Annons:
Etikett16-foton-och-videoklipp
Läst 2011 ggr
Roze4235
2014-07-02 14:02

Chinchilla + banan =

Här är en video på min bananälskande lilla chilla Ängel när hon får mosad banan. Förlåt för dålig kvalité och dåligt ljus , filmade med iPhonen (som vanligt) men hoppas det går att se på videon endå! Mvh Roze. P.s, prova att ge era små chilliwillor färsk/mosad banan och lägg upp här!! :)

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Annons:
Roze4235
2014-07-02 14:06
#1
Roze4235
2014-07-02 14:06
#2
Millchan
2014-07-03 16:45
#3

Chillor ska inte äta banan eller någon annan färsk/torkad frukt alls, frukt innehåller alldeles för mycket socker och chillor har ingen emalj på tänderna, vissa frukter och grönsaker ger även gas i magen och chillor fiser inte vilket kan leda till döden!
Var försiktiga med vad ni ger era pälsbollar så att dom mår bra!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Roze4235
2014-07-03 20:15
#4

Waow.. Inte för att vara dum men.. Hur länge har du haft chinchillor? Är du en chinchilla? Tror du på allt som sägs om dem? O.o  Min chilla har fått det SUPER LÄNGE och hon har inte dött av det! Så det där var VÄLDIGT ONÖDIGT SKRIVET!!! >:( Jag ville ju bara lägga upp en gullig video på min UNDERBARA lilla chilla och så kommer du och 'Förstör' allting genom att skriva så. Och en sak till: Min Mormor hade en fågel en gång i tiden och fåglar fick absolut inte dricka mjölk, men vad tror du hon gjorde?! Hon drack mjölk HELA tiden! Och hon dog inte av det! :'(

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Vagelöschinchilla
2014-07-03 21:03
#5

Måste hålla med Millan! Chinchillor är inte skapta för frukt/grönsaker! Deras tänder klarar inte av det! Det kanske funkar ett tag men inte i längden! Tror inte heller att bananer är något som dom får tag på i det vilda i klippskrevor i Anderna där dom kommer från! Sen undrar jag vad du menar med tror du på allt som sägs om dom? Sen kan jag säga att det inte spelar någon roll hur länge man haft Chillor om man gör fel! Heller nybörjare å göra rätt än att tro att man kan å vet bäst! Jag tycker inte om att man ska dela med sig av saker som kan vara skadligt för våra älsklingar, lätt att nybörjare tar efter fel råd! För även om din chilla klara banan/frukt/grönsaker så är det ju inte säkert att alla gör det! Å nej jag är ingen chinchilla! Vilket jag inte tror heller är! Så sluta upp å göra dig dum! Å lyssna på råd från folk som har erfarenhet!

S*Silverklippan
2014-07-03 21:19
#6

 Roze4235 Millchan är en registrerad uppfödare i SCAF, vilket även jag är, så hon har god chinchillakunskap!

Av de fakta/vetenskap som finns i dagsläget vet vi att chinchillans mage/tarmar inte är skapta för att äta färsk frukt. Chinchillor i det vilda lever utav väldigt torftig föda, torkat gräs, rötter, bark och grenar. Viss "blötföda" är gasbildande och skapar gasklockor i tarmarna vilket kan leda till döden. Dessutom som tidigare nämnts saknar chinchillor emalj på tänderna, vilket leder till att tänderna skadas av sockret som finns i tex frukt. 

Vi i SCAF (och andra seriösa uppfödare) ser alltför ofta resultat av felfodrade djur. Djur som får grava tandfel (malocclusion), djur som är underviktiga och har näringsbrist.

Du måste förstå att chinchillans magsäck är väldigt liten och allt du stoppar i den gör att den blir mätt på "skräp" och inte tillgodogör sig de fibrer den behöver både för tändernas slitning och för tarmarnas funktion.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Annons:
S*Silverklippan
2014-07-03 22:03
#7

Måste bara tillägga att det är stor skillnad på att ge ett djur något som de inte dör utav än att ge dom något som är bra….

Du skulle säkert kunna ge en chinchilla många saker som de inte dör utav, men det betyder inte att de mår bra utav det. 

Chinchillor är tyvärr ett sådant djur som inte själv kan avgöra vad som är bra för dem, utan de äter på i stort sätt allt du ger dem.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

-Aida-
2014-07-03 22:48
#8

inte för att vara glädje dödare heller men chillor är inte gjorda för att äta mosad banan eller frukt, de är mer skadligt än de gör nytta, i de vilda äter dom inte frukt heller, de lever på en väldigt fattig och torr kost, de är heller inte nödvändigt att ge godis eller liknande till djur.

Anne.K
2014-07-04 09:28
#9

Jag kan bara hålla med om vad ovanstående personer redan sagt. Chillor ska inte ha färsk mat eller frukt. De är inte skapta för det. Jag hoppas att du tar till dig av råden.
Du bör inte sprida felaktig information då nybörjare kan se detta och tro att de då är okej att ge chinchillor saker som tex banan fast det mest gör skada för dom egentligen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[mansolsson57]
2014-07-10 13:27
#10

.

Upp till toppen
Annons: