om resursförsvar. Men intresset kommer troligtvis från jaktlust i mina ögon.

Dionz
9/1/17, 11:43 PM
#3

Lära in att chinchillorna är nej/förbjudet. Mina små hundar och katter är lärda att man rör inte chinchillorna, och dem bryr sig nu inte ens om chinchillorna.
Dock har jag en vallhund med mycket jaktlust i, han är duktig emot chinchillorna när jag är i rummet, men vågar inte låta honom vara själv med chinchillorna för risken finns att han börjar krafsa på burarna, så har en grind för med lucka till dem små hundarna och katterna så dem kan gå som dem vill, men vallhunden kommer inte in själv.

Sedan får du se till dina chinchillor, verkar dem lätt stressade? lugna? min vallhund skällde som en tok i början när vi började träna, hände t.o.m 1 gång när jag förlorade kontakten med hunden att han slog med tassen 1 gång på busen, men mina chinchillor är så stabila och lugna så dem brydda sig inte om honom.
Om du har lugna chinchillor behöver du nog inte vara rädd att hunden ska stressa ihjäl dem om han inte hoppar eller slår på buren massor tex :)

Upp till toppen
Annons: