Annons:
Etikett20-off-topic
Läst 3247 ggr
Bebblan
9/12/14, 7:21 AM

Vad kostar dina chillor dig/månad?

Jag har frågat denna frågan i en annan tråd men tänkte att det kanske är kul att dedikera en tråd till just detta ämne och se efter, endast ur ren nyfikenhet!
finns det redan en tråd som den här säg gärna till :)

Jag har själv inga chinchillor men är sjukt sugen på att skaffa mig två i framtiden.
Vad kostar era chinchillor er i månaden, berätta gärna vad det är ni oftast måste köpa nytt varje månad av och hur många ni har, självklart behöver ni inte svara "jag köper det och det och det kostar så mycket och det går åt så mycket" utan tänkte mest att det kunde vara intressant att se 😃
(vart lite rörigt, ber om ursäkt)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
P4go
9/12/14, 8:47 AM
#1

Kostar faktiskt knappt någonting. 
Jag har två små tjejer. 
Försäkrade vilket kostar 58 kr/månaden och per chinchilla. 
Kostar ju självklart en del när man köper dom men sen är det rätt lugnt :)

Sen köpte jag med mat när jag köpte dom så det har jag inte behövt köpa än. 
Jag har även höbalar och spån iom att jag äger häst också men är väl det man behöver lägga pengar på annars.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Bebblan
9/12/14, 1:12 PM
#2

#1 Jaså, trodde det var dyrt att äga chinchilla jag 😃
Det där med försäkring, om det är okej att jag frågar, vart har du dem försäkrade och vad täcker det? 🙂

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Rafflan
9/12/14, 2:32 PM
#3

Pellets kostar ca 300 kr/månad
Hö kostar ca 30 kr/månad
Spån kostar ca 90 kr/månad
Sand kostar ca 40 kr/månad
Vetegroddar kostar ca 10 kr/månad
Ca 500 kr/månad

Det är dem saker mina djur får varje månad, har 12 vuxna och 1 unge på 10 veckor.

Sen tillkommer det saker som slits ut, tex leksaker att gnaga på, hus, och liknande. Vattenflaskor bör ju även bytas ut då och då.
Och nu ska vi ju ta och bygga 4 nya burar, det kostar ju också en del :)

Jag har inte mina chinchillor försäkrade då jag tjänar mer på att lägga undan pengar på ett sparkonto ifall dem blir sjuka :)

P4go
9/12/14, 7:15 PM
#4

Jag har ju bara haft mina i några månader och har bara två så går på lite mindre än för Rafflan med sina 13 😉

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Bebblan
9/12/14, 10:19 PM
#5

#3 Åh, inte illa för 13 stycken endå!

#4 Haha jo, förståeligt 😉

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

JodineFritzl
9/13/14, 1:24 PM
#6

Inte så mycket som jag trodde faktiskt, får spån och hö från min partner som har dotter med både häst och kanin, det enda jag betalar i nuläget är pelletsen vilket inte blir så dyrt, några hundra i månaden för fyra chinchillor.

Annons:
[Pandapuh]
9/23/14, 9:14 AM
#7

Chinchillorna är det billigaste djuret jag har. Lägger max ut 1000 kr / år på dem. Dock kräver de istället mycket tid, plats och tålamod.

[Pandapuh]
9/23/14, 9:16 AM
#8

Men måste tillägga att då köper vi bara sand och pellets. Vi skördar eget hö och får gratis spån.

mikkan01
9/27/14, 9:48 AM
#9

Köper spån 1-2 gånger om året och då är det en stor bal för…79kr?
Hö blir inte många kronor i månaden, men det beror ju på vart man köper.
Pellets beställer jag var tredje månad(?) för 99kr.
Det som kostar tycker jag är sanden, får väl 3kg sand för 60kr typ. Ibland lyxar jag till det och köper WM och blandar i och då blir det lite dyrare.
Men dyra i drift kan jag verkligen inte påstå att dom är, har 2 stycken 🙂

~mikkan

Roze4235
10/17/14, 4:09 PM
#10

Jag vill inte ens tänka på hur mycket mina kräsna chillor kostar mig..! Ängel är en riktig finsmakare och alla djuren får ett så kallat kvällsfika innan jag går och lägger mig, med bl.a. nötter, banan ,(jag vet att chillor, enligt er, inte får äta banan. Men vad gör dem i det vilda då? Växer det torkad frukt på träd? Näe, inte vad jag har sett iaf.) lite rån, äppelpinnar, torkade äpplen, osv. Dem får välja ur handen och det dem sedan inte vill ha lägger jag i deras matskål. Och angående bananerna, som jag fått väldigt mycket elak kritik för att jag ger dem, så är mina chinchillor inte som vanliga chinchillor! Dem KAN äta bananer, och mår EJ dåligt av det! Oavsett vad ni säger om att ni kan allt om chinchillor så känner ni inte mina chilliwillor, dem är unika och ni kommer ALDRIG NÅGONSIN hitta chillor som dem. Dem är så olika "VANLIGA" chichillor, dem kan göra så mycket mer än vad ni kan tänka er. Dem lever dessutom ett lyxliv, med STOR bur, GOD mat (inte en massa äckelpellets som ni trycker i era chinchillor bara för att det är billigt.), FIN badsand, FRÄSCHT hö, osv. Och DET är vad som gör mina chinnies så dyra. :)

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

P4go
10/17/14, 5:09 PM
#11

Wow.. Tror knappast dom är unika ''inuti'' så att säga.. 
Aldrig förstått folk som vägrar lyssna på folk som kan sin sak och sakta tar död på sina djur..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Roze4235
10/17/14, 7:38 PM
#12

Waow, du är dum du.. :3 Och om jag får fråga.. Hur f*n vet du det? Är du expert på chinchillor, eller? Och som jag skrev i tidigare inlägg, dem har INTE visat NÅGOT tecken på att dem mår minsta lilla dåligt av det! Jag orkar inte dra detta med någon som inte fattar. Vaf*n menar du med att jag tar död på mina djur..? Det kanske är du som gör det? Du är säkert någon som har de minsta burarna i hela universum till dina djur, aldrig byter vatten, låter dem äta sina bajskorvar, och badar dem fast de ska ha badsand.. :/

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

P4go
10/17/14, 7:47 PM
#13

Asså.. 
Jag orkar inte ens.. Mina bor knappt i sin bur utan dom springer i våran lägenhet så fort vi är hemma. Vilket är på typ 45 m2.. 

Du har ingen aning om vad som försigår inuti dina chillors kropp. Så ja, fel föda dödar sakta. Och senast jag kollade finns det inte bananer i Anderna på 3000-5000 meters höjd ;)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Roze4235
10/17/14, 7:53 PM
#14

Jag har större.. ;) Du är verkligen lika dum som jag trodde. Och vet du vad..? Jag känner Sveriges bästa veterinär.. Och HON sade till mig att det inte alls är farligt för dem. :/

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

P4go
10/17/14, 8:01 PM
#15

Jasså? 
Va heter Sveriges bästa veterinär då? 
Förstår inte det dumma i ren fakta :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Roze4235
10/17/14, 8:28 PM
#16

Marianne Tornvall, hurså? (Jag bor inte i Sigtuna om du tror det..)

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

P4go
10/17/14, 8:43 PM
#17

Nemen, henne har jag varit hos med mina illrar när vi vart i Stockholm. 
Tänkte mejla och fråga hur det är med banan :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Roze4235
10/17/14, 9:57 PM
#18

Gör det du, men hon sa inget dåligt om bananen till mig.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

S*Silverklippan
10/20/14, 3:07 PM
#19

Du Roze4235…..

Har du ens den blekaste aning om hur du hälsocheckar dina chinchillor? 

Hur länge har du haft dina chinchillor? 

Tror du på allvar att dina chinchillor är fysiologiskt annorlunda andra chinchillor? 

Det är för mig helt obegripligt att du bara tvärvägrar att ta till dig den information som ges till dig av de som har väldigt lång erfarenhet och kunskap av chinchillor, som aktivt tar del i samtliga nya vetenskapliga studier kring chinchillor, som har belägg för vad de ger för råd, som varit på föreläsning utav Marianne Tornvall, som är aktiva i föreningar, som delger och tar emot information av andra kunniga och erfarna chinchillamänniskor runt om i hela världen…. 

Nötter….innehåller väldigt mycket fetter som lagras i chinchillans lever och leder på sikt till grav ohälsa/död

Som tidigare nämnts i tråden, det växer inga fruktträd/bananträd alls i Anderna på 3-5000 m. 

Håller med P4go om att när du aktivt felfodrar dina djur så leder du dom till en mycket långsam död.

Malocclusion, karies, diabetes, gasbildning i tarmarna osv osv listan kan göras lång över de olika åkommor som följer vid felfodring, de flesta kommer inte över en dag utan på sikt.

Sorgligt att du är så likgiltig…

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

S*Silverklippan
10/20/14, 4:05 PM
#20

Vill be om ursäkt till trådskaparen att ämnet för tråden tappats.

Här kommer min uppskattning utav kostnaden för chinchillahållning.

Spån en bal (25 kg) kostar ca 80:- räcker till 8-10 byten för en bur.

Höbal (ca 13 kg) 20-25:- hos bonde borde räcka till ca 6 månader för en bur.

Sandsäck WM (20 kg) 400:- borde räcka minst 6 månader för en bur.

Pelletssäck Mästers Chinchillapellets (25 kg) 320:- räcker minst 1 år för en bur.

Mineralsten 35:- ca en/månad

Detta ger en månadskostnad på ca 175:-

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Annons:
S*Silverklippan
10/20/14, 7:09 PM
#21

 Roze4235  du skriver:

" låter dem äta sina bajskorvar"

En liten upplysning chinchillor är koprofager vilket innebär att de faktiskt äter sin egen avföring, vissa pluttar som är rika på kväve.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Bebblan
11/11/14, 12:58 PM
#22

Har inte vart inne här på ett litet tag, därför har jag varit så tyst!

Orolig för dessa små varelser roze4235, för att vara helt ärlig är det såna som du som inte borde ha djur, eller lära sig att man vet inte alltid bäst själv och att det är riktiga levande djur du har, inga ninja turtles som är hur toleranta som helst, hur prydligt och lyxigt du än har det.
Men vad kan vi göra? Hoppas du inser fakta och skärper till dig, åter till ämnet? 🙂

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Cochon
11/11/14, 2:57 PM
#23

#22 Bra sagt Bebblan! :-) Jag kan då inflika att mina chinchillor bara kostar mig 0 kr, för än så länge har jag bara luftchillor. ^^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Bebblan
11/11/14, 6:06 PM
#24

#23 Haha, samma här då! (;

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

botakt
11/14/14, 10:09 PM
#25

Hö har jag då jag har häst. Så där kostar de inget. Bello pellets köper jag en stor säck. Kommer väl försvinna lite snabbare nu när jag får hem tre till :) Annars kostar de inte så mycket just nu. Eftersom jag inte vet vilken försäkring jag vill ha på dem heller än.

Nareg80
11/14/14, 10:58 PM
#26

Skulle gissa på tusen kr för mina tre:)

katarinaz
11/27/14, 10:57 PM
#27

hur kan man tro att ens egna chinchillor är starkare och tål mer än övriga chinchillor i hela världen?? stakars dina chinchillor som dör en långsam och plågsam död. 😢 förstår inte hur du kan fortsätta plåga dem så. hoppas du får besök av någon som tar dem ifrån dig innan det är försent. 😡😡 du borde inte få ha chinchillor alls roze 4235

Annons:
Rafflan
11/27/14, 11:21 PM
#28

#27 jag förstår din känsla och det är okej att komma med konstruktiv kritik, men det är tyvärr aldrig okej att vara elak på det sättet du just va :/

Dumle92
11/27/14, 11:55 PM
#29

Hmm ja vad kan mina killar gå på cirka 300 kr för mina två per månad. Då är de grovt taget, sedan får jag in en och annan omplacering att ta hand om och då går de upp cirka 75-100kr extra i månaden per chinchilla :)

Upp till toppen
Annons: