Annons:
Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1284 ggr
mummel01
6/15/17, 10:49 PM

Chincihilla foder m.m

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ska nämligen köpa fyra chinchillor här snart, får med bur, matskål, sand, foder m.m.

men skulle vela höra med er om vart ni köper ert foder? är det ett bra alternativ att köpa smådjursfoder carriers kanin & marsvin? Om inte, vad heter erat foder och vart köper ni det?

Sen ang höet, vart köper ni det?

och spån, vilket spån föredras och vart det köps?

dessa chinchillor har haft olikt foder lite då och då, då ägaren inte haft nån djuraffär i närheten, men skulle vela hålla mig till ett billigt och bra foder hela tiden.

tack i för hand! :D

Annons:
Rafflan
6/16/17, 2:27 AM
#1

Som foder är Mästers chinchilla pellets det bästa (finns att beställa på vetzoo.se), näst bäst är Bello chinchilla pellets (finns i vissa djuraffärer, tex arken zoo), och det går även att ge Lottie kanin och marsvins pellets havre och vete (finns att köpa på granngården), eller Carrier kanin och marsvin (finns att köpa på granngården) men Lottie och Carrier är inte alls lika bra som Mästers och Bello.

Hö kan man köpa i stora säckar i djuraffären, kolla bara så det ser grönt ut och luktar bra. Om man har många chinchillor kan man kolla i något stall eller med någon bonde om man kan få köpa små höbalar av dem.

Det är vanligt spån man köper, kan köpas i djuraffärerna eller stora spånbalar som normalt är till hästar, tex yesbox spånbalar kan man köpa på granngården.

Witte molen chinchillasand den bästa sanden till chinchillor, men finns bara i stora förpackningar på 12,5 kg  och går bara att köpa från vetzoo. Har man dock en reggad uppfödare i närheten brukar dem ibland kunna sälja Witte molen sand.
Jag har hört att Little & Bigger Chinchillasand (finns i vissa djuraffärer, bl.a arken zoo) ska vara okej att använda men aldrig provat den själv.

izzus
6/16/17, 12:08 PM
#2

Jag köper mitt foder på Zooplus.se . 2 stycken 10 kilos säckar för Versele-laga chinchilla Nature chinchillafoder , 20kg för 390:- . Mina fem chillor älskar de fodret. Finns fler foder alternativ där med.

Spjetan
6/21/17, 10:10 PM
#3

Versele Laga Nature är inte ett bra foder. Många chinchillor som ätit av det får tyvärr tandfel. Jag har fått in flertalet omplaceringar och känt på tänder på många som ätit det fodret. Jag rekommenderar alla som ger det att göra ett långsamt foderbyte till Mästers eller Bello.


Upp till toppen
Annons: