Annons:
Etikett10-genetik-och-färger
Läst 1176 ggr
Chinchillälskaren
2014-09-30 22:47

Vilken färg?

Hej! Jag är inte så bra på färger och behöver eran hjälp.  För ca 1 månad sedan kom det två små sötnosar till världen. Den ena liknar väldigt mycket sin pappa färgmässigt, pappan är en beige ebony. Och den andra är många nyanser ljusare än sin tvilling. Från början tänkte jag att det var en beige ebony med väldigt lite pigment men nu blir jag lite fundersam här. Glömde också skriva att mamman till bebisen är grey.

Vet någon vilken färg det är? Bebisen har samma färg runt hela kroppen och har vit hårbotten med ljust beiga toppar. Vinröda ögon, rosa öron och nos. Svansen är beige. Tack på förhand! 🙂

(Har lite svårt att bifoga bild så vet inte om bilden har kommit upp eller inte, bilden är 2,5 MB.)

Annons:
Chinchillälskaren
2014-10-01 09:28
#1
Chinchillälskaren
2014-10-01 09:28
#2
JoJo!
2014-10-01 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Grattis till de små :-)

De enda färger en Beige ebony och en Grey kan få är Grey, Beige , Grey ebony till nästan Dark ebony och Beige  ebony  till nästan Brown ebony

Den mörkare bebisen har antagligen mycket mer ebony i sig Har personligen märkt att de kan ändras i färgen rätt rejält under uppväxten 

På bilden är min Beige ebony hona Chandra och hennes Pink White ebony bror Ajani Hon var riktigt mörk först, men blev sedan ljusare

JoJo!
2014-10-01 09:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är Chandra ca 1 år

Chinchillälskaren
2014-10-01 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3  Vilka sötnosar! Den ljusa bebisen liknar väldigt mycket Ajani till färgen fast en aning ljusare.

JoJo!
2014-10-01 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

# 5 Tackar :-) 

 Och vilken liten sötnos du har då Ja, han var verkligen ljus och mer lik Ajani än Chandra Fast din kan ju inte vara Pink white ebony… Samtidigt är han väldigt ljus för att vara Beige

Det blir spännande att se hur din lilla kommer utvecklas

Så här ser Ajani ut ca 1 år gammal

Annons:
Spjetan
2014-10-01 18:26
#7

Jag tror att det hade varit bra om du skickar bilder på föräldrarna. Jag skulle nog vilja se hur de ser ut.

Det händer ganska ofta att Beige chinchillor förväxlas med Grey. För din ljus bebis ser helt klart ut att vara Beige Homozygot. Men den ser väldigt söt ut!

Så för att vara säkra, så kan bilder på mamma och pappa vara bra!


Chinchillälskaren
2014-10-01 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Pappan Mystics Dartangan. Enligt stamtavlan är han en Beige Ebony.

Chinchillälskaren
2014-10-01 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mamman Blom, ingen stamtavla men man ser tydligt att hon är Grey. Hon har en vit mage.

Spjetan
2014-10-01 22:24
#10

Tack för bilderna!

Pappan ser ut att ha vit mage. I så fall Beige. Och mamman är Grey. Du hade koll på det!

Men då måste din lilla ljusa bebis vara Beige. Men väldigt ljus och fin i färgen.  Möjligheten skulle också kunna vara att både mamma och pappa bär på violet. Lite långsökt. Men vem är föräldrarna till Dartagnan?


Chinchillälskaren
2014-10-02 07:21
#11

Mamma: Labolina Färg: Beige Ebony Pappa: Lissers Chilla's Chikos Färg: Grey Dartangans mage är ljusare än ryggen men inte vit. I verkligheten är magen ljust beiget.

Spjetan
2014-10-02 10:27
#12

Nej, det var inget Violet där Så di unge måste vara Beige. Men som sagt väldigt ljus.


S*Silverklippan
2014-10-03 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Många Beige är väldigt ljusa när de är små…kommer troligtvis mörka vartefter.

Här kommer en bild på en väldigt ljus Beige unge =)

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: