Annons:
Etikett08-beteenden
Läst 1236 ggr
Buspojkarna Piff & Puff
2017-02-26 10:47

Två Bråkiga Chinchilla-pojkar!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heejsan!!! Vi har fått 2st underbara Chinchillor som heter Piff & Puff, killar på 5år som alltid varit tillsammans MEN sen en tid tillbaka så har dom börjar bråkat. Det är Puff som är den som bråkar & är så elak på sin bror Piff, det blev så intensivt att vi till slut valde att separera dom för Piff hälsas skull, då han fått så mycket stryk, förlorat en del päls & gått ner i vikt. Känns som dom aldrig kommer att fungera tillsammans men överallt står det att en Chinchilla ALDRIG ska vara ensam men här känns det som deras bästa. Jag har förstått att dessa djur är svåra & vi har aldrig haft Chinchillor förut. Vad ska jag göra nu?! Hoppas på hjälp & tips. Mvh Ramona

Annons:
Dionz
2017-02-26 10:54
#1

Det händer ibland att hanar tjafsar om olika saker, små tjafs är okej, men blir det sår eller liknande brukar jag rekommendera att man särar på dem, och då en tappade i vikt är det ett tydligt tecken på vantrivsel så tyckte det var bra att du särade på dem.

Chinchillor ska helst bo ihop, men då dina 2 inte vill det och det är nästan omöjligt att sätta ihop 2 vuxna hanar när man särar dem finns det enligt mig bara 2 alternativ:

1. ha dem i varsin bur bredvid varandra, då kan dem prata och nosa på varandra.
2. sälj en av dem och köp en ny bebis kompis till den du har kvar.

Min hanar sitter ibland ensamma när dem inte används i avel och har inte märkt att dem mår dåligt av det, dock försöker jag ha dem i burar så det är galler emellan dem och andra chinchillor så dem kan prata och nosa på andra och det har funkat bra :)

Buspojkarna Piff & Puff
2017-02-26 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Heejsan Dinoz!!! Tack för ditt svar!!! Jag/vi får fundera på hur vi ska gå vidare. Sälja en av dem vart då ett rätt enkelt val då skulle det bli Puff (den elaka) & ha kvar Piff ❤!!! Enda frågan är då om jag skulle våga skaffa en ny kille, hona vill vi ju inte ha…inte intresserade av att få ungar. Får kolla runt lite. Har idag iallafall ställt deras burar bredvid varandra som du sa & ja det verkar gå bra. Mvh Ramona & våra buskillar Piff & Puff ❤

Buspojkarna Piff & Puff
2017-02-26 16:01
#3
Dionz
2017-02-26 17:36
#4

Ja fundera på det, det går ju även att kastrera en hane och ha den med en hona, men det känns som en onödig risk, då känns det bättre att försöka 1 gång till med en bebis hane först, för det är ju alltid en risk med narkos :)

Ser bra ut, dock ser det ut att vara lite dåligt med träsaker att gnaga på i buren, då ökar risken att dem gnager på plasten och det är inte bra, så kanske varsitt trähus eller liknande vore en bra ide :)

Buspojkarna Piff & Puff
2017-02-28 18:03
#5

Tjeeena Dinoz!!! Man vill inte gärna kastrera Chinchillor häromkring så det är uteslutande. Vi har precis fått hem ett parti med äppelkvistar som dom har fått i sina burar & ett trähus är på G.

Dionz
2017-02-28 22:05
#6

👍😃

Annons:
Spjetan
2017-03-24 11:54
#7

Ibland kan bråk mellan två chinchillor som bott länge med varandra bero på att den ena har blivit sjuk. Det är då överlevnadsinstinkt att den friska inte vill bo med den sjuka. Jag hoppas att det inte är så i det här fallet, men det kan vara bra att titta till dem båda ordentligt och hålla utkik efter sjukdomstecken.


Upp till toppen
Annons: