Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 2976 ggr
Thea02
2015-05-15 16:40

Lite fakta om chinchilla?

Hejsan! Det är så att jag och mamma har gerbiler, men dom är rätt små och mamma tycker det är mysigt med lite "större" djur än små gerbiler. Idag när vi var på djuraffären och skulle köpa mat till våra små såg jag några gulliga chinchillor sitta och kolla på mig! Jag föll direkt för dom för dom var så söta och underbara så jag sa till mamma: kolla mamma vilka söta chinchillor! Och jag skulle aldrig tro att hon skulle svara så men hon svarade: ja domdär är jätte söta, sånna kanske vi kan skaffa efter att vi haft våra gerbiler! Så nu sitter och och kollar på burar till chinchillor och söker upp fakta om dom men hittar tyvärr inte så mycket… Så tror ni att ni kan ge mig lite fakta om dom gulliga små djuren???

Annons:
Chinchilla_lover
2015-05-15 17:35
#1

Ja de behöver en väldigt stor bur med massa hopp i. Inget plast Det är viktigt att de får en speciell mat och fröblandlingar är inget att rekommendera. De behöver träleksaker att gnaga på så deras tänder slipas. De äter Hö De badar i chinchilla sand och får inte badas med vatten!de kan bli upp till 20år men det vanligaste är 10-15. de är inga "gosdjur" utan är ofta väldigt spralliga och vill springa omkring ist för att gosa ;-) de kan bli rätt dyra om något går fel eftersom de är ovanliga djur. Man ska ha ut dom på lektid helst varje dag. De får inte vara i "hamsterbollar" i större storlek. De kan hoppa väldigt högt o långt. De har väldigt bra hörsel. Bra pellets är blandannat mästers chinchilla pellets och bellos chinchilla pellets. Bellos kan hittas på kristiandstad zoologiska och mästers hos de flesta uppfödare. Chinchillor ska helst köpas utav uppfödare eller någon som inte kan ha kvar den och inte djuraffär. Chinchillor ska inte vara ensamma då det kan leda till deppretion och tidig död eftersom de är flockdjur. De ska inte ha grönsaker och/eller bär då de har ett försiktigt tarmsystem. Hoppas de hjälpte. De var de jag kom på. Det finns förmodligen mer att tänka på ;-)

Thea02
2015-05-15 18:29
#2

Okej tack! Det var bra information! Är det svårare att ta hand om honor än hanar eller tvärtom? Gillar dom spån? Gillar dom att springa runt på golvet?

Spjetan
2015-05-15 19:40
Dumle92
2015-05-15 22:47
#4

Jag tycker inte de är någon skillnad på att ta hand om honor eller hanar. Jag har själv 4 stycken hanar och tagit hand om några omplacerings honor, känner ingen skillnad, de går kanon bra med båda väldigt simpla djur. De tycker jätte mycket om att springa runt på golvet men självklart skall man ha koll på dem hela tiden så de inte biter på sladdar eller fastnar någonstans då de älskar att utforska. De skall ha spån i botten på buren de är inga problem alls, men jag har märkt att visa chinchillor kan vara allergiska mot dammet som finns i spån, exempelvis min ena hane börjar nysa fruktansvärt när jag håller på att städa buren så han får springa runt under tiden jag städar så dammet hinner lägga sig :) för när de väl är nystädat så är de inga problem :)

Krang
2017-02-01 18:54
#5

Jag läste i en bok att honor kan ha lite svårare att fästa sig vid en människa än vad en hane gör.

Dionz
2017-02-02 16:28
#6

http://dionz.weebly.com/om-chinchilla.html - där kan du läsa endel fakta om dem, hur dem ska bo, vad dem ska äta, osv :)

Det är ingen skillnad på hanar och honor, dock finns det en liten risk att hanar kan börja bråka när dem blir könsmogna och ska göra upp rang, honor brukar hålla sig lugna hela tiden :)
Dem gillar att ha spån i botten.
Chinchillor gillar att bli rastade utanför buren och då springer dem gärna runt på golvet och hoppar på möbler och annat :)

#5 det är fel fakta, honor kan bli precis lika tama som hanar :)

Annons:
Krang
2017-02-07 11:23
#7

ok Dionz. jag kollade lite i en bok och då stod det så

Dionz
2017-02-08 10:21
#8

#7 ja finns ibland vissa grejer som man trodde på förr som senare visade sig vara fel, man lär sig nya saker hela tiden :)

Krang
2017-02-08 13:09
#9

det stämmer nog för boken jag läste var från år 2000

Upp till toppen
Annons: