11. Avel och uppfödning

Förlossningstecken

2017-08-17 08:27 #0 av: Cosmopiloten

Vet inte om det redan finns en specifik tråd om just detta, har inte kunnat hitta den isåfall.
Skulle vilja veta vilka tecken ni lagt märke till när era honor ska föda. De sajter jag besökt tar upp det mesta, men jag skulle vilja se vilka era erfarenheter är.
Läste bland annat om att minskade fosterrörelser var ett tecken för en del, och att förlossningen startat 12-24 timmar senare.
Lite sådana saker som jag tänker mig att vi ska kunna lista här, men med förståelsen att det ej är vetenskapliga bevis utan personliga erfarenheter. Chinchillor är individer och agerar alla olika.

Anmäl
2017-08-18 10:32 #1 av: izzus

Jag hade 100%  koll på min chillas parningstillfälle och räknade 111dagar och de stämde på pricken. Nå andra speciella tecken kunde inte jag se.

Anmäl
2017-08-18 15:37 #2 av: Dionz

Första tecknet att dem är dräktiga är att dem går upp i vikt, ca 100 gram/unge brukar man säga. Sedan kan man känna spenarna tydligare än vanligt, dock är det svårt att säga hur långt det är kvar när man känner spenarna, det verkar vara lite olika.
Framåt slutet på dräktigheten kan man se på kroppsformen att dem är dräktiga om det är minst 2 ungar, dem börjar sova mer på sidan och vara mer i botten.

När en chinchilla är konstaterat dräktig slutar jag hantera den mer än nödvändigt för att ge henne så mycket lugn och ro som möjligt, väger henne 1 gång/vecka, låter henne hoppa utanför buren som vanligt, osv, men hanterar aldrig bara för att försöka känna fosterrörelser eller liknande, tycker det är onödigt. Ibland kan jag dock råka känna rörelserna när jag lyfter henne.

Vet att vissa säger att man genom rörelserna kan veta när det är dags osv. Men jag tycker bara det är onödigt för djuret, om hon mår bra, ge henne lugn och ro.

Men såhär brukar jag se på mina: (obs: dessa är hur dem flesta av mina är, vissa är helt annorlunda)
* vikten, så vet jag att hon är dräktig
* spenarna, när jag kan känna dem tydligt brukar det vara ca 4-6 veckor kvar
* beteendet, när hon börjar sova mer på sidan börjar det närma sig slutet
* beteendet, när hon börjar sova i botten jämnt är det oftast bara dagar kvar (dem kan även börja sova i botten om man ställer in något nytt, ändrar buren, det blir varmare i luften, kallare, osv)

Som sagt är det väldigt individuellt, vissa visar inget, andra jätte tydligt, vissa har speciella grejer dem gör, osv :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.