Annons:
Etikett04-ursprung-historia
Läst 1335 ggr
Rafflan
2014-03-22 23:40

Var har dem sina bon i det vilda?

Planerar nytt burbygge till chinchillorna, och har bestämt det mesta utom huset, tänkte först bygga ett hus högst upp i buren som dem kan sova i men fick lära mig att chinchillor i det vilda bor i hålor/klippskrevor i marken och det är därför dem föder sina ungar på marken och om det stämmer borde jag sätta huset på botten av buren?

Men hittar ingen fakta som bekräftar detta: någon som vet om vilda chinchillor har sina bon högt upp i träden eller om dem har sina bon i hålor i marken/klippskrevor i marken?

Annons:
-Aida-
2014-03-22 23:47
#1

Fick höra från en anställd i djurbutiken att chillor gillar att vara på höga höjder och sova högt för att dom bor på ett berg i de vilda, tyckte inte de lät så logiskt.
Annars har jag bara läst att chillor gör bon under marken eller i klippor, så jag tyckte de mest naturliga skulle vara för dom att sova längst ner i buren men dom vägrar göra de, så dom har hus lite överallt.

Virvlande
2014-03-23 10:50
#2

Vi har ett hus i mitten av buren, men de sover nästan aldrig där. De sover på den översta hyllan i ett hörn närmast taket.. :P

Cayenne*
2014-03-23 10:54
#3

Ungarna föder de inte på höjden. Risken om man föder ungarna på höjder i buren, är att ungarna ska falla. De är inte så bra på det där med kroppskontroll när de är nyfödda. Annars tycker chinchillor om att sitta högt och ha utsikt.

I det vilda tycker de om grottor och hålor.

http://www.totoroschinchilla.n.nu/

Rafflan
2014-03-23 12:27
#4

#3 jo jag vet att dem föder i botten, men det som förvirrar mig då dem helst sover högst upp men ungarna föds i botten, dem borde logiskt sova och födda i sitt bo och då är väl frågan om vilda chinchillor har 2 bon eller dem kanske inte alls sover högt upp utan det är bara nåt våra tam chinchillor göra?

LadyS
2014-03-23 21:29
#5

Av erfarenhet med både hus på botten och längst upp i buren så använder alla mina djur huset högst upp. 

Det på botten står mest som prydnad. 

Är det så att man tänkt ta ungar på sina djur kan man ju alltid sätta in ett hus på botten.

Millchan
2014-03-24 08:18
#6

En hona föder vanligtvis på botten och är med ungarna på botten, hon tar en paus från ungarna då och då och hoppar upp på hyllorna för att hoppa ner när ungarna har sovit eller piper efter mamma, efter 1-2 veckor börjar ungarna följa mamma upp på hyllorna lite smått.
Ungarna är otroligt snabblärda av sig!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Annons:
Rafflan
2014-03-24 09:41
#7

#6 jo jag vet det, jag har tagit några kullar genom åren, men det svarar fortfarande inte på min fråga :)

Upp till toppen
Annons: