Annons:
Etikett10-genetik-och-färger
Läst 2699 ggr
magganhm
2014-01-24 15:49

Vilka färger får man para ihop hos en chinchilla?

Har suttit och Googlat hur länge som helst nu och försökt att få fram om vilka färger hos chinchillor man får para ihop och inte men hittar inte riktigt något bra. Jag är väldigt intresserad och vill lära mig allt som finns att lära sig som jag inte vet om. Så det jag skulle vilja är att få en listaeller liknande på dem som man får para och vad man får för färger efter de, jag är väldigt intresserad av färgerna marmorerad och grey.

Annons:
Spjetan
2014-01-24 17:40
#1

Det finns färgberäknare på en del sidor. Jag lägger upp två länkar här som du kan prova.

http://www.chinchillaklubben.dk/tools/colorcalc/

http://www.silverfallchinchilla.com/genetics/ChinCrossCalculator.aspx

Prova dem och skriv in och fråga om något är oklart!


magganhm
2014-01-24 17:42
#2

#1 Okej, tack! :)

magganhm
2014-01-24 17:48
#3

men vilka kan man inte para? jag har ju hört att det kan bli fel om man parar white med white, eller? :s

Spjetan
2014-01-24 18:21
#4

Du kan prova att fylla i White och White och se vad du får upp för resultat.

Om du fyller i två färger som inte är så bra att kombinera kommer du att få reda på det!


magganhm
2014-01-24 18:27
#5

såg nu att det stod Lethal faktor så det funkar inte antar jag.

Spjetan
2014-01-24 18:34
#6

Rekommendationerna är att inte sätta dem tillsammans.

De som inte ska sättas samman är två chinchillor som är någon form av White eller två chinchillor som båda är Velvet (TOV är ett annat namn för Velvet).


Annons:
magganhm
2014-01-24 21:17
#7

Okej, då börja jag fatta de här :)

Spjetan
2014-01-24 21:18
#8

Bara fråga här ifall någon ny fundering dyker upp!

Det är mycket i början med färger, men inte omöjligt att lära sig!


magganhm
2014-01-24 21:22
#9

Är så tacksam för alla snälla människor här inne som hjälper när det behövs :) Tack!

Rafflan
2014-01-25 14:29
#10

Man får inte para:
White + White
Velvet + Velvet
Tov + Tov
Tov + Velvet

Men man får para tex White + Velvet, osv :)

Länkarna du fick är jätte bra :)

Spjetan
2014-01-25 15:38
#11

Ja, för att förtydliga lite så är Velvet och TOV samma sak. TOV och Velvet är inte två olika saker. Det är bara så att Velvet heter det numera enligt den nya färgstandard som  vi använder i Sverige och TOV är ett namn som användes tidigare och är numera inte den korrekta benämningen i Sverige. På utländska sidor och gamla stamtavlor kan man stöta på beteckningen TOV, det kan då vara bra att veta att detta är en Velvet.

Sedan kan man ju diskutera vad lethal factor är. Det innebär att honan kommer att föda 25% färre ungar. De ungar som föds är dock inte på något sätt sämre av lethal factor. Men om honan har haft någon unge som har haft den dubbla uppsättningen av genen i fråga (White eller Velvet) kommer den ungen aldrig att födas. Ungen kommer att dö i fosterstadiet och återbildas och absorberas i honans kropp. Detta vet man inte om det har negativa effekter på honan eller inte. Det spekuleras exempelvis att fertiliteten hos honan försämras. Och att en hona kan råka ut för flera dräktigheter på rad utan att ägaren upptäcker detta och att det då innebär att hon inte får vila mellan kullarna som hon behöver.

Jag har en hona vars föräldrar båda är White. Det har inte påverkat henne på något sätt alls. Hon är frisk och fin.

Så med säkerhet kan man inte säga att det är farligt, men det rekommenderas att man undviker det.


Rafflan
2014-01-25 15:54
#12

#11 har man slagit ihop velvet+tov? för när jag började med chinchillor fanns det velvet och tov, och dem såg inte lika ut? var tov en sämre velvet då?

Spjetan
2014-01-25 16:41
#13

Ingen aning. Men Velvet är en dominant mutation. Så antingen är de Velvet eller inte. 

Vad skiljde TOV och Velvet åt? Kan det vara så att Velvet användes på Black Velvet och att de andra färgerna (där det syntes mindre) kallades TOV, t.ex. TOV White (numera kallad White Velvet)? Jag vet inte. Nu är det samma sak i alla fall. Det är ju samma gen fast den ser ju olika ut på olika färger.


Annons:
magganhm
2014-01-25 17:29
#14

#10,#11. Intressant!

Zuzziquie
2014-01-26 11:46
#15

Velvet och TOV är samma sak. Tidigare så sa man tex sa man TOV Ebony och TOV violet om det som idag heter Ebony Velvet och Violet Velvet. Det är samma sak, bara att det var missvisande att ha två olika namn på samma sak och därför säger man numera alltid Velvet.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

LadyS
2014-01-26 11:47
#16

TOV är en förkortning av Touch of Velvet.

Upp till toppen
Annons: