Annons:
Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 1204 ggr
Chinchilla_lover
2014-11-29 12:28

Avel

Just nu har har jag 2 chinchilla hanar, tänker mig att skaffa en hona i December, Men vad ska jag göra om jag endast har en STOR bur? Måste jag ta ut alla hanar efter födseln?

Annons:
Spjetan
2014-11-29 13:55
#1

Jag vet inte om jag förstår dig rätt. Men du kan inte skaffa en hona och sätta in den till dina hanar! Hanarna kommer att slå ihjäl varandra!

Om du ska skaffa en hona måste du ha fler burar.  Om du delar dina hanar för att sätta den ena med din hona, kommer du heller aldrig att kunna sätta de två hanarna tillsammans igen.  Så du behöver nog fundera igenom ditt beslut noga först! Det är ju så lätt att det blir fel och då är det inte så att det alltid går att rätta till det i efterhand!

Jag rekommenderar dig att läsa på lite mer om avel innan. Det skadar aldrig med för mycket kunskap!

Här är en länk till en bra sida!

http://www.silverklippan.se/18976593


Rafflan
2014-11-29 16:11
#2

Du kan inte ha 2 hanar ihop med 1 hona. Du måste sära på hanarna och kommer aldrig kunna sätta ihop hanarna sen igen. Tycker verkligen du ska läsa på lite mer om avel innan du skaffar din hona om du inte ens vet att man inte kan ha 2 hanar + 1 hona i samma bur.

Avel innebär att du föder upp en chinchilla unge, ett liv, sånt ska man inte göra bara "för kul" sånt ska göras seriöst då man får fram en frisk unge som kan leva ett långt och lyckligt liv. Tänker man inte avla seriöst behöver man inte avla alls!

Chinchilla_lover
2014-11-29 17:00
#3

Nej jah tänkte inte göra det för att de är kul.

Cochon
2014-11-29 22:00
#4

#1 & #2 Bara en liten snabb fråga, kan man aldrig sätta ihop två hanar igen efter att en av dem (eller båda) har träffat en hona? :O 
(Har inga chinchillor, men trodde inte att hanar var så "känsliga".)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Spjetan
2014-11-29 23:44
#5

Hanar är mycket svåra och stort sett helt omöjliga att föra samman som vuxna. Och om man låter en av dem sitta med en hona tills hon blir dräktig, så kommer det att vara som en helt ny introduktion av hanarna. Och då kommer de inte att acceptera varandra, då de är vuxna. Det spelar ingen roll om de är bröder eller far och son. Har man delat på dem i vuxen ålder kan man inte sätta ihop dem igen.  

Det är inte ens säkert att någon av dem behöver träffa honan för att de ska bli osams och börja slåss. Det kan räcka med att de känner lukten av henne. Så det är lite svårt och man ska tänka sig noga för innan man köper en hona eller flera honor om man har två hanar som bor tillsammans.

Jag hade far och son som bott tillsammans i fem år. Jag hade även honor i bur i samma rum. Det fungerade ett tag. Men jag tog fadern med på utställning och när vi kom hem efter 18-20 timmar accepterade inte sonen sin far tillbaka i buren.


Upp till toppen
Annons: